Flyga med Ukraine Airlines

21 dec. 2015 13:21
Visningar: 4571
Håller på och titta på flyg till Dubai nästa höst, det skiljer verkligen mycket i pris. Ukraine Airlines har riktigt bra pris 4 personer för 9000kr. Emirates kostar 25000kr. Vill höra era tankar som har erfarenhet av Ukeaine Airlnes

Tack på förhand
21 dec. 2015 15:11
Citerat från Bonjovii:
Håller på och titta på flyg till Dubai nästa höst, det skiljer verkligen mycket i pris. Ukraine Airlines har riktigt bra pris 4 personer för 9000kr. Emirates kostar 25000kr. Vill höra era tankar som har erfarenhet av Ukeaine Airlnes

Tack på förhand
Dessa flygplan finns i deras flotta
http://www.flyuia.com/eng/company/ukraine-international-airlines/uia/fleet.html

Kunde inte se att de flyger från Sverige, eller Kastrup för den delen så minst ett byte lär det bli

Quatar flyger för knappt 4 000 kr (köpenhamn) per person i sin Dreamliner.
Mitt val hade varit enkelt :)
21 dec. 2015 17:31
Flyger från Stockholm. Att flyga med Qatar airlanes skulle kosta 20000kr när vi vill åka. Skillnad mot 9000kr! Undrar därför om någon som har flugit med ukraine airlanes kan dela med sig av erfarenheter. Det är mellan landning i Kiev
Av Hawaii
21 dec. 2015 17:37
Med tanke på det relativt osäkra läget i Ukraina som på mycket kort tid kan påverka den redan prekära ekionomiska situationen som samtliga Ukrainska flygbolag befinner sig i, kan jag inte tänka mig att det finns NÅGON anledning att boka en resa med ett flygbolag baserat där. I dagens läge omöjligt att ens veta om de överhuvudtaget kommer att existera nästa höst. Hade personligen aldrig aldrig valt att flyga med ett Ukrainskt bolag, oavsett pris. Inte ens gratis.
Av Gevalia
21 dec. 2015 18:30
Norwegian brukar ha låga priser till Dubai. Direktflyg dessutom på ca 7 timmar.
22 dec. 2015 10:47
Citerat från Hawaii:
Med tanke på det relativt osäkra läget i Ukraina som på mycket kort tid kan påverka den redan prekära ekionomiska situationen som samtliga Ukrainska flygbolag befinner sig i, kan jag inte tänka mig att det finns NÅGON anledning att boka en resa med ett flygbolag baserat där. I dagens läge omöjligt att ens veta om de överhuvudtaget kommer att existera nästa höst. Hade personligen aldrig aldrig valt att flyga med ett Ukrainskt bolag, oavsett pris. Inte ens gratis.
Vi flög med dem till Thailand förra hösten 2014, 4 pers för totalt 11 400:-. Självklart var även vi lite oroliga eftersom det var ett för oss relativt okänt bolag med ekonomiska problem enligt en del artiklar, men efter ett par sökningar på nätet så lugnade vi oss. Planen mellan Kiev och Bangkok var inte nya, men väl fungerande och bra med utrymme. Bolaget har överlevt ett flertal ekonomiska kriser och har funnits sedan 1992. Vi skulle kunna tänka oss att flyga med dem igen om priset klart ligger under andra bolag som i trådskaparen fall. Att bolaget eventuellt skulle upphöra att existera som Hawaii skriver är ju självklart ingen omöjlighet, men den risken finns för alla bolag, eller? Vem vet om SAS överlever för alltid? Swissair gick exempelvis i konkurs 2002.

