Hyrbil-dubbelbetalning

9 nov. 2015 13:30
Visningar: 176
Jag är så frustrerad! Har letat bland inläggen om hyrbilar men inte hittat något som liknar min/vår erfarenhet. Vi kom hem den 11/10 från en fantastisk roadtrip i USA där vi åkte runt i västra staterna i 5 veckor. Smolk i bägaren är att vi blivit dubbelt belastade på kreditkortet för vår bilhyra. Vi hyrde bilen hemifrån och betalade ca 6700sek för en voucher hos rentalcars.com. Bilen skulle hämtas hos Alamo LAX dagen efter att vi landat i Los Angeles. Vi hade bokat en Toyota Corolla som enligt avtalet skulle kosta 19.90/dag men när vi kom till disken sa tjänstemannen att det inte fanns några sådana kvar. Han erbjöd oss en Chevy Impapa för "an addishonal cost" av ca 30cent/dag - han skrev tydligt på en lapp 20.20/dag. Vi godkände detta och for runt i våra 5 veckor. När vi lämnade tillbaka bilen och jag betalade fick jag ett kvitto där det stod att man belastat mitt kreditkort med ca 7000sek. Jag ifrågasatte och påpekade att vi ju lämnat en voucher som skulle dras ifrån. Jo men det kommer att ske menade kvinnan i kassan. Efter att vi kom hem har jag haft kontakt med rentalcars.com och protesterat mot att vi blivit dubbelt "charged" men de bara pekar på att vi blev uppgraderade och att vi skrivit på avtalet! Jag ska nu börja samma procedur med Alamo och hoppas på att lyckas få tillbaka pengarna. Har någon annan erfarenhet av liknande händelse?
9 nov. 2015 13:49
Citerat från Evamowitz:
Jag är så frustrerad! Har letat bland inläggen om hyrbilar men inte hittat något som liknar min/vår erfarenhet. Vi kom hem den 11/10 från en fantastisk roadtrip i USA där vi åkte runt i västra staterna i 5 veckor. Smolk i bägaren är att vi blivit dubbelt belastade på kreditkortet för vår bilhyra. Vi hyrde bilen hemifrån och betalade ca 6700sek för en voucher hos rentalcars.com. Bilen skulle hämtas hos Alamo LAX dagen efter att vi landat i Los Angeles. Vi hade bokat en Toyota Corolla som enligt avtalet skulle kosta 19.90/dag men när vi kom till disken sa tjänstemannen att det inte fanns några sådana kvar. Han erbjöd oss en Chevy Impapa för "an addishonal cost" av ca 30cent/dag - han skrev tydligt på en lapp 20.20/dag. Vi godkände detta och for runt i våra 5 veckor. När vi lämnade tillbaka bilen och jag betalade fick jag ett kvitto där det stod att man belastat mitt kreditkort med ca 7000sek. Jag ifrågasatte och påpekade att vi ju lämnat en voucher som skulle dras ifrån. Jo men det kommer att ske menade kvinnan i kassan. Efter att vi kom hem har jag haft kontakt med rentalcars.com och protesterat mot att vi blivit dubbelt "charged" men de bara pekar på att vi blev uppgraderade och att vi skrivit på avtalet! Jag ska nu börja samma procedur med Alamo och hoppas på att lyckas få tillbaka pengarna. Har någon annan erfarenhet av liknande händelse?
Alamo LAX är den uthyrare vi själv haft mest problem med. I mina ögon är de tjuvar. Tyvärr är det så att den som står bakom disken tjänar på om han kan lura på någon, uppgraderingar, tillägg, försäkringar mm. det ger dem ju anledning att kämpa hårt för att lyckas, de drar sig inte för att ljuga. Sen har antagligen olika uthyrare och t.o.m. olika uthyrningsställen olika syn på det deras anställda gör, vissa verkar inte bry sig medan andra nog försöker stävja det för att få färre missnöjda kunder.

Först och främst skulle ni inte ha gått med på uppgraderingen! Har de inte bilen ni bokat så får ni uppgraderingen gratis om det är ett någotsånär normalt ställe. Jag vet hur fula de är på just detta kontor och de är verkligen slipade, att resonera med dem går inte så jag har full förståelse för att ni gick på detta, en av de vanligare bluffarna tyvärr.

Ni har hyrt av Rentalcars och har ett avtal med dem, ni kan säkert inte ångra er efteråt utan ni har betalt till dem för en bil.

Sen hyrde ni en annan bil av Alamo, de kan nu bara hävda att ni avstod bilen från Rentalcars och valde en annan, därmed förlorade ni era pengar och köpte en annan hyra.

Har ni i kontraktet att de skulle dra av för hyran ni betalt, eller skriftligt avtal överhuvudtaget på det? Annars är det upp till Alamos eller Rentalcars goodwill om de vill ersätta er. Ett muntligt löfte är värt exakt noll och inget i hyrbilsvärlden.

Det du ska göra först är att ringa din konsumentvägledare och höra vad de säger. Sen kanske det kan gå att anmäla till ARN och se vad som händer där, det kostar iallafall inget.

Detta är ännu ett exempel på att man i första hand ska söka seriösa uthyrare och sen helst boka direkt av dessa, ju fler mellanhänder ju större risk för att man hamnar i kläm mellan olika parter som hänvisar till varandra. Bäst är att välja ut en eller ett par "favorituthyrare" och sen hålla sig till dem så gott man kan, och bli medlem hos dem. De flesta företag vill ha kvar sina kunder och ger lite extra till sina trogna kunder. En turist som kommer med en voucher från Europa vet de att det inte spelar så stor roll hur de behandlar dem, de kommer antagligen inte tillbaka ändå och kan de tjäna några extra dollar på denne så gör de i regel det.
16 nov. 2015 13:52
Måste bara dela med mig av den glädje jag känner: Alamo har betalat tillbaka värdet av vouchern till mitt kreditkort! Har skickat otaliga mail och påpekat att det måste vara ett misstag så det gick inte av sig självt - men det gick! Överraskande och roligt!
16 nov. 2015 14:07
Citerat från Evamowitz:
Måste bara dela med mig av den glädje jag känner: Alamo har betalat tillbaka värdet av vouchern till mitt kreditkort! Har skickat otaliga mail och påpekat att det måste vara ett misstag så det gick inte av sig självt - men det gick! Överraskande och roligt!
Bra men det skulle väl vara skamligt om de inte gjorde det! Betalade de inte tillbaka kostnaden de debiterade istället som de borde, de lurade ju på er uppgradering på ett bedrägligt sätt? Ni skulle ha den bil ni bokat eller gratis uppgradering, inget annat är acceptabelt.