Cykelsemester

Av Gun
3 aug. 2006 23:06
Vill tipsa om en helt fantastiskt trevlig och välordnad cykeltur längs Donau som jag och min syster gjorde i juli i år. Genom det österikiska reseföretaget Austrian Radreisen bokade vi via internet en paketresa där cykelhyra, cykelväskor, kartor, informationsmaterial, fina hotell med frukost, transport av bagage mellan hotellen varje dag ingick. Vi flög till Wien, tog taxi in till ett centralt hotell där en transportvan från Austrian Radreisen hämtade upp oss och körde oss de 30 milen till tyska Passau där ett hotellrum centralt i den gulliga staden väntade. Nästa morgon kom våra hyrcyklar och väskor levererade till hotellet och vår cykeltur började medan vårt större bagage kördes iväg till nästa hotell som var ett fräscht Gasthof vid en campingplats med pool och underbar utsikt. Våra cykelturer var på 2,5-6,5 mil per dag och efter en vecka var vi tillbaka i Wien där vi lämnade ifrån oss cyklarna och hämtade vårt bagage. Eftersom man cyklar nedströms Donau och det oftast är västlig vind i Österrike precis som i Sverige så hade vi oftast lätt nedförsbacke och medvind och cykelvägarna var oftast asfalterade och helt bilfria. Hyrcyklarna var extremt bekväma och lättrampade med 7 växlar så cykelturerna gick i ett huj och ofta var vi framme vid dagens etappmål på eftermiddagen och hade god tid att utforska den nya orten och dess caféer och restauranger. Att vi sedan hamnade i den värsta värmeböljan på åratal under vår cykelvecka var kanske lite jobbigt då solen stekte obarmhärtigt framåt eftermiddagen och det var svårt att dricka så mycket som man borde för att ersätta det man svettades bort. Men trots det var det en toppensemester med lagom hård aktivitet, vackra vyer, omväxlande natur och sevärdheter, god mat, lite shopping och väldigt bra service från reseföretaget. Kan rekommenderas alla som tycker om kombinationen att röra på sig och uppleva mycket utan större umbäranden. Jag skulle gärna göra om den här typen av semester är det någon som har någonting liknande att tipsa om?
Av Oliver
3 apr. 2007 15:54
Hej Gun,
Såg först nu Ditt inlägg från förra sommarens Donau färd i Österrike. Intressant för jag gjorde samma sak under 9 dagar genom Tyskland, men inte så organsierat. Jag tog mig ner med Eurolines buss, Göteborg-Stuttgart för att fortsätta med tåg upp till Donaueschingen i Schwarzwald, där källorna finns. Efter att hyrt cykel, det var en 27-växlars, genom en adress jag fått på internet och en förbokad hotellnatt drog jag iväg längs floden, som i böran iknte var stort mer än ett dike. Startade alltså ensam men fick efterhand många trevliga vänner ef -
ter vägen. Körde i snitt 6 mil om dagen, en dag hela 82 km, så färden tog 9 dagar till Passau. Skadade min axel mot ett bullrplank vid en cykelbana när 2 dagar återstod, men med högerarmen vilande på styrstången fullfäljde jag ändå. Hyrde rum på Gasthof dit jag nått frampå
eftermiddan. Jag reste ut omkring den 15 juni o kom hem på midsopmmarafton, hade bokat flyg hem från München.
Nu i sommar planerar jag göra den resan Du företog Passau-wien i lugn takt, det är ju många pittoreska små städer efter vägen där man kan fördiva en trevlig kväll. Du ska väl inte göra om resan nu i sommar? Trevligt få <utbyta erfarenheter! så ser Du det här hoppas jag Du hört av Dig.