Bästa flygrutten Stockholm - Florida och fråga om Norwegian

13 apr. 2019 14:02
Visningar: 238
Googlar febrilt efter bästa resrutten ARN-MIA (även Fort Lauderdale, Tampa och Orlando fungerar) nu i sommar. Det enda logiska verkar vara att flyga Norwegian till FLL och därmed korta restiden och slippa mellanlandningar. Men min fråga är, vågar man lita på Norwegian över atlanten idag? Dålig ekonomi, Dreamliners med motorproblem, liten flygflotta vid problem och service som inte alltid är direkt i världsklass.
Om man inte ska ta Norwegian, vilka rutter upplever ni som smidigast? Har själv bla. flugit Lufthansa via Frankfurt (som var toppen) men tar gärna emot andra tips. Någon som flugit BA/American Airlines via London-Miami? Eller SAS-rutten med byte i Chicago eller NY? Någon fördel/nackdel med någon av dem?
Vet att det diskuterats en del i forumet men rutterna varierar ju lite mellan åren så alla trådar är väl inte längre helt aktuella. Pris är inte lika viktigt som smidighet och komfort (men flyger ekonomi). Gillar moderna plan (det gör väl alla). Tacksam för olika inspel i ämnet.
Av Birgere
13 apr. 2019 14:25
Norwegians motorproblem är lösta men visst finns det alltid en risk som att dom inte är med i någon allians.
Vi har nog testat det mesta i bytesväg men Frankfurt, London, Manchester, Amsterdam, Zurich, Reykjavik och flygplatser i USA brukar ju funka bra. Lite av en favorit är Toronto och Dublin eftersom man kör amerikanska immigration i samband med flygplansbytet och att man slipper hämta ut bagaget. Undvik Paris, jäkla röra och glöm flygplatsbyte i London.
SAS har ju även direktflyg till Miami från Skandinavien.
13 apr. 2019 23:54
Vi åker för det mesta med Norwegian nu, några gånger med SAS. För oss som helst vill slippa mellanlandningar så är det absolut det vi väljer först. Arlanda- Fort Lauderdale är perfekt. Det tar några timmar upp till Tampa för oss men vi brukar stanna i Miamitrakten några dagar ändå. Med SAS så har vi mellanlandat både i Chicago och NY, problemet för oss är att vi blir så himla trötta, vi är helt slut när vi kommer fram. Rörigt och jobbigt med några timmars väntan och sen en flight till på ytterligare några timmar. Nej, raka vägen till Fort L och vi kommer fram så mycket piggare. Vi har nog haft tur för några större incidenter har vi inte varit med om. Men när vi senaste resan över jul/nyår valde Orlando så upplevde vi det så mycket mer stressande både vid ditkomst och ännu värre hem med en mellanlandning i London.. Så för oss blir det fortfarande direktflyg med Norwegian men man vet aldrig...nästa resa över pölen blir om 2 veckor, med Norwegian!
SAS började med direktflyg till Miami men jag hittar aldrig det när jag söker.
14 apr. 2019 08:15
Citerat från Birgere:
Norwegians motorproblem är lösta men visst finns det alltid en risk som att dom inte är med i någon allians.
Vi har nog testat det mesta i bytesväg men Frankfurt, London, Manchester, Amsterdam, Zurich, Reykjavik och flygplatser i USA brukar ju funka bra. Lite av en favorit är Toronto och Dublin eftersom man kör amerikanska immigration i samband med flygplansbytet och att man slipper hämta ut bagaget. Undvik Paris, jäkla röra och glöm flygplatsbyte i London.
SAS har ju även direktflyg till Miami från Skandinavien.
Tack! Är motorutbytena bekräftat klara? Ringde faktiskt och frågade Norwegian, men det går inte att få ett klart svar. Verkar som att personalen inte ens vill kännas vid att de haft problem. Är ju många bolag som kämpat med detta, så borde inte vara någon hemlighet.
14 apr. 2019 08:24
Tack för svar!
Det tolkar jag som ett ganska bra betyg för Norwegian. Läser man på nätet så är det ju oftast inte de positiva kommentarerna man hittar, så jag är lite färgad av det. Men som sagt, att flyga direkt och spara en 4-6 timmar på att slippa mellanlandning är ju värt mycket. Hur upplever ni Dreamlinern som Norwegian flyger med? Den är ju lite mindre än många av planen som går över Atlanten. Har ni märkt någon skillnad i tendens för turbulens osv? Komforten i ekonomi-klass?

SAS direkt till MIA hittar jag bara i vinter, men inte under sommarhalvåret, så det verkar bara vara Norwegian som flyger direkt just nu.
