Stöd Ukraina

Legustas blogg

Söndag 23 December 2012 - Thailand
Resealbum: Tips i Thailand
Bäst förhållanden för dykning i Thailand är i januari–april, särskilt mars.

Similan Islands med sina nio öar ligger sju mil utanför den thailändska västkusten. Du tar dig bäst dit från kustorten Khao Lak, men det går även att åka från de populära turistdestinationerna Phuket och Phi Phi-öarna. Bästa sättet att uppleva Similan är att åka på en liveaboard, en resa där du bor på en båt och lever och andas dykning oavbrutet, flera dagar i sträck. Resorna sträcker sig från tre till sex dagar och du kan få alltifrån lyxvarianten med egen hytt och varmdusch till billiga backpackerpaket där alla sover tillsammans på golvet.

Fyllda av förväntan hoppar vi på Manta Queen ii i Khao Lak. Fyra dygn till havs med lika många dyk per dag för dryga 4 000 kr. Arrangören heter Khao Lak Scuba Adventures och våra 13 medpassagerare kommer från världens alla hörn, liksom våra fyra instruktörer. Den allmänna förhoppningen är att få se djävulsrocka, den största av alla rockor och en vanlig syn vid Similan Islands.

Dagarna varvas med dyk ner till 30 meter, tupplurer i hängmattan, bättring av brännan på soldäck, promenader på pudervita stränder, och frosseri av vällagad thaimat. Vid populära dykplatser som Elephant Head Rock och det världskända Richelieu Rock ser vi alltifrån blåprickiga stingrockor, söta blås- och piggsvinsfiskar, gigantiska muränor, giftiga pterois och drakhuvudfiskar, till frog fish, familjer med clownfiskar, lustiga spökkantnålar, mångfacetterade nudy branks, sjöhästar, och färgglada koraller. Havet andas, pulserar. Stora stim med jagande barracudor och trumpetfiskar böljar runt omkring oss. En liten putsarfisk följer mig envetet, kittlar mig under armen och på lårets insida. Han saknar väl djävulsrockan. Precis som vi.

Thailands 5 bästa dykplatser

1. Similanöarna

En nationalpark på nio öar belägen i Andamansjön cirka sju mil utanför Phang-Nga-provinsen på den thailändska västkusten. Anses vara en av de tio bästa dykplatserna i världen, med sina livfulla korallrev och kristallklara vatten med en sikt på över 30 meter. Stor chans att se djävulsrocka, valhaj, haj och sköldpaddor! Obs, relativt avancerad dykning på djupt vatten med starka strömmar. Du bör ha certifikat som
motsvarar Advanced Open Water Diver för att dyka här.


2. Surin Islands

Den här nationalparken med sina fem öar ligger 5,5 mil från den thailändska västkusten, nära Similanöarna. Här finns Thailands mest kända dykplats – Richelieu Rock med sina lila och röda koraller. Det är som att simma i ett fullproppat
akvarium, så mycket fisk är det. Funkar även för snorklare. Surin Islands har flest hårda koraller i landet, och chansen att se både sköldpaddor och haj är stor. Ögruppen är inte riktigt lika poppis som Similan, så du slipper trängas.


3. Hin Daeng och Hin Muang

Hin Daeng (Red Rock) och Hin Muang (Purple Rock) anses av många erbjuda lika spektakulär dykning som vid Similan. De två reven ligger sju mil utanför ön Ko Lanta och du har chans att se både djävulsrocka och valhaj här. Hin Daeng är känt för sina röda koraller, och Hin Muang för sina lila. Det sistnämnda revet är 60 meter djupt, och den högsta vertikala undervattensväggen i Thailand. Obs, för avancerade dykare.


4. Sail Rock

Anses vara den bästa dykplatsen i den thailändska gulfen. Revet, som börjar på 35 meters djup och ensamt sträcker sig 15 meter upp över havsytan,
är beläget mellan Ko Tao och Ko Pha-Ngan och går att besöka via dagsturer. Sail Rock är framför allt känt för sina åtta meter vertikala »swim­through«, stora stim med
barracuda, makrill, tonfisk, och, om du har tur, valhaj och djävulsrocka.

5. Ang thong National Marine Park

En enorm marin nationalpark med 42 öar. Passar utmärkt för nybörjare såväl som för avancerade dykare, samt för snorkling. Här finns gott om saker att kika på, som färgglada ko­raller, stingrockor och grottor. Går att nå via dagsturer från Ko Pha-Ngan och Ko Samui. Det vackra landskapet ovan ytan gör att många kombinerar sin dykresa med camping på någon av öarna.

Tänk på …

Dykplatser stängs från och till för att låta reven och djurlivet återhämta sig. Dubbelkolla alltid vilka platser som är öppna innan du planerar din resa, tourismthailand.org/se.

Guide: ta dykarcertifikat

För att få sportdyka krävs certifikat. När du har ett sådant kan du åka på dykresor världen över, och bland annat boka så kallade live­aboards då man bor, äter och sover ombord på en dykbåt. Du har även rätt att dyka på egen hand, men utan lång erfarenhet är det inte att rekommendera. Dyk aldrig ensam, ha alltid med dig en dive buddy, en vän som håller koll på dig.

Thailand är ett av världens billigaste och lättaste länder att ta dykarcertifikat i. De flesta thailändska dykskolor samarbetar med PADI, Professional Association of Diving Instructors (padi.com). Det är världens största utbildningsorganisation för dykare.

Du kan även ta cert via SSI, Scuba Schools International (divessi.com), NAUI, National Association of Underwater Instructors (naui.se), eller CMAS. En anledning till att välja PADI framför de övriga är att fler dykskolor arbetar med PADI, för övrigt är de i princip lika bra. Men tänk efter innan du väljer organisation, de erkänner näm­ligen inte varandras respektive kurser, så vill du byta måste du börja om från början!
PADI rekommenderar ett antal kurser som tas i följd. Den mest grundläggande kallas Open Water Diver och tar ungefär fyra dagar. Den ger dig kunskaper och erfarenheter för att kunna dyka ned till max 18 meter. Kursen kostar ca 1 500 kr på plats i Thailand. Många väljer att bygga på med nästa kurs, Advanced Open Water Diver, som kostar ungefär 2 000 kr. Sedan följer ett antal olika kurser, beroende på om du vill specialisera dig som instruktör eller bara dyka för egen skull.

Det är viktigt att komma ihåg att dykning i nordiska vatten skiljer sig mycket från att dyka i tropiska hav. En del väljer därför att gå om samma kurser i Sverige efter hemkomsten.

Så hittar du bästa dykskolan

1. Förboka inte. Det finns alltid plats någonstans. Du tjänar mycket på att titta runt innan du gör ditt val.
2. Välj PADI, SSI, NAUI eller CMAS. Se till att dykskolan är licensierad via någon världsledande, professionell organisation. De garanterar viss kvalitet och säkerhet.
3. Googla efter rekommendationer. Det är aldrig fel att höra vad andra dykare har att säga.
4. Välj en mindre dykskola. En mindre skola med mindre grupper erbjuder ofta mer kvalitativ undervisning. Enligt PADI får man inte ha fler än åtta elever per grupp, en regel som det ofta tummas på.
5. Tänk på miljön! Är din dykskola miljövänlig? Stödjer de lokala miljöprogram? Hur handskas de med båtar som läcker olja och avlopp? Fråga!
6. Gå dit. Träffa personalen innan du bestämmer dig. Gå på magkänslan. Känner du dig trygg och bekväm med dem? Och kolla utrustningen! Den bör vara hyfsat ny och fräsch.
7. Fråga om försäkring. Många skolor försöker komma undan all typ av ansvar. Oavsett vilket bör du ha en egen reseförsäkring.
9. Var och när avgår båten? Fråga om båten avgår precis utanför skolan. Det är skönt att slippa slussas med taxi till hamnen. Vissa skolor drar iväg någon timme tidigare än de andra, och det är det värt för att få lite tid för sig själv och slippa trängas.
10. Ingår boende? Kan vara ett bra sätt att spara pengar på. Kolla standarden först bara!
11. Kolla vad rabatterna innebär. Erbjudandena är inte alltid så bra som de låter. Vissa skolor erbjuder rabatt på första kursen, bara för att ta ut en saftigare avgift för nästa så att det i slutändan blir lika dyrt som hos de andra.
12. Har dykskolan pool? Som nybörjare kan det kännas läskigt att ta sina första andetag under havsytan. Då är det skönt att smygstarta i en bassäng.

