Boka hotell billigare nu eller senare

Av Tessba
6 mars 2015 08:45
Visningar: 1245
När är det bäst att boka hotell? Så fort man vet när man reser eller ha is i magen och boka "sent". När tror ni man får bäst priser? Tänker på att SJ i Sverige kör att ju poppis en resa är ju dyrare blir resan ? Finns det ngt liknande i hotell världen. Ibland ser man att flygpriserna stiger.... är det så på hotell också.
Av Asok
7 mars 2015 08:07
Beror lite på vart man skall men edterfrågan styr priserna så även på hotell. Jag bokar alltid hotell via siter som inte deb något innan utan man beyalar först på plats. Ibland bokar jag direkt på hotellens sida. Då har du alltid valmöjligheten att boka av om du hittar något bättre
7 mars 2015 17:36
Jag har ett fantastiskt knep för att få billigaste pris på hotell.

Boka redan idag ett hotell som du tycker verkar bra på Hotels.com. Kika därefter så ofta du orkar på samma hotell och samma antal nätter på andra hemsidor. Trivago och mumondo räcker.

Hittar du ett bättre pris på en annan sida så ringer du bara till Hotels kundservice så kommer de matcha det priset.

Var även vaksam över rabattkoder på andra hemsidor. Prova dig fram så kommer du spara mycket pengar :)

Jag ska åka till New York snart, jag gjorde såhär.

1:e december:
Bokade The Roosevelt Hotel, 9 nätter för 16500kr.

6:e december
Priset hade gått ner till 15200 på samma sida. Ringde till Hotels kundservice och det förde tillbaka 1300 till mitt konto.

15:e december
Priset hade dykt till 13200 när jag sökte på samma datum på trivago.com. Då hittade jag också en rabattkod på ytterligare 15%! Ringde till Hotels.com och dem matcha åter igen det priset :)

Nu ska vi alltså bo på Manhattan på ett 4star-hotell för 11200 kr! 620 kr per person/natt!

Mitt tips är alltså att boka så tidigt som möjligt och sedan hålla sig upptaxerad om priserna :)

Texten kanske inte blev supertydlig så du/ni får gärna fråga om ni undra över något :)
8 mars 2015 06:27
Vi gör som Niklasresa, men bokar dessutom alltid av/ombokningsbart (om vi inte är hundra på att vi kommer vilja bo på just det hotellet, då kan man ofta utnyttja ett ännu bättre erbjudande som inte går att avboka gratis) .
På så sätt kan man lugnt boka något man kan tänka sig långt i förväg och sen ändå få lägsta pris, samtidigt kan man fortsätta leta efter något man gillar ännu bättre och om det dyker upp boka ett annat hotell (rum läggs inte ut på nätet samtidigt, vissa hotell dyker upp senare eller kanske får någon avbokning).
Man kan också lägga in prisbevakning på t.ex. Hotels.com så ser man om de sänker priset annars gäller ju att ju mer man orkar kolla ju större chans att hitta lägsta priset.

Tyvärr är min erfarenhet att Hotels.com blivit mycket sämre på att uppfylla sitt lägstaprislöfte på senare tid vilket gör mig tveksam att fortsätta använda dem eller rekommendera dem till andra. Tidigare har de skött detta bra men senaste halvåret verkar de ha stora problem med att sköta detta :-(
8 mars 2015 15:39
Citerat från Floridasidan:
Vi gör som Niklasresa, men bokar dessutom alltid av/ombokningsbart (om vi inte är hundra på att vi kommer vilja bo på just det hotellet, då kan man ofta utnyttja ett ännu bättre erbjudande som inte går att avboka gratis) .
På så sätt kan man lugnt boka något man kan tänka sig långt i förväg och sen ändå få lägsta pris, samtidigt kan man fortsätta leta efter något man gillar ännu bättre och om det dyker upp boka ett annat hotell (rum läggs inte ut på nätet samtidigt, vissa hotell dyker upp senare eller kanske får någon avbokning).
Man kan också lägga in prisbevakning på t.ex. Hotels.com så ser man om de sänker priset annars gäller ju att ju mer man orkar kolla ju större chans att hitta lägsta priset.

Tyvärr är min erfarenhet att Hotels.com blivit mycket sämre på att uppfylla sitt lägstaprislöfte på senare tid vilket gör mig tveksam att fortsätta använda dem eller rekommendera dem till andra. Tidigare har de skött detta bra men senaste halvåret verkar de ha stora problem med att sköta detta :-(
Givetvis ska man välja ett hotell som går att avboka. Jag glömde skriva det.