Bolaget och andra flygbolag flyger dagligen till och från Kiev med resenärer så att mellanlanda i Kiev är ingen fara.
Av Hawaii
22 dec. 2015 18:08
Tack för kommentarerna, M_olsson. Lite ytterligare kommentarer och fakta:

Givetvis finns det ju inga garantier att ett visst flygbolag kommer att finnas kvar 9-10 månader från nu, men risken för olika bolag är ju inte densamma. Aerosvit Airlines (som figurerade ofta här på Reseguiden i olika trådar, och aldrig med positiva kommentarer) började flyga 1994 och gick (inte oväntat) i konkurs tidigt 2013. Och att SAS kommer att finnas kvar nästa höst kan vi nog betrakta som ganska säkert. Det politiska läget i Ukraina är ju minst sagt osäkert, och det behövs inte speciellt mycket för att påverka ekonomin och den Ukrainska vakutan, Hryvnia. Det kan ha dramatiska, och snabba följder för flygbolagen där. Ryssland är ett perfekt exempel med enorma problem för flygbolagen p.g.a. att Rubeln har tappat så mycket värde. Perfekt exempel: Transaero Airlines, det näst största ryska flygbolaget som hade c:a 110 flygplan i flottan tidigare i år. I dagens läge har de 42, och konkurs är nog ganska oundviklig. Samma sak kan lätt hända i Ukraina, därav mina kommentarer ovan.

Men, för att fortsätta: Kiev, helt riktigt, inte i farozonen, och kommer nog knappast att bli det. Men, Kievs flygplats är ökänt för stölderna som sker i incheckat baggage, som byter flyg där.

Ukraine International Airlines har i dagens läge en flotta av 25 passagerarflygplan; 3 äldre 737-300 och 6 737-500, 8 737-800 (byggda mellan 1999-2012), 4 nyare 737-900ER (2 byggda 2009 och 2 2013), plus deras 4 gamla Boeing 767-300ER (byggda 1991-1993) som används för bl.a. Bangkok trafiken. Alltså lite blandat när det gäller ålder. Problemet med deras 4 767-300ER är att om ett av de planen har ett tekniskt problem så med en så liten flotta finns det inga som helst resurser att sätta in ett reserv-plan, och stora förseningar är oundvikliga. Aerosvit hade just samma problem, och alla fyra av dessa 767:or var tidigare hos Aerosvit. En annan liten obekväm och otrevlig detalj är att flygbolag som har knepig ekonomi ofta också har en "flexibel inställning" till att fixa div. mindre tekniska problem. Alltså inte nödvändigtvis fixar problemet med en gång. Detta behöver givetvis inte påverka själva säkerheten, men det KAN innebära en rejäl försening.

Allt detta påverkar mitt eget personliga beslut när jag väljer flygbolag. Jag försöker planera mina resor med minsta möjliga potentiella problem när det gäller själva flyget och att avsiktligt välja ett flygbolag som har större risk för problem under resans lopp tycker jag inte är ett speciellt bra sätt att påbörja (eller avsluta) en semester, som enligt min mening bör vara en positiv upplevelse, från början till slutet.

PS. En liten rättelse: de har 31 flygplan i flottan, inte 26. Glömde att inkludera fem stycken relativt nya Embraer 190 (mellan två och fyra år gamla). Tillsammans med 737-900ER definitivt de modernaste planen i flottan.
Av Mcenroe
22 dec. 2015 22:13
Tack för utförlig info Hawaii. Jag råkar ju veta att du sedan länge driver ett nyhetsbrev med fokus på just flygbranschen - så jag lyssnar :-).

Jag är lite som du. Numera bokar jag alltid på flygbolagets egen sida. Dessutom undviker jag en del bolag och flygplatser när jag har anledning att tro att de kan ha negativ inverkan på min resa. Jag betalar hellre lite mer och vet att min resa funkar.

Får jag fråga - finns det några flygbolag och flygplatser du tenderar att undvika? Vore intressant att veta vilka och kanske varför.

Hälsar,

J.
Av Hawaii
22 dec. 2015 22:37
Citerat från Mcenroe:
Tack för utförlig info Hawaii. Jag råkar ju veta att du sedan länge driver ett nyhetsbrev med fokus på just flygbranschen - så jag lyssnar :-).

Jag är lite som du. Numera bokar jag alltid på flygbolagets egen sida. Dessutom undviker jag en del bolag och flygplatser när jag har anledning att tro att de kan ha negativ inverkan på min resa. Jag betalar hellre lite mer och vet att min resa funkar.