Källa | © Vagabond Media |
Onsdag 5 December 2012 - Hua Hin
Resealbum: Tips i Thailand
Sekelskiftselegans Hua Hin är en gammal populär turistort bland thailändarna, en mindre stad (38 000 invånare) som skiljer sig från många av de stora resmålen i Thailand. De högresta hotellen är få, låga träbyggnader kantar gatorna. Kungen har tillbringat mycket tid här, vilket är en av de kanske viktigaste orsakerna till att orten har blivit så populär bland thailändarna. Ett visst mått av flagnad sekelskifteselegans omger fortfarande Bangkoköverklassens gamla favoritreträtt. Stans vackra järnvägshotell, numera omdöpt till Centara Grand Beach Resort är både nostalgi och historia som överträffar Raffles i Singapore och The Oriental Hotel i Bangkok. I storfilmen Killing fields figurerar byggnaden som Phnom Penhs stadshotell när handlingen skulle kryddas med spännande miljöer.
Hua Hins största tillgång är lugnet, gemytet och fantastisk mat.

Hua hins framsida
Strax utanför, bortom alla tuk-tuk förare som vill ha körning, börjar det som är Hua Hins framsida, en bit från turiststråken. Här finns små affärer där man kan köpa fågelburar eller frukt. Restauranger som hål i väggen med låga plastpallar och enkla bord.

Berömd tågstation
Efter en stund byts stadsmiljöer mot grönare vyer. Vi stannar vid flera stationer, på perrongerna springer försäljare med stora fat och vagnar och säljer matpaket, frukt och dryck genom fönstren. Några kliver ombord, en del åker med till nästa station. Det ska ta drygt fyra timmar, men det tar sex innan vi stannar till på en av Thailands mest berömda tågstationer - Hua Hin. Här har kungen en egen väntpaviljong, stationen ser ut som tagen ur en film, till och med en stor stationsklocka finns att slå i för stinsen.

Folkligt strandliv
Strax nedanför det vackra hotellet tar stranden vid, den är liksom i populära grannorten Cha Am, folklig, ett vardagsrum för att få svalka och för att umgås. Strandpoliser vaktar till häst, de travar fram och åter i sanden bland nyförälskade par och lekande barn. På strandens södra del gnistrar en jättebuddha och på de släta stenarna i vattenbrynet sitter en och annan turist i yogaställning.
Längs hamnen ligger fiskrestaurangerna på rad på jättelika träpirer med dignande bougainvillea. I gigantiska akvarier gömmer sig humrar stora som taxar i väntan på att någon ska peka ut och få dem på tallriken. På gångavstånd från havet stannar och går tågen på den lilla stationen. Efter några dagar kan man hoppa på ännu ett litet äventyr, till exempel söderut mot Surat Thani och vidare till ö-liv.

• Fakta/Hua Hin

Allmänt
Tåg är ett av de enklaste sätten att resa runt i Thailand. Sträckan mellan Bangkok och Hua Hin är omkring 25 mil och kan ta mellan 4 och 5 timmar, beroende på typ av tåg. Mat finns till försäljning både inuti och utanför (på perrongen genom fönstren).

Det finns tre biljettklasser i Thailand, första- och andraklass har mjuka säten och luftkonditionering (inte alltid i andra klass). Tredjeklass har mestadels träbänkar men många står också upp. Det går tolv tåg i vardera riktningen per dygn, biljetter köps på tågstationer eller resebyråer. Enkel resa kostar mellan 45 och 250 baht.
Läs mer om tåg på: http://www.thailand-huahin.com
Valuta: 100 baht = drygt 20 kronor.

Resa dit
Flyg till Bangkok från Stockholm, Köpenhamn och Göteborg varierar enormt efter säsong. Under jullov kan en tur-och returbiljett kosta från 10 000 kronor (med flera mellanlandningar), i mars från 5 200 kronor.

Ta sig runt
Hua Hin är litet, det är lätt att gå till det mesta. Ska du på utflykt, be hotellet ordna transport. Gör upp om pris i förväg.

Mer info
Turistinformationen, ligger i hörnet av Thanon Phetkasem och Thanon Damnoen Kasem. Gratis kartor, broschyrer och tips. På nätet: http://www.tourismhuahin.com

Källa http://www.gp.se
Söndag 21 Oktober 2012 - Bali
Resealbum: Indonesien
Bali knappt dubbelt så stor som Gotland och ligger strax söder om Ekvatorn och vädret varierar därmed inte så mycket under året. Temperaturen är kring 27 grader. I högt belägna områden kan det vara ganska svalt.

Restid: Varierar beroende på mellanlandning. Med Thai Airways via Bangkok tar det cirka 15 timmar.

Bästa tiden: Funkar året om, men april till oktober räknas till den svalare, torra perioden, regnperioden infaller oktober-mars.


Öl: 10 kronor (både i mataffären och på restaurang).

Middag: 10 kronor på små inhemska restauranger, 40-60 kronor på turistrestaurangerna och cirka 80-90 kronor på lite finare turist­restauranger.

Taxi: Beror på trafiken (som kan vara hemsk) men ofta 10-20 kronor inom Kuta Beach.

På Bali bor cirka tre miljoner invånare. Nästan hela befolkningen är hinduer och kallas ofta balineser (Indonesien i övrigt domineras av islam).

Först ut att marknadsföra Bali som turistparadis i väst var den tyske antropologen Gregor Krause som 1920 publicerade en fotobok med nästan 400 bilder från Bali. Krause skrev: "Allting är vackert, perfekt vackert." och "Jag var rasande på Gud att jag inte var född på Bali".

Bali är en ö i det sydostasiatiska öriket Indonesien. Ön är cirka 140 x 80 kilometer och den totala ytan (5 620 kvadratkilometer, knappt dubbelt så stor som Gotland). Bali ligger strax söder om Ekvatorn och vädret varierar därmed inte så mycket under året. Temperaturen är kring 27 grader. Regnperioden infaller oktober-mars, bästa tid anses vara maj-augusti. I högt belägna områden kan det vara ganska svalt.

Högsäsong här är under sommarmånaderna juni till augusti och då är priserna på flyg och hotell högre än övriga månader. Under lågsäsong finns det utrymme för att pruta, oavsett hur lyxigt hotellet är.

På Bali bor cirka tre miljoner invånare. Nästan hela befolkningen är hinduer och kallas ofta balineser (Indonesien i övrigt domineras av islam).

Öns huvudspråk är balinesiska, ett austronesiskt språk som kan skrivas både med det lokala och det latinska alfabetet. Engelska är det vanligaste främmande språket och som besökare klarar man sig med det.

Jordbruk är öns huvudnäring och man odlar främst ris, kassava, majs och kokosnötter.Turismens betydelse ökar snabbt och konsthantverk är en annan betydande inkomstkälla.