Har det hänt att de inte uppfyllt sitt lägsta pris löfte?
8 mars 2015 15:55
Citerat från Niklasresa:
Citerat från Floridasidan:
Vi gör som Niklasresa, men bokar dessutom alltid av/ombokningsbart (om vi inte är hundra på att vi kommer vilja bo på just det hotellet, då kan man ofta utnyttja ett ännu bättre erbjudande som inte går att avboka gratis) .
På så sätt kan man lugnt boka något man kan tänka sig långt i förväg och sen ändå få lägsta pris, samtidigt kan man fortsätta leta efter något man gillar ännu bättre och om det dyker upp boka ett annat hotell (rum läggs inte ut på nätet samtidigt, vissa hotell dyker upp senare eller kanske får någon avbokning).
Man kan också lägga in prisbevakning på t.ex. Hotels.com så ser man om de sänker priset annars gäller ju att ju mer man orkar kolla ju större chans att hitta lägsta priset.

Tyvärr är min erfarenhet att Hotels.com blivit mycket sämre på att uppfylla sitt lägstaprislöfte på senare tid vilket gör mig tveksam att fortsätta använda dem eller rekommendera dem till andra. Tidigare har de skött detta bra men senaste halvåret verkar de ha stora problem med att sköta detta :-(
Givetvis ska man välja ett hotell som går att avboka. Jag glömde skriva det.

Har det hänt att de inte uppfyllt sitt lägsta pris löfte?
Ja, två av våra bokningar på senare tid :-(
Dels så har vi behövt skicka begäran om prisgaranti flera gånger innan de reagerat på alla våra lägstaprisförfrågningar, ibland har vi fått bekräftelse via mejl, ibland inte. Ena gången svarade de inte ens trots att vi skickade flera gånger och fick bekräftelse. Andra gången dröjde de så länge att de inte kunde verifiera det pris vi hittat, då utgick de från att vi ljög vilket är riktigt uselt tycker jag, är de så dåliga på uppföljning ska de rimligtvis tro på kunderna och inte döma dem som lögnare.
8 mars 2015 16:06
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Niklasresa:
Citerat från Floridasidan:
Vi gör som Niklasresa, men bokar dessutom alltid av/ombokningsbart (om vi inte är hundra på att vi kommer vilja bo på just det hotellet, då kan man ofta utnyttja ett ännu bättre erbjudande som inte går att avboka gratis) .
På så sätt kan man lugnt boka något man kan tänka sig långt i förväg och sen ändå få lägsta pris, samtidigt kan man fortsätta leta efter något man gillar ännu bättre och om det dyker upp boka ett annat hotell (rum läggs inte ut på nätet samtidigt, vissa hotell dyker upp senare eller kanske får någon avbokning).
Man kan också lägga in prisbevakning på t.ex. Hotels.com så ser man om de sänker priset annars gäller ju att ju mer man orkar kolla ju större chans att hitta lägsta priset.

Tyvärr är min erfarenhet att Hotels.com blivit mycket sämre på att uppfylla sitt lägstaprislöfte på senare tid vilket gör mig tveksam att fortsätta använda dem eller rekommendera dem till andra. Tidigare har de skött detta bra men senaste halvåret verkar de ha stora problem med att sköta detta :-(
Givetvis ska man välja ett hotell som går att avboka. Jag glömde skriva det.

Har det hänt att de inte uppfyllt sitt lägsta pris löfte?
Ja, två av våra bokningar på senare tid :-(
Dels så har vi behövt skicka begäran om prisgaranti flera gånger innan de reagerat på alla våra lägstaprisförfrågningar, ibland har vi fått bekräftelse via mejl, ibland inte. Ena gången svarade de inte ens trots att vi skickade flera gånger och fick bekräftelse. Andra gången dröjde de så länge att de inte kunde verifiera det pris vi hittat, då utgick de från att vi ljög vilket är riktigt uselt tycker jag, är de så dåliga på uppföljning ska de rimligtvis tro på kunderna och inte döma dem som lögnare.
Du ska givetvis ringa direkt till kundservice när du hittat ett bättre pris!
8 mars 2015 16:33
Citerat från Niklasresa:
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Niklasresa:
Citerat från Floridasidan:
Vi gör som Niklasresa, men bokar dessutom alltid av/ombokningsbart (om vi inte är hundra på att vi kommer vilja bo på just det hotellet, då kan man ofta utnyttja ett ännu bättre erbjudande som inte går att avboka gratis) .
På så sätt kan man lugnt boka något man kan tänka sig långt i förväg och sen ändå få lägsta pris, samtidigt kan man fortsätta leta efter något man gillar ännu bättre och om det dyker upp boka ett annat hotell (rum läggs inte ut på nätet samtidigt, vissa hotell dyker upp senare eller kanske får någon avbokning).
Man kan också lägga in prisbevakning på t.ex. Hotels.com så ser man om de sänker priset annars gäller ju att ju mer man orkar kolla ju större chans att hitta lägsta priset.

