Återbetalning Ticket och Kenya airways

3 dec. 2020 10:24
Visningar: 174
Hej!

Jag förstår att det dyker upp många liknande trådar gällande resor och återbetalningar men jag känner verkligen att jag behöver hjälp. Eller åtminstone en hänvisning till vart jag ska söka. Jag och min vän bokade en större resa via Ticket med avgång juni 2020. Alla biljetter blev avbokade och vi fick först till oss att vi endast kunde bli erbjudan vouchers som kompensation. Efter mycket om och men fick vi rätt att ansöka om återbetalning hos flygbolaget. Detta skulle ta 3-4 månader. Nu har det gått 6 månader och inga pengar i sikte! Ticket hänvisar till att vi ska kontakta flygbolaget direkt (vilket jag har gjort) och flygbolaget bollar tillbaka till Ticket.

Är det någon som har var varit med om något liknande eller som befinner sig i samma situation som har några bra råd? Blir väldigt tacksam!
Av Evoline
4 dec. 2020 07:35
Du är inte ensam om det.

Jag och många andra har resor som är avbokade från början av april och tidigare, fortfarande har inga pengar betalats tillbaka.
Och har du köpt biljetterna genom resebyrå, ska du vända dig till de, inte flygbolagen.

Tror många nu framöver kommer att köpa sina biljetter direkt från flygbolagen, även om det kostar lite mer, för att slippa alla problem med resebyråerna.
4 dec. 2020 08:04
Du har säkert rätt. Jag tror absolut att detta blir en tankeställare för många framöver om hur man bokar resor. Det känns bara sjukt frustrerande att bli bollad fram och tillbaka med ingen som vill ta ansvar.
4 dec. 2020 08:26
Jag personligen gick ner till Ticket och pratade med dem och det var inga problem att få pengarna tillbaka. Båda resorna avbokades i April den ena betalades tillbaka i Augusti och den andra i Oktober så det tar lite tid.
4 dec. 2020 10:48
Citerat från Shirmixis:
Jag personligen gick ner till Ticket och pratade med dem och det var inga problem att få pengarna tillbaka. Båda resorna avbokades i April den ena betalades tillbaka i Augusti och den andra i Oktober så det tar lite tid.
Tack för svar. Jag var där för ett par månader sedan och pratade med dem. Men det var precis i samband med att vi ansökte om återbetalning. Dock kanske jag bör göra som du säger, att besöka dem igen. Jag förstår att det tar tid, jag vill bara att någon ska ta ansvar. Sen anser väl jag att man åtminstone bör få någon återkoppling för resebyrån om en förlängd handläggningstid om det drar ut på detta sättet. Ticket medan i veckan när jag pratade med dem att dem inte kan driva enskilda kunders ärenden mot resebolagen. Utan då och då påminner diverse flygbolag generellt om att betala tillbaka kunderna. Det lät lite väl mesigt om jag får uttrycka det så.
6 dec. 2020 18:55
Ja nu är det nog bäst att knalla ner till butiken istället för att ringa runt.
Det blir aldrig bra att blanda in tredjeparter. Bara omständligt, frustrerande och jobbigt.
7 dec. 2020 06:44
Citerat från Blueskye:
Citerat från Shirmixis:
Jag personligen gick ner till Ticket och pratade med dem och det var inga problem att få pengarna tillbaka. Båda resorna avbokades i April den ena betalades tillbaka i Augusti och den andra i Oktober så det tar lite tid.
Tack för svar. Jag var där för ett par månader sedan och pratade med dem. Men det var precis i samband med att vi ansökte om återbetalning. Dock kanske jag bör göra som du säger, att besöka dem igen. Jag förstår att det tar tid, jag vill bara att någon ska ta ansvar. Sen anser väl jag att man åtminstone bör få någon återkoppling för resebyrån om en förlängd handläggningstid om det drar ut på detta sättet. Ticket medan i veckan när jag pratade med dem att dem inte kan driva enskilda kunders ärenden mot resebolagen. Utan då och då påminner diverse flygbolag generellt om att betala tillbaka kunderna. Det lät lite väl mesigt om jag får uttrycka det så.
Dem har info på sin hemsida om att handläggningstiden är förlängd mellan 2 veckor och flera månader. Men dem är dåliga med återkoppling. Jag mailade några gånger då jag hade varit i kontakt med mitt flygbolag som sa att dem har godkänt utbetalningen till så Ticket skulle få pengarna snart. Det tog ett par månader efter det sen fick jag pengarna. Den andra resan hörde jag inget från dem utan pengarna bara kom in på kontot. Det som retar mig är att dem tar ut en avgift på ca 500 för återbetalningen även om det tar flera månader. Hade det betalats tillbaka inom normal tid hade jag inte sagt något.
21 apr. 2021 11:15
Citerat från Shirmixis:
Citerat från Blueskye:
Citerat från Shirmixis:
Jag personligen gick ner till Ticket och pratade med dem och det var inga problem att få pengarna tillbaka. Båda resorna avbokades i April den ena betalades tillbaka i Augusti och den andra i Oktober så det tar lite tid.
Tack för svar. Jag var där för ett par månader sedan och pratade med dem. Men det var precis i samband med att vi ansökte om återbetalning. Dock kanske jag bör göra som du säger, att besöka dem igen. Jag förstår att det tar tid, jag vill bara att någon ska ta ansvar. Sen anser väl jag att man åtminstone bör få någon återkoppling för resebyrån om en förlängd handläggningstid om det drar ut på detta sättet. Ticket medan i veckan när jag pratade med dem att dem inte kan driva enskilda kunders ärenden mot resebolagen. Utan då och då påminner diverse flygbolag generellt om att betala tillbaka kunderna. Det lät lite väl mesigt om jag får uttrycka det så.
Dem har info på sin hemsida om att handläggningstiden är förlängd mellan 2 veckor och flera månader. Men dem är dåliga med återkoppling. Jag mailade några gånger då jag hade varit i kontakt med mitt flygbolag som sa att dem har godkänt utbetalningen till så Ticket skulle få pengarna snart. Det tog ett par månader efter det sen fick jag pengarna. Den andra resan hörde jag inget från dem utan pengarna bara kom in på kontot. Det som retar mig är att dem tar ut en avgift på ca 500 för återbetalningen även om det tar flera månader. Hade det betalats tillbaka inom normal tid hade jag inte sagt något.
Handläggningstiden på vårt ärende blev tillslut 1 år. Helt galet samtidigt som jag är tacksam över att vi tillslut fick våra pengar tillbaka. Jag låg på flygbolaget jättemycket och kände att jag fick göra en stor del av det jag anser att Ticket skulle göra. Jag pratade med en person på Ticket i telefon som sa till mig att det inte var Tickets jobb att driva enskilda ärenden utan att dem bara kunde påminna flygbolagen lite då och då!! Fruktansvärt oseriöst..
Av Mcenroe
29 apr. 2021 14:04
Citerat från Evoline:
Du är inte ensam om det.