På 1930-talet fick världen upp ögonen för Bali, det var då som det första turisthotellet på Kuta Beach öppnades och det var då som en koloni europeiska konstnärer slog sig ner här och började bygga upp myten om Bali som det sista paradiset på jorden. Fortfarande är det traditionella sättet att leva mycket viktigt på Bali. Alla individer tillhör såväl en familj som en klan, en kast och en by. Alla delar i livet styrs och påverkas av den hinduiska tron. Balineser tror på att andar är närvarande överallt, något som påminner om bali-hinduismens rötter i de gamla animistiska religionerna. Och som besökare märker man att religionen verkligen finns med överallt på ön, i form av tempel, små helgedomar och offer (att skänka gåvor till andar och gudar är mycket viktigt).

Synen på döden är mycket annorlunda mot vår egen. En begravning är en glädjens fest då den representerar själens frigörelse och dess förening med den högste av gudar.

Balis storflygplats
Ligger nära öns största och mest kommersialiserade badort Kuta Beach, i närheten av öns sydspets. Även huvudstaden Denpasar ligger i närheten, liksom de andra badorterna Sanur och Nusa Dua. Det är till området söder om Denpasar som man lyckats begränsa massturismen på Bali.

Huvudstaden Denpasar har 400 000 invånare och har karaktären snarare av indonesisk storstad än av en stor stad på Bali. Många av invånarna är inflyttade eller ättlingar till inflyttade javaneser, kineser, araber och indier. Trafiken är intensiv, luften kan vara dålig och det finns inte så mycket att se.

När du flyger hit landar du på flygplatsen i Denpasar. Det är en sorlig stad med mycket trafik. Sammanväxt med staden ligger Jimbaran, som framför allt är känt för sina många fisk- och skaldjursrestauranger som ligger utmed en lång sandstrand. 20 minuters bilresa därifrån ligger Seminyak, som är ett exklusivare turistområde med flera ruskigt bra restauranger och lyxhotell. 30 minuter österut från Denpasar ligger Sanur, som är öns äldsta turistdel, med en barnvänlig strand och många restauranger. Lite längre söderut ligger Kuta. Det är det mest kända strandområdet på Bali och här ligger turistaffärerna tätt med försäljning av t-shirtar, solglasögon, surfkläder med mera. Här finns en långgrund strand som är bra för nybörjarsurfaren och ett stort utbud av restauranger, barer och nattklubbar. Här finns också minnesplatsen efter bombningarna av en nattklubb 2002 som tog många ungdomars liv, varav flera svenska.

Längre söderut ligger halvön Nusa Dua. Här ligger lyxhotellen tätt och de flesta hotell är byggda i amerikansk stil. Bali är känt för sin surfning och de riktiga proffsen hänger vid legendariska surfplatserna Dreamland och Ulu Watu på Balis södra udde.

Byn Mas
Har tillverkning av masker som specialitet. En av de mest besöksvärda byarna är Sukawati där det tillverkas tempelparaplyer, vindklockspel och palmkorgar. Batubulan. Säljs stenstatyer av gudar, hjältar och demoner som alla finns i Balis rika mytologi. Östra Bali ligger kring den väldiga vulkanen Gunung Agung som är öns högsta och även mest helgade berg (3 142 meter). Vid dess fot, i spektakulär omgivning, ligger Balis heligaste tempelkomplex Pura Besakih.

Östra Bali
Ligger kring den väldiga vulkanen Gunung Agung som är öns högsta och även mest helgade berg (3 142 meter). Vid dess fot, i spektakulär omgivning, ligger Balis heligaste tempelkomplex Pura Besakih.

Det smala västra Bali finns vackra scenerier (inte minst terrasserade risfält) och svindlande vägar. Nationalparken Bali Barat dominerar västra delens inland och där finns det olika arter av apor, hjortar och ormar, men framförallt ett rikt fågelliv.

Centrala Bali är bergigt och här ligger bland annat det spektakulära Gunung Batur-området där man kan vandra upp till kraterkanten.

Norra Bali ligger den intressanta staden Singaraja. Staden kan vara trevlig att besöka eftersom den inte påverkats särskilt mycket av turismen. Dessutom är Singaraja avvikande även på så vis att här märks en del muslimskt, kristet och kinesiskt inflytande.

I norr finns även badorterna Amed och Lovina. Här består stränderna av svart lavasand. Amed är ett turistområde som är avslappnat och med ganska få turister än så länge. Det finns bra dykning här, utanför Amed ligger nämligen vraket USS Liberty. Det passar bra även om du är nybörjare, då vraket ligger grunt och du kan gå i direkt från stranden. I Lovina kan du åka ut med båt tidigt på morgonen för att se på delfiner. Tyvärr kan det bli ganska många båtar som åker efter delfinerna, då det är en populär aktivitet.

Ubud (konstnärscentrum) ligger ganska nära badorterna och har mycket att erbjuda när det gäller hantverk och kultur. Ubud är också svalare än badorterna eftersom staden ligger en bit upp i bergen. Precis utanför Denpasar mot Ubud ligger Batubulan. Längst vägen dit möts man av stenstatyer av gudar, hjältar och demoner som alla finns i Balis rika mytologi. Hela vägen från Kuta upp till Ubud är kantad av hantverksstånd (man ska försöka se hantverket utföras i någon av familjeverkstäderna på bakgatorna). En av de mest besöksvärda byarna är Sukawati där det tillverkas tempelparaplyer, vindklockspel och palmkorgar. Byn Mas har tillverkning av masker som specialitet. Bedugul är känt som lantbruksområdet där du kan köpa fina frukter, grönsaker och blommor.

Ubud är omgivet av landsbygd, med gröna risfält, tempel och små byar. Rakt genom Ubud går den större gatan Monkey Forest Road som är en stimmig gata med butiker och restauranger. Den är döpt efter parken med samma namn, som är känd för sina heliga statyer och för de många aporna som bor här. I Ubud finns också några av öns lyxigaste hotell, de flesta med spa och infinity-pool som sträcker sig ut mot den omgivande grönskan.

Yoga och meditation i Ubud
Ubud har länge varit sökarnas mecka, ett centrum för både konst, religion och – inte minst på senare år – en plats där hälsa och själslig harmoni blivit big business. Säkert har Elizabeth Gilberts bok Lyckan, kärleken och meningen med livet (Eat, Pray, Love) lite med saken att göra. Film­atiseringen, med Julia Roberts i huvudrollen, har ytterligare kablat ut Ubuds förmåga att få de själsliga pusselbitarna att falla på plats. De personer som figurerar i boken och filmen finns på riktigt, och köerna till medicinmannen Ketut Liyer, som delar ut teckningar och läser händer på löpande band, ringlar långa. Det arrangeras till och med speciella resor med boken och filmen som tema.

Yoga finns som en del i flera retreatprogram i Ubud. För drop-in-lektioner, se ställena nedan. Ofta kostar det cirka 70–90 kronor för ett pass på 1,5–2 timmar. Klippkort om fem eller tio gånger gör det billigare. Se till exempel Yoga Barn http://www.theyogabarn.com och Intuitive Flow http://www.intuitiveflow.com

Celuk
Har mycket silversmycken och guld hantverkare, Celuk uppvisar ett ett stort urval med invecklade designade objekt. Gianyar östra sidan av Bali, Gianyar är en centralort när det gäller tyger med många fabriker som du kan besöka och se när dom väver sarongtyger. Du kan köpa direkt från fabriken men priserna är nedsatta under turistsäsongen.

Klunkung
Är hemvist med dom äldsta antika affärerna i Bali. En traditionell marknad finner du här också i Klungkung. Tegalalang är välkända för sina trädsniderier.

Öarna
De sydöstra öarna som Lembongan är bra för dykning och snorkling. Penida är en vild och otämjd ö, och Ceningan, den minsta av dem, har gott om platser för dykning och snorkling.

