Med charter t Kreta

Av Elka
10 juni 2008 19:25
I maj 2007 tog vi en sistaminutenresa från Luleå till Kreta. Vi hamnade i Agia Marina, på hotell Atrion närmare bestämt. Fick en lgh m 2 stora balkonger och 2 rum o kök. Lägenheten var ganska sliten men det som uppvägde allt var den enorma poolen. Det var härligt att motionssimma tidigt på morgonen då man fick ha poolen för sig själv.
Agia Marina är ett turistgetto - som hela Chaniakusten. Mysfaktorn är obefintlig! Men är man ute efter sol och bad är det OK, med fina stränder.
Det är väldigt dyrt i de små supermarkets som finns överallt längs vägen från Chania, men det finns en Liedl strax innan Chania och det går många bussar, så är man ekonomisk och inte så lat som vi var så åker man dit och handlar.
Vi hyrde bil 2 dagar och for till Heraklion första dagen för att göra det obligatoriska besöket på Knossos. Det var väldigt varmt trots att det var så tidigt på säsongen. Men intressant. Måste dock vara olidligt att gå där i hettan under högsäsong! Det var mycket folk redan i maj.
Den andra dagen for vi upp till Lefka Ori och Omalosplatån och Samariaravinen. Det var såå vackert där uppe. Och betydligt svalare än nere vid havet. (Glöm inte att ta med en varmare tröja) Jag sprang runt i buskarna och fotade Kretas nationaldjur; den svarta Kri-Krigeten. (Nu har jag större förståelse för turisterna som fotar renar efter vägkanten här uppe i Kiruna).
Att köra dit upp var en upplevelse bara det. Men jag skulle nog inte åka buss dit...
Det går guidade trekkingturer ner genom Samariaravinen till sydsidan av ön. Därifrån kan man sedan ta båt tillbaks till Chania.
På väg ner från Lefka Ori stannade vi i en sömnig liten by, där vi stannade och drack nypressad apelsinjuice från apelsinträden runt byn. Vi åt en sagolik lunch med bara lokalproducerat; korv, falafel, friterad aubergin, friterade knyten med spenat, färskost, oliver, solmogna tomater etc. Det var så långt från turistmenyerna man kan komma och betydligt billigare. Mysfaktorn steg med raketfart. Helt plötsligt kändes det att man var på Kreta.
Sedan hade vi fått tips om att inte åka till den berömda badstranden Elafonissi, utan hellre åka till Falasserna istället. Den här stranden är åt samma håll men betydligt närmare och den strand dit kretensarna själv åker. Det var helt klart värt ett besök. Här är naturen kargare och vackrare än Chaniakusten. När man kommer ner mot dalen så ser man mängder av växthus, där de odlar tomater och gurka enligt en man som arbetade där. Kändes väldigt märkligt att det ska behövas växthus vid dessa breddgrader.
Slutsats: Charter är inte riktigt min bag, men kan vara ett billigt alternativ ibland och man kan ju faktiskt söka sig bort från de värsta turiststråken när moussakan och ouzon börjar stå en upp i halsen. Kreta är dessutom vackert! Se bilder.