Återbetalning inställt flyg

Av Hasseg
27 sep. 2013 19:20
Visningar: 3421
hej

Fakta
bokat flyg med Lufthansa. pisa -Arlanda
Lufthansa sammarbetar med airdolomiti som skulle ta oss första biten till München avresa ca 12,30 Arlanda 17.30, när vi kommer till Pisa möts vi av att flyget är inställt. Lufthansa ordnar buss till Bolonga tar ca 2 timmar dit kommer i väg från Bolonga 19.15 landar Frankfurt vidare till Arlanda framme 23.55
Hemma i Karlstad 04,15 upp igen till jobbet 05.50
Har man rätt till ersättning? enligt denna sida
http://www.flightright.se skulle man kunna få det
vad tror ni
Skall man kontakta Lufthansa först och fråga dom finns det svensk kontaktsupport
Med vänlig hälsning Hasse
Av Gevalia
27 sep. 2013 21:26
Hej!
Visst har du rätt till någon form av ersättning. Om du inte får från Lufthansa kan du kontakta ditt försäkringsbolag och höra dig för. Folksam har en gräns på 6 timmar.. Har du betalat resan med Visa/Master Card så har du möjlighet att få en viss kompensation. Jag fick ett schablonbelopp på 500 kr p.p vid 4 timmars försening då jag betalat med Master Card..

Angående flightright: Har du läst under "dina rättigheter"? Nedanstående mening fick mig att avstå deras medverkan.

Bara om flygbolaget betalar ut ersättning kommer vi att dra av arvode om 25 procent från det indrivna beloppet.

Indrivning........lite hotfullt?
Av Hasseg
29 sep. 2013 17:55
Vi skriver till Lufthansa
Skippar flighright helt
Hittade ett färdigt eudokument att fylla i och skicka in till Lufthansa
Tack
Mvh Hasse
29 sep. 2013 21:15
Citerat från Hasseg:
Vi skriver till Lufthansa
Skippar flighright helt
Hittade ett färdigt eudokument att fylla i och skicka in till Lufthansa
Tack
Mvh Hasse
Bra beslut, låter som bondfångeri.

Se här angående rättigheter, där finns även en bra app till mobilen att ha med när man reser. http://ec.europa.eu/transport/passenger-rights/sv/
Av Hasseg
29 sep. 2013 23:17
Tack för länken nu är den installerad
vi har igentligen inga extra utgifter
Möjligen ett mål mat.
Sedan att man var som en zombi hela tisdagen på jobbet
Men vi var trots allt på jobbet
Vi får se ska posta till Lufthansa i morgon
Mvh Hasse
PS jag gillar flyga med Lufthansa
29 sep. 2013 23:51
Citerat från Hasseg:
Tack för länken nu är den installerad
vi har igentligen inga extra utgifter
Möjligen ett mål mat.
Sedan att man var som en zombi hela tisdagen på jobbet
Men vi var trots allt på jobbet
Vi får se ska posta till Lufthansa i morgon
Mvh Hasse
PS jag gillar flyga med Lufthansa
Du har rätt till ersättning, läs även på http://www.konsumentverket.se/Vara-omraden/Resor-och-turism/Flyg/Efter-flygresan/Forsenat-flyg/Sa-stor-ersattning-har-du-ratt-till/

Citat:
"Ekonomisk kompensation
Om EU:s regler gäller har du rätt till samma ersättning som om flyget hade ställts in. Det står klart efter flera domar i EU-domstolen.

Domarna innebär att flygbolaget ska ge ersättning till passagerare som drabbas av en försening på mer än tre timmar. Hur stor ersättningen ska vara finns bestämt i en EU–förordning.

250 euro för alla flygningar på högst 1 500 kilometer.
400 euro för alla flygningar inom EU längre än 1 500 kilometer och för alla övriga flygningar som är mellan 1 500 och 3 500 kilometer långa.
600 euro för alla övriga flygningar som omfattas av EU:s regler.
Det är viktigt att komma ihåg att det finns undantag från rätten till ersättning i euro och beloppen kan i vissa fall även halveras."

Mer att läsa:
http://www.konsumenteuropa.se/sv/Amnesomraden/Resor/Resa-med-flyg/Forsenat-flyg/
http://www.aftonbladet.se/resa/article12640469.ab
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10151949
Av Hasseg
1 okt. 2013 17:18
Hej
tack för er hjälp
ringde deras kundtjänst men tyvärr kunde dom inte svenska
min engelska är inte så bra så jag kunde för ett meningsfult samtal
tyska ännu sämre :-(

Kundtjänst för Lufthansa:
Tel: 0770-111 010

Men nu ligger det på posten
jag återkommer får vi se vad som händer
kan ta upp till 6 veckor

Med vänlig hälsning Hasse
Av Hasseg
5 nov. 2013 06:04
Vill bara tala om att Lufthansa har återbetalat allt utan problem enligt dom EU-regler som gäller
Mycket bra och smidigt gjort
Fick ett telefonsamtal där dom frågade om vi inte hade ätit något påväg hem
Jo vi åt i Bologna, ja då ska ni ha betalt för detta också sa hon

Vi flyger snart igen med ert flygbolag
Mvh Hasse
PS vi skrev direkt till Lufthansa
5 nov. 2013 09:24
Hej hasseg!

Vad glad jag blir att du återkommer med feedback som dessutom är mycket positiv och visar att allt inte bara är skit och lurendrejeri. Speciellt bra att vi fått följa dig från innan du skriver tills du fått ersättning! Tack!
Medlemmen har tagit bort svaret
Av Bibby
5 nov. 2013 20:33
Orkade inte läsa allt men BOKA ALLTID DIREKT VIA FLYGBOLAGET.

Hjälpt mig flera gånger.