Giliöarna ligger utanför ön Lombok, några timmar med båt från Bali. Gili är ett riktigt strandparadis och här lever du bohemiskt ö-liv till hundra procent. Trawangan är den ö som är mest utbyggd, men paradiskänslan är kvar. Här finns inga bilar eller asfalterade vägar. I stället tar du dig fram till fots, hyr en mountainbike eller tar en taxi – en häst- och vagn. Huvudgatan är kantad med bra restauranger och ett par uteställen, samtliga med en avslappnad atmosfär.

Bara ett par timmars båttur från Bali, strax utanför Lombok, väntar tre öar som fortsätter vägra biltrafik. Ön närmast Bali, Gili Trawangan, gör visserligen visst väsen av sig ändå, med technopumpande hög­talare och en och annan moped.

Mellanön, Gili Meno, är så sömnig och tyst att smekmånadsparen skulle kunna viska ömma ord till varandra på flera meters avstånd om de ville.

Och så har vi Gili Air, ett stenkast från Lombok. Ön där hängmattorna vaggar i takt till gnisslande ponnykärror som vinglar fram på sandiga stigar. Följ den smala, finkorniga stranden ön runt, och hitta din egen lilla plats, där orädda havssköldpaddor seglar förbi under en kristallklar vattenyta.

Resa dit: Från Bali tar det ett par timmar med snabbåt till Giliöarna. En billigare variant är att ta en långsammare färja från Padangbai på Bali till Lembar på Lombok, och sedan vidare till färjeläget Bangsal på norra Lombok. Därifrån går billiga båtar till Giliöarna.

Resa dit

Flyg. Flyg från Sverige till Denpasar kostar runt 7 000 kr tur-och-retur. Dyrare i juli–augusti. Lågprisflygbolaget Air Asia flyger också hit från flera destinationer i Asien, samt från Paris.
Båt. Från Kepanang på Java går färjorna i skytteltrafik till Gilimanuk på västra Bali.
Paketresor. Flera arrangörer, bland andra Ving, Apollo, Temaresor och ABC Tours anordnar också paket­resor till Bali. Temaresor har bla en rundresa med tema Eat, Pray, Love – som är titeln till Elizabeth Gilberts bok. Missa inte avreseavgiften. Spara 150 000 rupier för att betala departure tax på flygplatsen när du ska flyga hem.

Ta sig runt

Att hyra bil med chaufför/guide för en dag kostar runt 350–400 kronor. Hyra motorcykel kostar från 20 kronor per dag, om du hyr i Kuta. Om du ska över till grannön Lombok och känner dig som en säker förare – ta med dig motorcykel från Bali. Kollektivtrafiken på Lombok har en del att önska, och det är billigare att hyra motorcykel på Bali än på Lombok. Hyr en bil med chaufför. Du hinner se mycket av ön på en dag. Där det skyltas om utflykter kan du normalt också hyra en chaufför med bil, även biluthyrningsfirmor har ofta den servicen. Kostar ca 350–400 kr/dag.

Bo

Det billigaste budgetboendet kallas "losmen" och är en enklare form av guesthouse. Ofta serveras en lätt frukost som toast eller pannkaka. Utanför högsäsong bör du kunna hitta dubbelrum på ett losmen för runt 70 000 - 100 000 IDR, eller cirka 55-80 kronor per natt. Fråga om att få se olika rum och glöm inte att pruta.

Det finns ett stort utbud av villor och bungalower att hyra i och runt Ubud, i olika prisklasser. På nätet finns flera sökplatser för detta, till exempel hotubudvillas.com, ubudvillasonline.com, ubudvillas.net, villaubud.com.
Vårt val: Billiga, välkomnande Sudana Homestay, 10 Jalan Gaotama, drivs av äkta paret Made och Made (en man och en vinna). Kostar 80 kronor för ett enkelt dubbelrum med eget badrum, inklusive frukost.

Äta

Gillar du den inhemska maten kan du äta riktigt billigt. Kika efter skylt med ordet "warung", som är små mobila matvagnar eller hål-i-väggen-restauranger. Snäppet över warung är "restoran" eller "rumah makan". Lokala risrätter kan köpas för under 10 000 rupia, som är ungefår 8 kronor. Går du till turistrestaurangerna behöver du sällan lägga mer än 30 000 rupia på en rätt, vilket är ungefär 23 kronor.

Lokala restauranger kallas warung och erbjuder risbaserade indonesiska rätter, ibland så kallad padang-mat, som lagas till på morgonen och sedan ligger i ett glasskåp. Sedan är det bara att peka på vilka rätter man vill ha till riset. En lokal specialitet är babi guling – krispigt helstekt gris. Missa inte tillfället att smaka beef rendang, en indonesisk kötträtt som långsamt kokas i kokosnötsmjölk och kryddor.
Förutom den indonesiska maten finns ett stort utbud av västerländsk mat i turist­områdena.

Prisläge

Kuta är ön största turistcentrum och det är också här det är enklast att hålla nere budgeten.

Bali är dyrare än många andra öar i Indonesien, speciellt i turistkvarteren. På en del enklare gatukök kan du äta för tio kronor, en huvudrätt kostar annars 35–50 kronor på medeldyr restaurang och 100–150 kronor på en finare krog. En kopp vanligt svart »balikaffe« kostar cirka 6,50 kronor, medan en caffe latte ligger på ungefär 20 kronor. En stor flaska (62 cl) av den lokala ölsorten Bintang kostar runt 25 kronor. Men vin är ofta dyrare än i Sverige. Boende finns för cirka 80 kronor per rum på guesthouses och homestays. Den övre prisgränsen är oändlig – på Bali finns en mängd lyxhotell.

(10 000 IDR är i dagsläget cirka 8 kronor).
Varmrätt på warung, veg/kött: 6-12 kr / 10-16 kr
Pizza på restaurang: 24-40 kr
Frukost (tex. toast, pannkaka, frukt) på restaurang: 10-15 kr
Fruktjuice: 6-12 kr
Stor öl på flaska på restaurang/bar: 10-18 kr
Cocktails, restaurang/bar: 20-35 kr

Varning !
Att bli hundbiten, eller slickad på ett sår av en hund. På Bali råder sedan ett par år en rabiesepidemi. Skulle du bli biten, uppsök genast läkare!

Måsten i Bali

Strandhoppa. Kuta Beach är fest, surf och span, men lugnare och vackrare stränder hittar du strax söderut, på Bukithalvön. Där finns till exempel små surfstränder vid Uluwatur och fina sol- och badstränder i exklusiva Nusa Dua. I norr finns sömniga Lovina, med svarta stränder och närhet till bra dykning och delfinturer. I öster ligger mysiga Amed och i sydost, familjevänliga Sanur.

Gå på bröllop. Att bli bjuden på bröllop, eller till och med kremering, är inte helt ovanligt. Fråga en lokal guide om vilka ceremonier som är på gång, som du kan få närvara vid. Hör efter hur du ska uppträda, klä dig, och vad som kan vara en lämplig gåva.

Några av höjdpunkterna på Bali är en cykeltur bland risterasser och kanaler samt en vandring genom monsunskog och bevattningskanaler till Banjaras heta källor.

De som vill kan besöka medicinmannen Ketut Liyer, känd från boken, i hans hem i Ubud.

Tempelregler:
Om man ska besöka något av oändligt många tempel på Bali så måste man acceptera deras regler. När man kommer till templet så måste man täcka skuldror, armar, ben mm, Det finns saronger att hyra i templet till minipris. Kameran kan man ta med sig men inte ta kort hela tiden vilket kan störa ceremonin. Är man kvinna får man inte gå in om man menstruerar, jag vet inte varför och inte hur man kan kontrollerar detta heller.