Citerat från Dalton17:
Vi åker för det mesta med Norwegian nu, några gånger med SAS. För oss som helst vill slippa mellanlandningar så är det absolut det vi väljer först. Arlanda- Fort Lauderdale är perfekt. Det tar några timmar upp till Tampa för oss men vi brukar stanna i Miamitrakten några dagar ändå. Med SAS så har vi mellanlandat både i Chicago och NY, problemet för oss är att vi blir så himla trötta, vi är helt slut när vi kommer fram. Rörigt och jobbigt med några timmars väntan och sen en flight till på ytterligare några timmar. Nej, raka vägen till Fort L och vi kommer fram så mycket piggare. Vi har nog haft tur för några större incidenter har vi inte varit med om. Men när vi senaste resan över jul/nyår valde Orlando så upplevde vi det så mycket mer stressande både vid ditkomst och ännu värre hem med en mellanlandning i London.. Så för oss blir det fortfarande direktflyg med Norwegian men man vet aldrig...nästa resa över pölen blir om 2 veckor, med Norwegian!
SAS började med direktflyg till Miami men jag hittar aldrig det när jag söker.
14 apr. 2019 09:12
Citerat från Davedave:
Tack för svar!
Det tolkar jag som ett ganska bra betyg för Norwegian. Läser man på nätet så är det ju oftast inte de positiva kommentarerna man hittar, så jag är lite färgad av det. Men som sagt, att flyga direkt och spara en 4-6 timmar på att slippa mellanlandning är ju värt mycket. Hur upplever ni Dreamlinern som Norwegian flyger med? Den är ju lite mindre än många av planen som går över Atlanten. Har ni märkt någon skillnad i tendens för turbulens osv? Komforten i ekonomi-klass?

SAS direkt till MIA hittar jag bara i vinter, men inte under sommarhalvåret, så det verkar bara vara Norwegian som flyger direkt just nu.
Citerat från Dalton17:
Vi åker för det mesta med Norwegian nu, några gånger med SAS. För oss som helst vill slippa mellanlandningar så är det absolut det vi väljer först. Arlanda- Fort Lauderdale är perfekt. Det tar några timmar upp till Tampa för oss men vi brukar stanna i Miamitrakten några dagar ändå. Med SAS så har vi mellanlandat både i Chicago och NY, problemet för oss är att vi blir så himla trötta, vi är helt slut när vi kommer fram. Rörigt och jobbigt med några timmars väntan och sen en flight till på ytterligare några timmar. Nej, raka vägen till Fort L och vi kommer fram så mycket piggare. Vi har nog haft tur för några större incidenter har vi inte varit med om. Men när vi senaste resan över jul/nyår valde Orlando så upplevde vi det så mycket mer stressande både vid ditkomst och ännu värre hem med en mellanlandning i London.. Så för oss blir det fortfarande direktflyg med Norwegian men man vet aldrig...nästa resa över pölen blir om 2 veckor, med Norwegian!
SAS började med direktflyg till Miami men jag hittar aldrig det när jag söker.
Komforten i ekonomiklass är helt ok, planen är ju också jämförelsevis ganska nya, en del helt nya så de känns fräscha. Belysningen och luften med det nya systemet är bra. Maten är ganska kass men det tycker jag att flygplansmat är överlag. Det är inget som väger tungt för oss när vi väljer bolag. Att mycket kostar extra ombord löser man enkelt med att ta med lite snacks, fylla en vattenflaska innan man går ombord, ta med en kudde och absolut en liten filt. Vet man det innan så ser jag inga problem med Norwegian faktiskt. Förutom de som Birgere nämnde med liten flotta som om det uppstår problem kan ställa till det. . Underhållningen är också ok med pekskärmar, där du också beställer snacks och dryck och betalar med kort. Turbulens har jag inte tänkt på om det skulle vara mindre eller mer än andra bolag. Fort Lauderdale är en mindre flygplats vilket jag också föredrar och vid direktflyg så känns allt smidigt, vid hemresa så bara gå in i terminalen, checka in och när ni kommit igenom security så har ni allt inom kort gångavstånd. Och så finns det en Chili´s att äta på innan man lyfter, då är man mätt och belåten och det gör inget om man skippar maten ombord och sover bort några timmar. Orlando var en mardröm, stort, rörigt, sjukt mycket folk och oändliga köer till allt så det väljer vi bort. London likaså. Reser man i premium så tycker jag att det slår SAS i allt. Är det första gången till Florida för er?
14 apr. 2019 10:32
Citerat från Dalton17:
Citerat från Davedave:
Tack för svar!
Det tolkar jag som ett ganska bra betyg för Norwegian. Läser man på nätet så är det ju oftast inte de positiva kommentarerna man hittar, så jag är lite färgad av det. Men som sagt, att flyga direkt och spara en 4-6 timmar på att slippa mellanlandning är ju värt mycket. Hur upplever ni Dreamlinern som Norwegian flyger med? Den är ju lite mindre än många av planen som går över Atlanten. Har ni märkt någon skillnad i tendens för turbulens osv? Komforten i ekonomi-klass?

SAS direkt till MIA hittar jag bara i vinter, men inte under sommarhalvåret, så det verkar bara vara Norwegian som flyger direkt just nu.
