Hur kommer Brexit att påverka ditt semesterflyg?

Av Birgere
10 mars 2019 15:36
Visningar: 1007
Fick frågan igår om en hård Brexit kommer att påverka i första hand flygningar med brittiska flygbolag från 1 april o framåt.
Nyfiken som jag är började jag rota lite i detta och kommit fram till följande:

Flyg till/från UK.
Här finns en reglering som säger att det inte får ske fler än samma antal flyg mellan UK o EU 2019- som det var 2018. Enligt brittisk media så har den planerade kapaciteten ökat inför 2019 och här kommer avgångar att ställas in. Tuffast får nog BA och vi får hoppas på att dom i första hand drar ner på kapaciteten till/från Finland och Spanien där möjligheterna att boka om till Allianskompisarna Finnair o Iberia finns. Skulle BA dra ner på avgångar till o från Skandinavien skulle det definitivt innebära problem för oss som tex tänkt mellanlanda i UK för vidare äventyr.
Vissa tror även att det finns en risk för att "Sixth Freedom of the Air" skulle upphävas vilket betyder att det inte skulle gå att flyga tex ARN-LHR-JFK med BA, men det låter osannolikt då ingen skulle vinna på något sådant.

Flyg inom EU.
Här är reglerna solklara, för att operera inom EU utan avtal så måste bolaget vara ägt till minst 51% inom EU. Dock verkar det som om EU kommer ge en dispens på ett halvår för att justera ägandeskapet. Vad jag har sett så ha följande bolag agerat:

EasyJet: har byggt upp ett nytt bolag i Österrike och har för närvarande över 130 plan regisserade, så dom verkar ha koll på läget.

RyanAir: Har så långt haft drygt 50% ägarskap i UK men kommer att se till så att över 50% hamnar på Irland, samtidigt startar dom upp ett nytt bolag i UK för att ha rätt att flyga inrikes, så även Ryan tycks vara förberedda.

TUI: Är eg ett tyskt charterbolag men använder sig i Skandinavien av ibland av Thomson som är brittiskt, här borde det finnas möjligheter att styra om till Europeiska bolag inom koncernen.

Thomas Cook: Ett brittiskt charterbolag men det finns redan ett skandinaviskt Thomas Cook bolag så även här borde dom kunna pussla ihop verksamheten.

Min slutsats är ett bolagen har förberett sig och den största risken för oss svenskar är nog en begränsad kapacitet för att flyga med BA men även att kapaciteten totalt sett dras ner till UK från Skandinavien.

Notera att nästan allt som skrivs om detta är väldigt UK-centric och hur tex Norwegians eller SAS möjligheter att flyga till UK belyses inte.
Av Annaer
10 mars 2019 23:47
Har också funderat hur Brexit kommer påverka.
Flyger BA, GOT - LHR - LAX utresa augusti och hem i november. Tror du och isf hur kan det påverka redan bokade biljetter?
Det är BA som flyger alla sträckorna så det är inte codeshare.
Tråkigt om BA kommer minska sina avgångar från Sverige! Tycker de är otroligt smidiga att flyga med till Usa, bra priser, smidig flygplats, helt ok mat, har bokade WTP så får se om det är samma mat somi WT. Har läst att det ofta är samma mat som business 👍
Gillade även säkerhetskontrollen, jag har rullstol så jag vinkades fram och sen "swipade" de hela stolen så den var ok och kände givetvis över mig också.
Har även med en MASSA mediciner, tabletter där några räknas som narkotika, ampuller med vätska, kanyler och sprutor, som de gick nordgrant igenom och "Swipade"

Kommer bli intressant i höst vi kommer ha en kabinväska full av mediciner och hjälpmedel.
//Anna
Av Birgere
11 mars 2019 00:01
Citerat från Annaer:
Har också funderat hur Brexit kommer påverka.
Flyger BA, GOT - LHR - LAX utresa augusti och hem i november. Tror du och isf hur kan det påverka redan bokade biljetter?
Det är BA som flyger alla sträckorna så det är inte codeshare.
Tråkigt om BA kommer minska sina avgångar från Sverige! Tycker de är otroligt smidiga att flyga med till Usa, bra priser, smidig flygplats, helt ok mat, har bokade WTP så får se om det är samma mat somi WT. Har läst att det ofta är samma mat som business 👍
Gillade även säkerhetskontrollen, jag har rullstol så jag vinkades fram och sen "swipade" de hela stolen så den var ok och kände givetvis över mig också.
Har även med en MASSA mediciner, tabletter där några räknas som narkotika, ampuller med vätska, kanyler och sprutor, som de gick nordgrant igenom och "Swipade"

Kommer bli intressant i höst vi kommer ha en kabinväska full av mediciner och hjälpmedel.
//Anna
Jag tror inte du ska behöva oroa dig, om BA behöver skära ned så vore det ju korkat att göra det på linjer som matar LHR med transitpassagerare. Bättre att skära ned på lite mer udda rutter mellan Europa o UK utan lönsamma connections..