3 andra Indonesiska öar

1. Lombok.
På Balis östra granne har massturismen uteblivit. Strandorten Kuta på sydkusten är något helt annat än sin namne på Bali. Där Balivarianten har surf, sand, rusningstrafik och skränande barer har Lombokvarianten surf, sand, kor och dammiga vägar. Lombok är lite krångligare att resa på, och det krävs tålamod för att ta sig från a till b. Vul­kanen Gunjung Rinjani är en publikdragare, men framför allt har Giliöarna i nordväst blivit en riktig favorit, med fina dykvatten, lugna stränder och hästskjutsar istället för motortrafik.

2. Flores.
Grannön Komodo drar turister som vill få en snabb titt på världens största ödlor, men Flores är värd sin egen resa. Den största attraktionen är Kelimutu, en vulkankrater som innehåller tre sjöar som ändrar färg på grund av kemiska reaktioner. Men Flores är framför allt guppiga vägar, lummiga berg och små byar med välkomnande männi-skor. Det var också här som forskarna tog glädjeskutt när man 2004 upptäckte kvarlevorna av en mycket liten, sedan länge utdöd människotyp, homo floresiensis, som var bara en meter lång.

3. Sulawesi.
Öster om Borneo ligger denna spretiga ö, vars fyra utsträckta armar skapar så mycket kust att det räcker och blir över. Dykningen i det kristallklara vattnet är ett dragplåster, men även en och annan annorlunda kulturyttring lockar besökare. Eller vad sägs om att se torajafolkets begravningsritualer där djur offras? Vissa turister ser det som en fruktansvärd handling, andra som en intressant upp­levelse. Infrastrukturen lämnar en del att önska på Sulawesi, och emellanåt har blodiga strider utspelats mellan kristna och muslimer på ön. Uppdatera dig om läget innan du far dit.
http://www.reseguiden.se/forum/resor/indonesien-6680

Länkar:
http://www.indo.com
http://www.bali-tours.com
http://www.hotellbali.se (Boka på svenska)
http://www.baliguiden.nu
http://www.baliresa.se
http://www.jimbaranpuribali.com
http://www.bali.se (Möbler i Sverige)

Boende:
Söker ni superbilliga rum har jag flera tips till er
http://www.latestays.com
http://www.hostelworld.com
http://www.worldhostel.com

Sök på Indonesia och respektive ort så hittar ni flera superbilliga ställen.
Fredag 29 Juni 2012 - Herøyholmen
Har det nydeligt och roligt (lugnt) en så længe, jobbar på Skjerma (en liten avd. med 5 boende før demens) på Herøy Sykehjem sentralt i Silvalen sentre. Før att tiden skall gå har en vaske rent køken mm og gett katten mat på avd. Ser på tv ......och hoppas vi får fint væder framøver lit småregn skall komma men annars ok. Har tagit många kort på natt og dag och fått lite information på en nydeligt badplass på Tenno en ø søder om Sør-Herøy tar ca 20 min att gå herifrån. Visa mer— i Herøyholmen, Nordland.

Jag kan inte ladda upp några bilder ænnu har inget internet eller tv i huset. Jag sitter på jobbet och skriver, jobbar nattpass idag & 2 dagar tilll start 22-7:30

Jag skall førsøke gå på http://www.heroydagan.no nu till helgen om jag ikke er trøtt efter nattarbeide. Wenche Myhre skall komma hit skall bli artigt (på svenska roligt).
http://heroyfjerdingen.no (tidning om bygden).

Attraksjoner i Herøy, något måste man ju hitta på nær man ikke jobbar. Her finns många fina vita korallstrender att se. Jag var på en kjempeflott strand igår på Sør-Herøy tog fin-fina kort.

http://www.nrk.no/nordland/fylkesleksikon/index.php/Attraksjoner_i_Her%C3%B8y

Vædret før Herøy idag lett bris og sol, 5 m/s fra nordøst. http://www.yr.no/sted/Norge/Nordland/Herøy/Silvalen~251900
Måndag 25 Juni 2012 - Göteborg
Startade med buss ifrån Gøteborg kl.6:45 mot Oslo.
På Gardemoen anslut med flyg kl.13 och væntar dær 2 timmar på flyg till Sandnessjøen.
Sedan lokalbuss till Søvik ferjelæger vænta der en halvtime på tur øver till Flostad ferjelæger.
Framme ca kl.18
Fredag 8 Juni 2012 - Finnmark Fylke
Resealbum: Hammerfest
• Resa dit.
- Båt. Flera färjor går längst kusten. Hurtigruten är en av världens mest spektakulära båtlinjer. Den går från Bergen till Kirkenes och stannar på över 30 platser. Långt från billigt men bedövande vykortsvackert.
http://www.hurtigruten.com

- Flyg: SAS och Widerøe flyger norrut från Oslo. Widerøe flyger även lokalt i Finnmark.
Här finns hela 13 flygplatser. Sommartid har Norwegian flygningar till Kirkenes.
http://www.wideroe.no
http://www.norwegian.no

- Bil: Vintertid är bilkörning oberäkneligt, eftersom vädret växlar snabbt. Var beredd på konvojkörning längs snöfyllda vägar. Om de alls är öppna.

- Buss: Sköts av FFR och Nordtrafikk.
http://www.ffr.no
http://www.177troms.no
http://www.boreal.no

• Bästa tid att resa.
Helt beroende på vad du vill göra. Alla säsonger har sitt utbud. Vintern bjuder på snö och norrsken, sommaren på midnattssol.
Tisdag 5 Juni 2012 - Svalbard & Jan Mayen Islands
Resealbum: Tips Oslo
I Longyearbyen måste du lämna geväret utanför restaurangen.

Därför: Europas kanske mest orörda vildmark. Ingen annanstans i världen kan du komma så nära Nordpolen.
Bästa tid: April–maj för bra vinterväder (solen är tillbaka i början av mars) och långa snöskoterturer. Juli–augusti för båtturer.
Undvik: Oktober–januari. Då är det kolsvart.
Passar för: Naturintresserade, äventyrsälskare, den som gjort allt, sett allt. Eller en annorlunda konferens med jobbet.


• Åka hit & runt
En expeditionsresa till Svalbard kostar en förmögenhet, men den som själva sätter ihop en resa kan få den till ett åtminstone överkomligt pris. Med Longyearbyen som bas kan man sätta ihop ett paket med egna utflykter som gör att resans totalpris inte behöver bli dyrare än 10 000–12 000 kr per person för 4–5 dagar. Visserligen kommer man inte till de mest avlägsna delarna, men det man kan uppleva på kortare turer med båt, snöskoter och hundsläde räcker för de flesta.

Charter/paket: Spitsbergen Travel ordnar paket liksom norska Wildlife (utgår från Tromsö eller Oslo).

http://www.spitsbergentravel.no
http://www.wildlife.no

Polarquest ordnar specialresor, ofta 20 000–30 000 kr per person för 8–10 dagar.

http://www.polarquest.se

På egen hand: Flyg cirka 4 000 kr, vandrarhem 400 kr, utflykter 800–2 000 kr. Allt kan bokas via:

http://www.svalbard.net

Ta sig runt på plats: Hundsläde, båt eller snöskoter. Risken att stöta på isbjörn är stor, så glöm inte geväret! Finns att hyra för cirka 120 kr/dag.

• Bo
Det finns fyra ställen att bo på i Longyearbyn, från cirka 400 kr upp till cirka 1 500 kr per person och natt. Sommartid även camping.

• Äta/dricka:
Fyra riktigt bra restauranger, några enklare pizzerior. Prisläget är något under det i Norge. Specialiteter är val- och sälkött i olika former. Prova carpaccio på valkött.

• Göra/uppleva:
- Åka hundsläde, antingen kortare tur eller under flera dagar med övernattning i tält (oktober–maj). Halvdagstur cirka 1 000 kr.

- Paddla kajak på fjordarna (juni–augusti). Heldag cirka 750 kr.

- Snömobilsafari och övernattning på ett skepp som ligger infruset i isen (oktober–maj). 2–3 dagar, kostar från 7 900 kr.