Tyvärr är min erfarenhet att Hotels.com blivit mycket sämre på att uppfylla sitt lägstaprislöfte på senare tid vilket gör mig tveksam att fortsätta använda dem eller rekommendera dem till andra. Tidigare har de skött detta bra men senaste halvåret verkar de ha stora problem med att sköta detta :-(
Givetvis ska man välja ett hotell som går att avboka. Jag glömde skriva det.

Har det hänt att de inte uppfyllt sitt lägsta pris löfte?
Ja, två av våra bokningar på senare tid :-(
Dels så har vi behövt skicka begäran om prisgaranti flera gånger innan de reagerat på alla våra lägstaprisförfrågningar, ibland har vi fått bekräftelse via mejl, ibland inte. Ena gången svarade de inte ens trots att vi skickade flera gånger och fick bekräftelse. Andra gången dröjde de så länge att de inte kunde verifiera det pris vi hittat, då utgick de från att vi ljög vilket är riktigt uselt tycker jag, är de så dåliga på uppföljning ska de rimligtvis tro på kunderna och inte döma dem som lögnare.
Du ska givetvis ringa direkt till kundservice när du hittat ett bättre pris!
Varför har de då funktionen att skicka begäran, skärmdump o.s.v. på hemsidan? Det står ingenting om att man ska ringa!
8 mars 2015 16:53
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Niklasresa:
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Niklasresa:
Citerat från Floridasidan:
Vi gör som Niklasresa, men bokar dessutom alltid av/ombokningsbart (om vi inte är hundra på att vi kommer vilja bo på just det hotellet, då kan man ofta utnyttja ett ännu bättre erbjudande som inte går att avboka gratis) .
På så sätt kan man lugnt boka något man kan tänka sig långt i förväg och sen ändå få lägsta pris, samtidigt kan man fortsätta leta efter något man gillar ännu bättre och om det dyker upp boka ett annat hotell (rum läggs inte ut på nätet samtidigt, vissa hotell dyker upp senare eller kanske får någon avbokning).
Man kan också lägga in prisbevakning på t.ex. Hotels.com så ser man om de sänker priset annars gäller ju att ju mer man orkar kolla ju större chans att hitta lägsta priset.

Tyvärr är min erfarenhet att Hotels.com blivit mycket sämre på att uppfylla sitt lägstaprislöfte på senare tid vilket gör mig tveksam att fortsätta använda dem eller rekommendera dem till andra. Tidigare har de skött detta bra men senaste halvåret verkar de ha stora problem med att sköta detta :-(
Givetvis ska man välja ett hotell som går att avboka. Jag glömde skriva det.

Har det hänt att de inte uppfyllt sitt lägsta pris löfte?
Ja, två av våra bokningar på senare tid :-(
Dels så har vi behövt skicka begäran om prisgaranti flera gånger innan de reagerat på alla våra lägstaprisförfrågningar, ibland har vi fått bekräftelse via mejl, ibland inte. Ena gången svarade de inte ens trots att vi skickade flera gånger och fick bekräftelse. Andra gången dröjde de så länge att de inte kunde verifiera det pris vi hittat, då utgick de från att vi ljög vilket är riktigt uselt tycker jag, är de så dåliga på uppföljning ska de rimligtvis tro på kunderna och inte döma dem som lögnare.
Du ska givetvis ringa direkt till kundservice när du hittat ett bättre pris!
Varför har de då funktionen att skicka begäran, skärmdump o.s.v. på hemsidan? Det står ingenting om att man ska ringa!
Du gör det onödigt svårt för dig själv. Det är väl klart att det finns "skicka begäran"-funktioner så att du ska glömma det dagen efter, eller att du inte ska orka fullfölja proceduren. Hela samhällets ekonomi är uppbyggt på "ska glömma" eller inte orka fullfölja när det är något konsumenten måste göra när det ska betalas mindre för en vara/tjänst.