Jag och många andra har resor som är avbokade från början av april och tidigare, fortfarande har inga pengar betalats tillbaka.
Och har du köpt biljetterna genom resebyrå, ska du vända dig till de, inte flygbolagen.

Tror många nu framöver kommer att köpa sina biljetter direkt från flygbolagen, även om det kostar lite mer, för att slippa alla problem med resebyråerna.
Att köpa direkt från flygbolaget har jag gjort ganska länge. Just för att undvika att hamna i limbo mellan resebyrå och flygbolag. Men just nu är det ändå ingen garanti för att det skall gå bra. Har under Corona-tiden haft en bra och en dålig erfarenhet av flygbolag. Den goda erfarenheten var Finnair som relativt snabbt ersatte oss för en inställd resa till Japan. Man fyllde i ett webbformulär - fick en bekräftelse på att de hade mottagit anmälan - och sedan kom pengarna några veckor senare. Den dåliga erfarenheten är med TAP som har en obefintlig kundservice och är omöjliga att ha att göra med. Efter att ha försökt i 6 månader och varit hoppfull -> arg -> rosenrasande -> uppgive, så gav vi upp och köpte till slut en ny biljett. Det var värt varenda krona för att slippa att ha med inkompetenta och ointresserade portugiser att göra. Att planera och boka resa just nu är helt enkelt ett högriskprojekt. Personligen avvaktar jag.