Flyg till Atlanta

11 sep. 2016 20:51
Visningar: 464
Hej!

Jag ska flyga till Atlanta, USA med Lufthansa om knappt två månader. Ser fram emot resan förutom flygresan.

Flög med LH från Los Angeles 2006 med en Boeing 747 och det var ett ganska sunkigt plan. Nu ska jag flyga med Airbus A340-300. Någon som vet hur det är att flyga med LH med det planet till USA?

Är det mycket turbulens när man flyger till USA?

Är jätterädd för att flyga och har funderat på om jag ska gå till läkare och försöka få sobril utskrivet. Funkar det? Hur blir man när man tar det? Försvinner rädslan?

Tänker även på eventuella "terrorister".. De kan ju slinka igenom med någon skit och spränga oss där uppe i det blå. Många tankar men få svar.
Av Hawaii
20 sep. 2016 18:53
Har själv inte flugit med LH's A340-300, men dessa är äldre maskiner (15-20 år gamla i dagens läge). Turbulens är inte annorlunda än på andra sträckor runt om på jordklotet. Kan inträffa vart som helst och omöjligt att förutspå. Och ang. eventuella terrorister - betydligt större risk att råka ut för en bilolycka på väg till eller från flygplatsen än att råka ut för en terrorist attack! Vet inget om flygrädsla så kan inte hjälpa dig med det.
Av Birgere
20 sep. 2016 19:09
LH har uppgraderat väldigt många av sina äldre plan och om just maskinen du ska flyga med är ny eller gammal är svårt att säga, men kolla på sektguru.com så bör du få en bra bild av hur det är att flyga den rutten.
Turbolens kan ju dyka upp överallt men på längre sträckor så är det enklare för kaptenen att köra runt sådana områden plus att man märker mycket mindre av det i stora än i små plan.
Medicinen får du konsultera en läkare o höra om det hjälper
Terrorister..tja dom spränger sig ju på Stockholms gator men risken är mindre att det skulle ske på en LH maskin. Absolut inget att bekymra sig över.
21 sep. 2016 00:54
Vilket skick Lufthansas A340:or är kan jag inte svara på, men SAS helrenoverade nyligen insidan av sina och de är fräscha och bra. (Hela flygplanet renoveras enligt internationella regelverk med jämna perioder och har ingenting med hur du upplever insidan att göra). Även Air France, KLM och Delta som jag flugit en hel del med på senare år har haft helt OK flygplan invändigt, trots att själva flygplanet inte varit helt nytt.

När det gäller turbulens så är det turbulens ibland, men det är ofta i korta perioder och sällan speciellt kraftigt. Det finns inga stora bergskedjor eller regnskog som pressar upp stora luftmassor som kan orsaka kraftig turbulens på sträckan, t.ex. Men det brukar vara lite turbulens lite här och där på en så lång flygning, men det är verkligen inget att oroa sig för. Det är som att köra på en skumpig väg, ungefär. Det hoppas lite, men det är helt ofarligt. Generellt är det bekvämare ju större flygplanet är, både vad gäller turbulens och hur mycket det vinglar när man landar, är min erfarenhet. Och A340 är ett stort flygplan.

Är inte expert på flygrädsla, annat än att jag själv känt mild oro ibland. Det är klart att det kan kännas konstigt att sitta i en jäkla plåtburk en mil upp i luften i nästan 1000 km/h och veta att man inte kan göra ett skit åt något. Men man får helt enkelt lita på att flygning är ett väldigt säkert sätt att resa. Mycket säkrare än att åka bil, t.ex. Risken att man är med om en allvarlig olycka är mycket, mycket liten. Det är dessutom så att ett flygplan inte bara ramlar ner från himlen. A340 har fyra motorer och kan flyga även om två havererar (kanske till och med med bara en motor). Två-motoriga plan kan flyga med med bara den ena motorn. Och risken för att det skulle ske är ytterst, ytterst liten. Man får helt enkelt tänka som så, att det här är välbeprövad teknik som fungerat utmärkt under massor av flygningar. Att flyga innebär att man tar en mycket , mycket liten risk som är värd att ta för att komma dit man vill. Så brukar jag tänka.

Risken för att en terrorist skulle ta sig ombord får faktiskt ses som så liten att det inte ens är något du behöver tänka på. Risken att du får hjärnblödning av att tänka på det är större... Helt seriöst, alltså! :) Lycka till!
21 sep. 2016 07:45
Det som är ganska skönt med A340:orna är att du aldrig har mer än en person att passera för att komma ut i mittgången.

Även om fönsterplats är gött att ha ibland tycker jag alltid det är störigt att jag måste passera två personer för att nå mittgången på vanliga europaflygningar med A320-familjen eller B737. Nu slipper du det om du har fönsterplats ;)
Synd att der inte är A340-600 där economys toaletter ligger en trappa ner i "källaren". Lite coolt ändå. Har själv aldrig åkt just den modellen men det skulle vara kul att prova.

Om du är flygrädd kan det kanske vara värt att betala för att få en plats du gillar. Har läst teorier på diverse flygforum att det skakar värre vid turbulens om du sitter långt bak. Rent teoretiskt tycker jag också att det borde stämma. I mitten av planet kanske du hör motorerna lite mer men du lär slippa de värsta skakningarna!

Om du hellre lägger pengar på annat kan du alltid checka in online ca 24 timmar innan och välja en plats gratis men då kanske dina favoriter är upptagna. Dock bättre än att slumpvis bli tilldelad en plats.

Din resa kommer garanterat att gå bra!