Nästa gång, ring direkt till kundservice och stå på dig! Du ska inte behöva göra någon skärmdump. När jag ringde så frågade en trevlig tjej bara vilken sida jag hade hittat bättre pris på så kollade hon upp det direkt i
telefon. Det var inte svårare än så.
8 mars 2015 17:35
Citerat från Niklasresa:
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Niklasresa:
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Niklasresa:
Citerat från Floridasidan:
Vi gör som Niklasresa, men bokar dessutom alltid av/ombokningsbart (om vi inte är hundra på att vi kommer vilja bo på just det hotellet, då kan man ofta utnyttja ett ännu bättre erbjudande som inte går att avboka gratis) .
På så sätt kan man lugnt boka något man kan tänka sig långt i förväg och sen ändå få lägsta pris, samtidigt kan man fortsätta leta efter något man gillar ännu bättre och om det dyker upp boka ett annat hotell (rum läggs inte ut på nätet samtidigt, vissa hotell dyker upp senare eller kanske får någon avbokning).
Man kan också lägga in prisbevakning på t.ex. Hotels.com så ser man om de sänker priset annars gäller ju att ju mer man orkar kolla ju större chans att hitta lägsta priset.

Tyvärr är min erfarenhet att Hotels.com blivit mycket sämre på att uppfylla sitt lägstaprislöfte på senare tid vilket gör mig tveksam att fortsätta använda dem eller rekommendera dem till andra. Tidigare har de skött detta bra men senaste halvåret verkar de ha stora problem med att sköta detta :-(
Givetvis ska man välja ett hotell som går att avboka. Jag glömde skriva det.

Har det hänt att de inte uppfyllt sitt lägsta pris löfte?
Ja, två av våra bokningar på senare tid :-(
Dels så har vi behövt skicka begäran om prisgaranti flera gånger innan de reagerat på alla våra lägstaprisförfrågningar, ibland har vi fått bekräftelse via mejl, ibland inte. Ena gången svarade de inte ens trots att vi skickade flera gånger och fick bekräftelse. Andra gången dröjde de så länge att de inte kunde verifiera det pris vi hittat, då utgick de från att vi ljög vilket är riktigt uselt tycker jag, är de så dåliga på uppföljning ska de rimligtvis tro på kunderna och inte döma dem som lögnare.
Du ska givetvis ringa direkt till kundservice när du hittat ett bättre pris!
Varför har de då funktionen att skicka begäran, skärmdump o.s.v. på hemsidan? Det står ingenting om att man ska ringa!
Du gör det onödigt svårt för dig själv. Det är väl klart att det finns "skicka begäran"-funktioner så att du ska glömma det dagen efter, eller att du inte ska orka fullfölja proceduren. Hela samhällets ekonomi är uppbyggt på "ska glömma" eller inte orka fullfölja när det är något konsumenten måste göra när det ska betalas mindre för en vara/tjänst.

Nästa gång, ring direkt till kundservice och stå på dig! Du ska inte behöva göra någon skärmdump. När jag ringde så frågade en trevlig tjej bara vilken sida jag hade hittat bättre pris på så kollade hon upp det direkt i
telefon. Det var inte svårare än så.
Nej, jag gör exakt som man ska, skärmdump är frivilligt men tyvärr krävs det tydligen för att ha en chans till kompensation. Fungerar det inte som de säger är det rent lurendrejeri, inget annat.
Jag har påpekat det orimliga i deras agerande men de bara tvärvägrar så självklart att de står för vad de lovar är det inte tyvärr.
Vi har bokat väldigt mycket hos Hotels.com så det känns ganska konstigt att de vill göra sig av med oss som kunder genom att ljuga för oss och samtidigt påstå att vi antagligen försöker lura dem....
Det är oseriöst att lova en sak och sen inte hålla det och tänker de som du påstår är de definitivt inga man vill ha att göra med.
Fram till för några månader sen har det som sagt alltid funkat bra, snabbt handläggande och de har t.o.m. ringt upp när något varit oklart, jag utgår ifrån att de har problem på något sätt och kommer förmodligen boka på annat håll framöver.
9 mars 2015 22:21
Nu verkar ju denna diskussion urartat ganska fett MEN kontentan är:

1) Priser varierar konstant.
2) Boka inte med förbetalning om du vill ändra dig senare - oftast ej om/avbokningsbart.
3) Var inte en pain in the ass och boka om 17 ggr bara för att du kan, för ryktet som besvärlig kund kommer snabbt att klistras på dig.
4) Bestäm dig för cut off time och gräm dig inte för att priset sjönk 100 spänn.