- Ta en båttur till Pyramiden eller det ännu verksamma ryska kolgruvesamhället i Barentsburg. Heldagstur, cirka 1350 kr.

- Varför ge upp när det bara återstår ca 100 mil till Nordpolen? För ungefär 120 000 kr(!) kan du utöka resan med en tvådagarstur till Nordpolen (oftast i april).

• Ute sent
Longyearbyn är en partystad. Huset har öppet till 04.00 på helgerna, andra ställen stänger 02.00. I Huset finns även världens nordligaste lyxkrog med en exklusiv vinkällare på 20 000 flaskor.

• Shopping
Allt på Svalbard är skattefritt. En bil eller mc kostar hälften mot i Norge. Men vem köper en Harley Davidson när det bara finns 50 km väg? Men det går att göra andra fynd.
Konjak är billigare än på de flesta flygplatsbutiker.
Friluftskläder köper du till skattefria priser. Ladda för turen!

Glöm inte: Kläder för kallt väder, det kan alltid snöa. Skoteroveraller och överlevnadsdräkter får man låna i samband med utflykter.

• Snabbfakta
Folkmängd: 2 000 i Longyearbyn och 500 ryssar i gruvsamhället Barentsburg.
Visum: Nej.
Läs mer på:
http://www.svalbard.com
http://www.svalbard.net

Källa: Aftonbladet
Tisdag 5 Juni 2012 - Lofoten
Resealbum: Tips Oslo
Guide Lofoten

• Resa dit
Billigast och trevligast är Norrlandståget, som går från Stockholm och Göteborg till Narvik, pris sovkupé Göteborg–Narvik omkring 1 700 kronor tur och retur.
För att få ut det mesta av Lofoten, hyr bil! Annars går det också buss från Narvik.

• Bo
Rorbu (traditionella fiskestugorna) är ett väldigt mysigt sätt att bo, från omkring 400 svenska kronor till 2 700 beroende på standard. Standarden är mycket god, i allmänhet med teve och fullt
utrustat kök. Storlek 4–6 bäddar.
Rorbuerna på Hamnøy/Olenilsøy där vi bodde hittar du på
http://www.lofoten-info.no/hamnbu.htm tel 47-760 923 20 och
http://www.lofoten-info.no/rostad.htm tel 47-760 923 67.

• Mattips
Laga maten själv om du bor i rorbu. Norsk mat på restaurang är oftast ingen höjdare. Men är du i Reine, besök Hamnøy Mat og vinbu som har mycket god mat, där man också kan få köpa med sig frukostgrejer till sin rorbu (traditionella fiskestugor) Tel 47-760 921 45.

• Utflyktstips
Åk ut till ön Røst och titta på lunne­fåglarna (juni till augusti) eller följ med en yrkesfiskare ut på en fisketur. Späckhuggarsafari är maffigt, från och med början av oktober kan man följa med. Mer information finns på http://www.orca-lofoten.no

• Tänk på
Vädret i Lofoten är väldigt ombytligt, därför bör man packa ner både shorts och regnkläder, linne och varm tröja.

• Läsa
Lofoten – en kulturhistorisk reisebok av Geir Berge, Orkana förlag.

• Internet
http://www.lofoten.info
http://www.lofoten.com
http://www.lofoten-info.no
http://www.lofoten-online.com
http://www.visitnorway.com

Källa: Vagabond
Tisdag 5 Juni 2012 - Berlevåg
Resealbum: Tips Oslo
Berlevåg. Ett litet fiskesamhälle långt i norr, med Barents hav som närmaste granne. Här smälter snön i maj för att komma tillbaka i september. Polcirkeln hittas en bra bit söderut och minst en sparkstötting ingår i vart hem.

• Finnmark

Finnmark är Norges nordligaste och största fylke (län). Här är inte trångt. På 48 637 kvadratkilometer samsas drygt 73 200 invånare och mängder med renar. I östra delen möts Norge, Ryssland och Finland. Djupa fjordar bryter tillsammans med tiotusentals öar och holmar upp kusten.

På sina 71° nord ligger Finnmark på samma latitud som Alaska, Grönland och Sibirien. Landskapet är i stora delar är utan träd och med avslipade berg. Tack vare Golfströmmen fryser inte de många hamnarna vintertid.

Multi-kulti är inget nytt. I Finnmarks vardag ryms samisk, norsk, finsk och rysk kultur. De första människorna kom hit för cirka 10 000 år sedan, antagligen från Kolahalvön. Samerna har funnits i området i minst 2 000 år. En ny lag - Finnmarkslagen - ger finnmarksbor och samer gemensam rätt att besluta om sina naturtillgångar.

Under andra världskrigets tyska ockupation drabbades Finnmark hårt. Kirkenes låg i frontlinjen och bombades av alla sidor. Stora delar av Finnmark brändes ner när tyskarna drog sig tillbaka 1944. Över 60 000 civila tvångsevakuerades söderut.

Fiskenäringen har länge varit grunden för arbete, men anläggningar och fartyg har minskat kraftigt. Större delen av den ekonomiska utvecklingen vid Barents hav är i dag kopplad till olja och gas, exempelvis gasfältet Snövit.

Resefakta

• Resa dit.
- Båt. Flera färjor går längst kusten. Hurtigruten är en av världens mest spektakulära båtlinjer. Den går från Bergen till Kirkenes och stannar på över 30 platser. Långt från billigt men bedövande vykortsvackert.
http://www.hurtigruten.com

- Flyg: SAS och Widerøe flyger norrut från Oslo. Widerøe flyger även lokalt i Finnmark. Här finns hela 13 flygplatser. Sommartid har Norwegian flygningar till Kirkenes.
http://www.wideroe.no
http://www.norwegian.no

- Bil: Vintertid är bilkörning oberäkneligt, eftersom vädret växlar snabbt. Var beredd på konvojkörning längs snöfyllda vägar. Om de alls är öppna.

- Buss: Sköts av FFR och Nordtrafikk.
http://www.ffr.no
http://www.177troms.no

• Bästa tid att resa.
Helt beroende på vad du vill göra. Alla säsonger har sitt utbud. Vintern bjuder på snö och norrsken, sommaren på midnattssol.

• Länktips.
http://www.reisnordover.no
http://www.nordlysopplevelser.no
http://www.visitnorway.com
http://www.arctic-adventure.no

• Bo.
- Bo bäst: Vintertid bor du annorlunda och kylslaget på Snøhotellet i Kirkenes. Varm sovsäck, mössa och sockar ingår. 30 ton is går åt till sängar, bar och skulpturer. För 1 860 kronor får du tre rätters middag och sparkåkning därtill.

- Bo bra: På Kongsfjord Gjestehus bor du ombonat i det som förr var höloft och tvättstugor. Dessutom äter du som en kung - eller drottning. Pris från 350 nkr/pers - 795 nkr/pers. Telefon +47 78981000.
http://www.kongsfjord-gjestehus.no

Kjølnes fyr/Ishavsro:
Varför inte prova brudkammaren i fyrtornet? Annars finns såväl enkel- som dubbelrum och små stugor. Här serveras du arktiska menyer och får historier på köpet.
Pris från 550 nkr/pers - 1 200 per natt i brudkammaren.
Telefon + 47481 74755.

- Camping: Sommartid kan camping vara ett prisvärt alternativ. Det finns också enklare vandrarhem och hytter från 200 kronor/natt.

• Att göra.
Varje år tipsar National Geographic om 25 bra upplevelser världen runt. I år klarade sig Finnmark bra. Såväl Snøhotellet i Kirkenes och kungskrabbfiske är med på listan.
Du är mitt i ljusets rike. Från mitten av maj till slutet av juli går solen aldrig ner, under vintern flammar norrskenet.