Citerat från Dalton17:
Vi åker för det mesta med Norwegian nu, några gånger med SAS. För oss som helst vill slippa mellanlandningar så är det absolut det vi väljer först. Arlanda- Fort Lauderdale är perfekt. Det tar några timmar upp till Tampa för oss men vi brukar stanna i Miamitrakten några dagar ändå. Med SAS så har vi mellanlandat både i Chicago och NY, problemet för oss är att vi blir så himla trötta, vi är helt slut när vi kommer fram. Rörigt och jobbigt med några timmars väntan och sen en flight till på ytterligare några timmar. Nej, raka vägen till Fort L och vi kommer fram så mycket piggare. Vi har nog haft tur för några större incidenter har vi inte varit med om. Men när vi senaste resan över jul/nyår valde Orlando så upplevde vi det så mycket mer stressande både vid ditkomst och ännu värre hem med en mellanlandning i London.. Så för oss blir det fortfarande direktflyg med Norwegian men man vet aldrig...nästa resa över pölen blir om 2 veckor, med Norwegian!
SAS började med direktflyg till Miami men jag hittar aldrig det när jag söker.
Komforten i ekonomiklass är helt ok, planen är ju också jämförelsevis ganska nya, en del helt nya så de känns fräscha. Belysningen och luften med det nya systemet är bra. Maten är ganska kass men det tycker jag att flygplansmat är överlag. Det är inget som väger tungt för oss när vi väljer bolag. Att mycket kostar extra ombord löser man enkelt med att ta med lite snacks, fylla en vattenflaska innan man går ombord, ta med en kudde och absolut en liten filt. Vet man det innan så ser jag inga problem med Norwegian faktiskt. Förutom de som Birgere nämnde med liten flotta som om det uppstår problem kan ställa till det. . Underhållningen är också ok med pekskärmar, där du också beställer snacks och dryck och betalar med kort. Turbulens har jag inte tänkt på om det skulle vara mindre eller mer än andra bolag. Fort Lauderdale är en mindre flygplats vilket jag också föredrar och vid direktflyg så känns allt smidigt, vid hemresa så bara gå in i terminalen, checka in och när ni kommit igenom security så har ni allt inom kort gångavstånd. Och så finns det en Chili´s att äta på innan man lyfter, då är man mätt och belåten och det gör inget om man skippar maten ombord och sover bort några timmar. Orlando var en mardröm, stort, rörigt, sjukt mycket folk och oändliga köer till allt så det väljer vi bort. London likaså. Reser man i premium så tycker jag att det slår SAS i allt. Är det första gången till Florida för er?
Tack igen. Nej, det blir vår andra resa till Florida. Reser dock med barn/ungdomar och ingen i sällskapet njuter direkt av själva flygandet (läs viss flygrädsla), så vill såklart ha en så smidig resa som möjligt och inte vara helt slut vid ankomst. Sist flög vi på kvällen via Frankfurt och övernattade där för att slippa gå upp vid 04 på morgonen och för att barnen skulle vara pigga och glada under långflygningen. Fungerade väldigt bra men känns lite bortkastat att lägga ett halvt dygn på det, så kommer nog inte göra så denna gång. Men om Norwegian nu fungerar utan problem så känns det ju helt onödigt att mellanlanda någonstans. Fort Lauderdale ligger dessutom bra till då vi ganska direkt åker över till västkusten.
14 apr. 2019 10:43
Ja det där med problem, det vet man ju aldrig men förhoppningsvis slipper man det. Vi är nu inte flygrädda alls så jag kan tänka mig att det känns längre om man inte kan koppla av. Trevlig resa!
Av Birgere
14 apr. 2019 10:58
Citerat från Davedave:
Citerat från Birgere:
Norwegians motorproblem är lösta men visst finns det alltid en risk som att dom inte är med i någon allians.
Vi har nog testat det mesta i bytesväg men Frankfurt, London, Manchester, Amsterdam, Zurich, Reykjavik och flygplatser i USA brukar ju funka bra. Lite av en favorit är Toronto och Dublin eftersom man kör amerikanska immigration i samband med flygplansbytet och att man slipper hämta ut bagaget. Undvik Paris, jäkla röra och glöm flygplatsbyte i London.
SAS har ju även direktflyg till Miami från Skandinavien.
Tack! Är motorutbytena bekräftat klara? Ringde faktiskt och frågade Norwegian, men det går inte att få ett klart svar. Verkar som att personalen inte ens vill kännas vid att de haft problem. Är ju många bolag som kämpat med detta, så borde inte vara någon hemlighet.
Tror att allt blev fixat o klart i februari men sedan åkte dom ju på nästa smäll med 737max så Norwegian har ju minst sagt haft otur med sin moderna Boeingplan. Det senare har ju lett till att dom satt in sin reserv 787a mellan Irland och New York så har man otur så kan även max-parkeringen påverka Dreaminerrutter som får problem.