Whisky och natur på Islay, Skottland

Resealbumet skapat av: Leroslover
4 sep. 2011
När det var dags att planera för vilken storstad vi skulle åka till Kristi Himmelsfärdshelgen 2011 blev svaret den Skotska ön Islay.

Vaffödådå kanske någon undrar. Ja, helgen blev ju förlängd med måndagen också. Jag kollade om man kunde flyga hela vägen så vi kunde göra Islay som 'eget' resmål, inte som en del i en Skottlandssemester. Och det gick ju. Efter sökning på RG hittar jag biljetter för 4 pers under 12.000 SEK. Flyg Göteborg-Heathrow-Glasgow-Islay. Men på detta sätt fick vi maximal tid på ön. Och vi valde att bo på ett B&B som låg kanske 10 minuter (max) från centrala Bowmore.

När vi kommer fram så kom inte min och sambons väska på bandet. F-n också, den hade fastnat någonstans. Tack och lov så hade vi lite i handbagaget. Men inte sånt som tandborste, hårborste mm. Så iväg och handla lite efter att vi checkat in oss på B&B.

Nästa dag hade vi fullt planerat (läs nedan) så hur ska vi hinna till flygplatsen? Då skulle vår värdinna resa till Turkiet och hon hade kontakt med flygplatsen åt oss. Hon sms:ade och sa att väskan hade kommit på förmiddagen och att hennes vän som skulle köra henne till flygplatsen tar med den tillbaka. Det funkade jättefint och skönt att få sina kläder mm

Vädret såg ut att kunna bli 'hursomhelst' men vi hade tur. När vi kom på torsdagen fick vi en fantastisk solig kväll och solnedgång över Bowmore.

Fredagen hade vi bestämt från början att inte ta vår hyrbil utan buss från Bowmore till Port Ellen och sedan promenera. Det var ca 40 minuter att gå till det första destilleriet, Laphroig. Därifrån var det 20 minuter till Lagavulin och ytterligare 20 till Ardbeg. Kollar man kartan ser man att dessa 3 ligger som ett 'pärlband' utefter kusten. Och denna dag får vi nåt som liknar sommarvärme. Fantastiskt! Sol och klarblå himmel.

Vi kommer till Ardbeg lagom till lunch. Detta var planerat eftersom vi läst att Ardbeg har riktigt bra kök och vi åt gott här. Vi hade också bokat en VIP tur här men massa provsmakning.

Den där bussen jag pratade om tidigare. Ändhållplatsen var just Ardbeg så nu kunde vi åka härifrån hela vägen hem till Bowmore. Vi hade en härlig dag.

På kvällen hade det mulnat och vi var väldigt glada att vi fick den där solnedgången på torsdagen.

Lördag hade vi växlande molnighet och ganska så mulet. Passade på att besöka det llla ölbryggeriet Islay Ales, destillerierna (butikerna) Bowmore (här visades en film på ca 15 minuter som var mycket bra), Kilchoman, Bruichladdich, Caol Ila och lite andra sevärdheter som vi spanat in innan.

På kvällen hade vi bokat bord på ett av hotellen i centrala Bowmore. Det var Caileigh, fest alltså, levande musik och folk som dansade. Kul!

Söndag åkte vi till det destilleri vi inte hunnit med. Tyvärr var nästan alla stängda på söndagar men jag hade bestämt att jag skulle ha 1 bild på varje av dom 8 destillerierna som finns på ön. Så då blev det att ge sig av till Bunnahabain som var det som fattades. Tyvärr regnade det mest hela dagen så det var inte så kul...

Måndag dags för hemresa och solen skiner igen. Alla byten funkade och bagage kom fram till Landvetter som det skulle.