Vintertid finns skidåkning, snöskoter och hundsläde, sommartid kan du fiska kungskrabba, dyka och vandra.

Finnmark är något av ett Mecka för fågelskådare med över 200 fågelarter, och laxfiskare får också sitt lystmäte.

Festivalerna avlöser varandra, allt från midnattsrock i Laksvik till strandvolleyboll i Hammerfest. Eller varför inte besöka samernas Grand Prix? Det firas rejält i Kautokeino var påsk.
http://www.saami-easterfestival.org
http://festivalinfo.se (Välj Festivaler och sedan Norge).

• Äta.
Allt som kommer från havet, förstås. Färskt så det spritter. En specialitet är panerade och stekta torsktungor. För skaldjursälskaren är kungskrabba ett måste. Finns tillagad i alla upptänkliga varianter. Det är bara de stora benen som äts, men de rymmer desto mer. Även ripa, ren och val står på menyn.

• Shopping och barliv.
Det är inte för det livliga barlivet och stora shoppingcenter du åker till östra Finnmark. Men faller andan på, finns pubar och caféer där skrönorna är inbyggda i väggarna. Och på många ställen säljs glas, konsthantverk och vackra smycken.

• Säkerhet. Nej, du behöver inte låsa bilen eller huset. Det gör ingen. Eventuella faror ligger i stället i människans dumdristighet i en storslagen vildmark.

• Att läsa.
Babettes gästabud av Karen Blixen. Fransyskan Babette hamnar hos två prästdöttrar i Berlevåg. Sörjande sitt överdådiga franska matbord ordnar hon fest då hon vinner på lotteri.

Slaget om Nordkalotten. Lars Gyllenhaal, James F Gebhardt.

• Att se.
Heftig och begeistret, den hjärtevarma filmen om Berlevågs manskör. Här sjunger män med snö i skäggen så filmrutorna vibrerar.

Kautokienoupproret. Norsk storfilm av Nils Gaup om det samiska upproret 1852. Bland annat med Mikael Persbrandt, Peter Andersson och Mikael Nykvist.

• Priser.
Norge är ack så dyrt! Lägg på cirka 20-25 procent på svenska priser så hamnar du ungefär rätt. Den som vill komma lite billigare undan går in till fiskhandlaren och lagar sedan sin egen mat.

• Missa inte.
Naturen är svårslagen och går dessutom inte att missa. Enligt gammal tradition har norrskenet mystisk kraft. Du ska aldrig vissla under norrsken, om du vill undvika tråkigheter. Men den som önskar sig en pojkbaby, ska absolut tillbringa tid med att se norrsken såväl som annat.

Neergaards butik i Berlevåg. Bland hyllor och prång varvas flaskskepp med motionscyklar. Här kan du göra fynd från många årtionden.

Lanthandeln i Kongsfjord. Direkt från 1950-talet med flakmoppe, bodknodd och allt. Serverar våfflor och kaffe.

Snöskoter är ett bullrigt äventyr men ett fantastiskt sätt att vintertid nå platser dit du annars inte kan ta dig.

Fiske av kungskrabbor. Det är något utomjordiskt över dessa långbenta jättar.

Grenselandsmuseet i Kirkenes för dig som är det minsta intresserad av historia kring treklövern Norge-Ryssland-Finland.

• Hoppa över.
- Storstadskläderna. Här gäller kängor och Helly Hansen.
- Storstadsattityden. Den kommer du inte långt med.
- Norskt kaffe. Bättre än förr, men långt kvar innan blaskfaktorn försvinner helt.

Källa: http://www.gp.se
Tisdag 5 Juni 2012 - Bergen
Resealbum: Tips Oslo
Det finns många anledningar att göra tågresan Oslo–Bergen. Att tågsträckningen är en av världens vackraste är ett skäl, att den som hoppar av tåget dessutom har chansen att välja ett eller annat fjälläventyr gör inte saken sämre.

Det amerikanska sällskapet The Society of International Railway Travelers väljer varje år ut världens finaste tåg och vackraste tågsträckningar. Sedan några år tillbaka hittar man Bergensbanan på deras lista i sällskap med 24 andra kända tågklassiker. Orientexpressen och Transsibiriska järnvägen är några av tågen som de sparsmakade konnässörerna placerar bland sina favoriter medan Sverige, Danmark och Finland kammar noll.

Guldläge för alla göteborgare alltså, för medan en tur- och returbiljett på Orientexpressen eller Transsibiriska järnvägen kostar flera månadslöner, så behöver den som bestämmer sig för en tågupplevelse i världsklass med startpunkt Göteborg inte punga ut med mer än 600 norska kronor tur och retur.

Under de första 30 milen upp till Oslo kan man inte med bästa vilja påstå att utsikten tar andan ur en. Tall och gran och skog skymmer sikten och bildar ett enda trögt, grönt flöde nästan hela vägen upp genom Västergötland och Dalsland. Den delen av resan kan med fördel göras nattetid eller i sällskap med en bra bok. Varför inte välja Jan Guillous Brobyggarna där byggandet av Bergensbanan är ett tema? Eller kanske Anne Holts deckare 1 222 över havet som ju börjar med att ett tåg på Bergensbanan spårar ur och kör rakt in i en bergvägg strax efter att ha lämnat Finse station.

Men cirka två timmar efter starten från Oslo gäller det att slita sig från boksidorna och hålla korpgluggarna öppna. Det är fortfarande en bra bit kvar till högfjället men redan efter det att tåget passerat Nesbyen kan man skymta hur Hardangerviddas väldiga nakna berg reser sig mäktigt och högt långt borta i fjärran.

När rälsen så småningom rundar samhället Gol öppnar sig landskapet och tåget börjar äta sig allt högre upp på bergets sida. Då hörs ett och annat förvånat ah och oh bland förstagångs­resenärerna och folk skyndar sig att ta fram kameran. Men den delen av resan är liksom bara en delikat förrätt inför det som komma ska: en tågresa i väglöst land på nästan 1300 meters höjd över havet.

Tut-tuut säger tåget och stannar till vid Geilo station, som är en känd slutdestination vintertid för skidåkande fjällturister. Här finns en hel del att göra även på sommaren, men vi är ute efter att se de riktigt höga vidderna och sitter kvar på våra säten.

Efter Haugastöl på nära 1 000 meter över havet blir det tydligt att tåget kämpat sig förbi både trädgräns och väggräns. Fjälltopparna har fått molnsmekta vita toppluvor. Bilvägen till Bergen svänger av västerut medan rälsen fortsätter i nordvästlig riktning, in i vildmarken.

Strax före Finse siktar vi den is- och snötäckta Hardangerjökulen, Norges sjätte största glaciär. Det är dags att kliva av på norra Europas högst belägna tågstation, 1 222 meter över havet.

Samhället Finse är en produkt av Bergensbanan och norsk fjällturism, här finns nästan inte något annat. Man hittar bara ett fåtal bofasta, men ett hotell med 100-åriga anor där gästarbetande svenska ungdomar sköter servicen finns här, och ett vandrarhem med obehaglig bakgrund.

Vandrarhemmets historia tillhör den mörka ockupationstiden. Tyskarna hade planer på att bygga en flygplats uppe på glaciärberget och vandrarhemmet var en gång ett forsknings­laboratorium för forskning om flygbränsle. Det ligger, precis som hotellet, vid kanten av fjällsjön Finsevattnet som är placerad mellan samhället och Hardangerjökulen. Sceneriet sjö-glaciär bildar en föränderlig fondvägg utan like utanför panoramafönstren i hotellets lobby.

I Finse finns varken affär eller serveringar utom dem på hotellet och vandrarhemmet, men det lilla samhället fungerar som startpunkt för flera fjälläventyr ”modell lätt”, det vill säga utflykter i vildmarken över dagen.