Får jag fråga - finns det några flygbolag och flygplatser du tenderar att undvika? Vore intressant att veta vilka och kanske varför.

Hälsar,

J.
Tack för de vänliga orden! Och upptäckte just att matematiken ovan inte går ihop - 31 plan inkluderar en Boeing 737 i frakt-version. Siffran 25 hade enbart passagerar-maskinerna, exklusive de 5 ERJ190.

Ang. vad man bör undvika - flygplatserna kan man nog lugnt säga att det är sunt förnuft som gäller. Undvik flygplatser som kan vara "bökiga". Jag byter mycket hellre flyg i Singapore än Jakarta t.ex., om jag har ett val. Johannesburg är bättre än någon annan stad i södra Afrika. Och givetvis undvik platser typ Kabul och Damascus... Och för egen del, Kiev!

Flygbolag - lite knepigare. Beror ju helt på var man ska flyga. Var nyligen i Madagaskar och kunde flyga antingen Air Madagascar eller SA Airlink (South African Airways dotterbolag) Johannesburg-Antananarivo. Air Madagascar är "blacklisted" av EU, så det valet var enkelt (men hade inget val på Madagaskar inrikes). Så, short answer, välj det bolaget som har ett bättre rykte/namn.

Har en bestämd känsla av att vi är off-topic vid det här laget!
Av Mcenroe
22 dec. 2015 22:40
Jo - fast det är just ofta "off-topic" som ljuv musik och värdefull info skapas:-)

Själv undviker jag Iberia och Madrid.

Tack Hawaii.

J.
Av Hawaii
22 dec. 2015 22:59
Instämmer ang. Madrid - speciellt med en "tight connection" mellan Schengen och non-Schengen terminalerna. 50% chans att man missar anslutningen...
23 dec. 2015 07:53
Citerat från Hawaii:
Tack för kommentarerna, M_olsson. Lite ytterligare kommentarer och fakta:
......
Allt detta påverkar mitt eget personliga beslut när jag väljer flygbolag. Jag försöker planera mina resor med minsta möjliga potentiella problem när det gäller själva flyget och att avsiktligt välja ett flygbolag som har större risk för problem under resans lopp tycker jag inte är ett speciellt bra sätt att påbörja (eller avsluta) en semester, som enligt min mening bör vara en positiv upplevelse, från början till slutet. .......
Ett långt och faktaspäckat inlägg, men du har fortfarande ingen egen erfarenhet av UIA, ngt som trådskaparen efterfrågade. ;-) Vi är alla olika och personligen så är jag öppen för att testa bolag/hotell/resmål (i fall priset är lockande) trots att det ibland finns en del negativa åsikter på olika forum, just för att kunna bilda mig en egen uppfattning.

Sedan är det ju alltid bra att i förväg ta reda på så mycket som möjligt innan man bokar en resa med ett "okänt/ökänt" bolag. Jag var också lite tveksam till UIA och läste en massa olika inlägg på forum om UIA och i många av dem hittade jag i stort sett allt av det du tar upp i ditt inlägg, men vi valde ändå att testa UIA och allt gick bra. Om 7 veckor så blir det Air China för första gången till Bangkok med 2½ dagars stop over i Peking.
23 dec. 2015 18:51
Jag har upplevt min värsta flygning med AeroSvit mellan Kiev och Lviv. Ett plan som likväl kunde vara från efterkrigstiden, rök i kabinen, en flygvärdinna med alldeles för mycket ljusblå ögonskugga sprang genom kabinen skrikandes på ryska för att "lugna ner" passagerarna. Enda gången jag på riktigt tänkt att vi går ner nu...

Detta var någon codeshare med UA strax innan Aerosvit konkursen, men mitt tips är att priset följer vad som erbjuds
23 dec. 2015 23:06
Hade inga som helst konstigheter då jag flög med UIA förra månaden. Stockholm-Kiev-Tbilisi Tbilisi-Kiev-Stockholm. Mackorna som fanns att köpa var dock inge höjdare.

//Thomas
13 jan. 2016 06:13
Tack för alla kommentarer. Vi bokade tillslut med Emerates som hade riktigt bra priser efter jul :)