Hur man tar sig billigast och enklast från Newarks flygplats till Manhattan

Av Kampala
25 mars 2013 13:50
Hur tar man sig från Newark Liberty International Airport till Manhattan på billigaste och enklaste sätt?
25 mars 2013 17:50
Taxi! det kanske är lite dyrare men det är värt det, när man är trött efter flygresan och förmodligen har bagage så föredrar iallafall inte jag att åka tåg. Plus att en gul NYC taxi är en upplevelse att åka! Det är fast pris från Newark till Manhattan (plus vägtullar), minns dock inte vad vi betalade. De står iallafall precis utanför flygplatsen, när man har hämtat ut sitt bagage.
25 mars 2013 21:53
Tåget till Penn Station är väl billigast? Eller buss... Lite färska priser från förra veckan fast tvärtom då, från Hotel Metro 35th till Newark, enligt hotellet taxi 80-85 USD inkl. vägtullar (betalade 70 från 45e för 2 år sedan, ). Shuttle bokad via hotellet 25 USD/pp enkel, stannade vid 3 hotell till...
Av Chris52
25 mars 2013 22:03
Billigaste sättet beror hur många man är. En taxi kostar ca 80 dollar. Är man ensam kan det finnas andra billigare alternativ.
25 mars 2013 23:26
jag tog tåget, snabbt och smidigt till Penn station.
Tillbaka shuttle, tog längre tid men inte så stor prisskillnad vad jag minns.
26 mars 2013 07:44
Citerat från nisse2ears:
Till Port Authority . men det beror ju o var ni bor.
Jag tycker ju det är smidigast att ta taxi eller shuttle bus. Googla!

Vad avhackat mitt inlägg blev!

Till Port Authority går det bussar som är smidigt och enkelt, men sen beror det ju på var ni bor i förhållande till det. Vi bodde bara nåt kvarter bort.

Annars tycker jag att det är bäst med taxi eller shuttle - googla hittar ni priser och tillvägagångssätt för shutteln. Den blir ju som någon skrev inte nödvändigtvis billigare om man är många - då kan taxin bli lika lönsam.
Av Kampala
28 feb. 2016 07:21
Nu har jag varit i NY två gånger och åkt till Newark och då tagit buss till Port Authority/Grand Central och där tagit mig ner i närmaste tunnelbanenergång för att direkt skaffa veckokort och det har fungerat även om det kan vara lite tungt och tröttsamt men man sparar en del pengar på det. Jag ser till att resväskan är lätt att bära och stressar inte upp mig alltför mycket. Första resan tog det mer än tre timmar att komma från flygplan till hotell och andra resan lite kortare. :) Tycker att det har fungerat väldigt bra med att ta buss och hoppas inte det har ändrats nu när jag ska dit en tredje gång.
28 feb. 2016 11:45
Citerat från Newyorkchic:
Det finns ingen flatrate från Newark tyvärr. Däremot kan man försöka förhandla sig till det med taxiföraren om man vill, men det brukar inte vara populärt.

Här finns mer information: http://www.nyc.gov/html/tlc/html/passenger/taxicab_rate.shtml

Please tip your driver for safety and good service.

Jag bokar alltid bil i förväg. Billigare än taxi samt skönt att slippa köer som det ofta kan vara innan man får en taxi. Dessutom riskerar man inte att bli ruinerad om det har skett en olycka på vägen eller man hamnar i oändliga köer där taxametern bara står och tickar. Brukar boka med Carmel Limo eller Dial 7 och betalar oftast mellan $70-80 från Newark till Midtown Manhattan.
28 feb. 2016 12:54

Please tip your driver for safety and good service.

När jag skrev detta hade jag precis kommit därifrån och vi fick ett fast pris. Det är möjligt att vissa behöver förhandla men vi fick faktiskt fast pris direkt, både dit och hem. Sist vi landade på Newark förra våren så tog vi tåget in och fick flat rate påväg tillbaka men då hade hotellet ordnat det! Nu åker jag nästan aldrig taxi till och från flygplatsen längre då mina vänner plockar upp mig, men jag tyckte det var otroligt skönt att ta tåget just den gången då de var upptagna! Vi landade 13:15 och var i hotellet 14:30, riktigt bra, tar ca 28 minuter med tåg och man slipper bilköer och annat. I framtiden när jag landar på Newark kommer jag således ta tåget och skippa bilen beroende på bagage!
28 feb. 2016 13:29

Please tip your driver for safety and good service.

Officiellt finns inte och har åtminstone inte sedan 2009 funnits flat rate från Newark till Manhattan, om man sedan blir erbjuden fast pris eller förhandlar sig till det är en annan sak. Man blir med andra ord inte erbjuden flatrate av en taxidispatcher som på t.ex. JFK. Däremot kan man fortfarande få en prisuppskattning från taxidispatchern, men den är alltså en uppskattning och behöver inte stämma. Tåget finkar bra tycker jag, om man inte har en massa bagage, vilket tyvärr oftast är faktum för mig. :)
28 feb. 2016 14:32

Please tip your driver for safety and good service.

Ja det stämmer, det är inte som på JFK men vi har haft tur som fått fast pris (exkl. vägtullar och dricks) direkt från chauffören, som sagt var det hotellet som fixade sist och då fick vi ett fast pris av dem. Man kan dock kolla upp på nätet hur mycket det kostar (på ett ungefär) att åka till varje område på Manhattan från EWR. Uber har jag hört är lite krångligt och man måste gå en bit för att komma till dem men annars finns firmorna du rekommenderade också och då får man ju ett fast pris!
Av Peter_o
28 feb. 2016 15:51
Inte så många +62 i diskussionen, men om man löser ToR på bussen (och är +62) får man åka till halva priset (trots att det står att man ska vara sitizens för att få det priset).
Snart ska jag testa om även undomspriserna gäller.