En vandring upp till Geiterygghytta utmed den 18 kilometer långa vandringsleden märkt med ett oräkneligt antal röda T:n (som i tur förstås) börjar nära stationen och kan bli första etapp på en längre vandring ner genom Aurlandsdalen. Om inte det ingår i planerna, så går det bra att både äta och sova i den bemannade fjällstugan och sedan ta sig ner till Finse igen och fortsätta resan med Bergensbanan nästa dag.

Glaciärturer på Blåisen, som är en av Hardangerjökulens tre armar, organiseras genom hotell Finses försorg och innebär en heldagsutflykt med åtta kilometers fjällvandring till Blåisen, en spännande glaciärvandring med glaciärskor och säkerhetslina upp till molnen på cirka 1 500 meters höjd. Allt under ledning av en erfaren glaciärguide.

Efter ytterligare åtta kilometers vandring hem igen över fjället känner man sig rätt mör och somnar gott i sin säng även om man inte lyckats skaffa annan övernattning än en bädd i någon av de sardinaskliknande sovsalarna på vandrarhemmet.

För att kunna njuta av vistelsen fullt ut bör man nog se till att i god tid boka ett rum på hotell Finse. Bra vandringsskor och varma kläder som tål regn och fukt rekommenderas också. En vandring på Blåisen kan bli en ny upplevelse även för den som är ovan vid fjällvandring.

Rallarvägen är en av Norges populäraste cykelleder och börjar egentligen redan i Haugastöl, nästan tre mil bort, men många tycker att etappen Finse–Flåm med sina 5,3 mil över högfjället är mer lagom för en dagstur.

Rallarvägen byggdes för hundra år sedan för att förse det våghalsiga byggprojektet Bergensbanan med rallare, dynamit, räls och allt annat som behövdes, och löper ofta parallellt med järnvägsspåret.

Man kan undra om den smala grusvägen underhållits sedan den byggdes – den är helt enkelt i uselt skick och allt annat än lättcyklad.

Att ta med egen hoj är ingen större idé: även cykeläventyret Rallarvegen är väl tillrättalagt till och med för den som plötsligt och på impuls bestämmer sig för att ge det en chans.

Det som gäller är: hyra av cykel i Finse med återlämning på slutmålet Flåm, vilket ger en cykeltur i fjällvärlden, ibland får man brottas med både is och snö, men landskapet är storslaget och bjuder på en höjdskillnad på 1 300 meter mellan ledens högsta punkt vid Fagervattnet, och Flåm, som ligger nere i Aurlandsfjordens innersta vik.

Det är inte så svårt att räkna ut att sista delen av cykelturen består av en rejäl utförsbacke. Ve den som är envis nog att cykla åt andra hållet! Att ta med hjälm och cykelväskor hemifrån rekommenderas starkt. Det gäller att ha packningen väl fastsatt på cykeln.

Väl framme i Flåm, och med cykeln tillbakalämnad på tågstationen för transport tillbaka till Finse, har man ett val mellan två goda ting: att ta Flåmsbanan upp till Myrdal och därifrån fortsätta tågresan till Bergen eller att ta fjordbåten till Gudvangen eller Bergen.

Vi väljer att vänta till nästa dag och gör rundturen som marknadsförs som ”Norge i ett nötskal”. Den består av en resa med båt från Flåm till Gudvangen, en spektakulär bussresa mellan Gudvangen och Voss, tåg mellan Voss och Myrdal och så till slut en tur med Flåmsbanan ner till Flåm från Myrdal.

Turistmagneten Flåmsbanan, som för övrigt också finns med på listan över världens vackraste tåg­banor, byggdes för att koppla ihop Bergensbanan med transportvägarna på fjordarna nedanför Hardangervidda. Men höjdskillnaden är så stor att konstruktörerna var tvungna att bygga serpentinvägar – inne i berget.

Första etappen av rundturen ”Norge i ett nötskal”, med fjordbåten från Flåm till Gudvangen längst in i världsarvsklassade Näröyfjorden, är hissnade skön och det är någonstans under den delen av resan som jag bestämmer mig för att diagnostisera mitt eget tillstånd med begreppet ”skönhetschock”. Jag som aldrig masat mig längre än till Oslo fattar äntligen vad en resa till Norge handlar om. Och så nära sedan!

När båten tar oss genom den smala Näröyfjordens vackraste passager är jag inte ensam om att se ut som en fågelholk.

– Hur ska man benämna detta, frågar Susan från Kanada och jag svarar att jag har ingen aning.

Väl tillbaka i Myrdal sätter vi oss på tåget till Bergen igen och får uppleva ytterligare cirka tio mil i en fjällvärld som hela tiden ändrar karaktär.

På ena sidan tåget följer en fjällbäck med turkost vatten rälsen en lång sträcka men så småningom kläs de kala bergen med grönt och blir kullar i ett öppet landskap på vägen ner mot Bergen. Den sista biten av Bergensbanan plöjer tåget fram genom ett fjordlandskap med höga berg på ömsom den ena, ömsom den andra sidan av tåget.

Det är inte helt fel att tillbringa en eller två dagar i Bergen innan tåget tar en tillbaka hem till Göteborg. Bergen är känd både som kulturstad och för sitt uteliv – båda sidorna av saken hittar man på världsarvsklassade Bryggen. Och Flöjelbanan bör man inte heller missa förstås.

På resan hem till Göteborg får vi sällskap av Tom från Nya Zeeland som är på Nordensemester med fru och två kompisar.

När vi passerat Myrdal och utsikten ner mot Flåmsdalen gör att tågresenärerna reser sig upp för att lättare kunna se åt båda hållen, utbrister han, i brist på bättre ord:

– Var är fjärrkontrollen? Det här är ju otroligt. Jag trodde att det här bara var sådant man kunde få se på tv.

Norrmännen i vagnen småskrattar och myser och jag börjar till slut förstå varför norrmän är så besatta av detta med att ”gå på tur”. Insikten är inte särskilt skarpsinnig utan en helt självklar följd av enkla fakta: Norge är otroligt vackert. Och Bergensbanan är ett talande skyltfönster.
------------------------------------------------------------
• Bergensbanan

Bergensbanan invigdes för drygt hundra år sedan och var på den tiden ett högriskprojekt, både ekonomiskt, logistiskt och vädermässigt. På Hardangervidda är kampen mot snö och kyla påtaglig under största delen av året. Största utmaningen var den mer än fem kilometer långa Gravhalstunneln. Det sägs att Bergensbanan kostade lika mycket som en hel statlig årsbudget. Från beslutet om att bygga och till invigningen i november 1909 dröjde det 16 år.

Bergenbanan är drygt 52 mil lång och resan tar sju timmar. Utmed banan finns 17 stationer.

Det är relativt billigt att åka tåg i Norge. Om man köper sina biljetter på Internet och väljer en miniprisbiljett kan man med lite tur och beroende på säsong, komma undan med 199 norska kronor för en enkelresa Göteborg–Bergen, men då måste man åka direkt, med uppehåll bara för obligatoriskt tågbyte i Oslo. http://www.nsb.no

På Bergensbanan finns oftast inte någon restaurangvagn, de resande får hålla tillgodo med kaffevagn och smörgåsar.

Ett medlemskap i Den norske turistforening, DNT, kan vara en god idé om man vill kunna utnyttja de norska fjällstugorna fullt ut. Medlemmar kan köpa en nyckel som öppnar de obemannade fjällstugorna, men för övernattning i de bemannade stugorna och vandrarhemmen behövs inget medlemskap.

Bästa tid att resa till Hardangervidda för sommaraktiviteter är i senare delen av sommaren, slutet av juli och hela augusti. Under första delen av sommaren är det fortfarande rätt mycket snö.

Mer info om aktiviteter med utgångspunkt Finse: http://www.finse1222.no

Källa: http://www.gp.se