"Tour de France" 6-29 juli 2010

Resealbumet skapat av: Leroslover
6 aug. 2010
Trots minilaptop med, i hopp om att hitta Wifi på resan gick det dåligt. Alltså ingen blogg eller nåt under resans gång. Det får bli en resumé så här och så får bilderna tala istället. Vår plan är att ha 4 'baser' med 4 nätters camping på varje, däremellan bor vi på hotell eller liknande 1 natt.

Vi börjar med Kiel färjan från Göteborg och anländer Kiel kl 9 nästa morgon. Första 'bas' är Mont St Michel vid gränsen mellan Bretagne och Normandie. Men det blev en övernattning i Belgiska Mons först, efter ca 80 mils körning. Här såg vi Spanien slå Tyskland i VM-semin. Här åt vi också våra första musslor, mums!

Nästa dag körde vi utan problem, köer eller felkörningar (OBS ingen GPS! Bara gammaldags karta) direkt till vår camping som skulle vara hem i 4 nätter. Vi besöker klippan Mont St Michel, Bayeux med sin tapet, och den fina badorten Dinard (denna dag skulle vara vår sol/bad dag men... regnet det bara öser ner...). Här ser vi också några VM matcher. Bl a delar av finalen. Det var MÅNGA holländare på campingen, några stycken spanjorer. Nu vet vi ju vilka som var gladast.

Nästa dag åker vi till La Rochelle på västkusten för 1 övernattning. Vad vi inte visste var att det var filmfestival i stan, svårt med rum alltså, men vi hittade till slut rum på ett mycket centralt IBIS. Tyvärr var vi för sent där för att kunna göra någon båtutflykt till Fort Boyard (fångarna på fortet ni vet..) och utflykterna nästa dag gick för sent för oss, vi ville vara på väg då.

Men vi tänkte att vi skulle få en glimt av stället ändå så vi åkte till Fouras på fastlandet (nu vet vi var Fader Fouras fått sitt namn ifrån ;-) Fortet var LÅNGT borta men med zoom på kameran fick vi ändå några bilder som iofs var ganska dåliga men trots allt acceptabla.

Därefter åkte vi till Cognac. Vi levde i tron att det var väl ungefär som destillerierna i Skottland eller så. Men så fel vi hade. Vi kom ungefär mitt på dagen, förmiddagens visningar hade varit fulla och dom var slut, eftermiddagens visningar kunde man köpa biljett till men då skulle vi bli kvar i flera timmar i stan och det hade vi ingen lust med. Rekommendation till alla som ev tänker åka hit. Boka plats i förväg på en tur ni vill gå, och bo i närheten så ni hinner dit på morgonen, om det nu är en förmiddagstur ni vill boka. Det blev lite besök i destilleriernas butiker och sedan körde vi vidare.

'Bas' no 2 var vid Dune du Pyla vid Arcachon. Ligger väster om Bordeaux. En sanddyna som är 104, 114, 117 eller nåt annat på sin högsta punkt. Det står olika i dom informationer som går att få tag på. 4 nätter på campingen som ligger vid sandynans högsta punkt. Det betydde att det var som högst att komma upp på den där också.... Ville man till stranden var det inget annat alternativ än upp på dynan först och sedan ner på andra sidan. Där var dock inte så brant. Härifrån gjorde vi inte så mycket utflykter, mest sol och bad och besök i staden Arcachon.

Därefter går färden till Rocamadour. Ett pilgrimsmål med kyrkor, kloster (fortfarande igång), dock var det inte så många pilgrimer här nu, mest turister. Det speciella med detta är att hela samhället 'klättrar' på en bergvägg. Bilderna visar vad jag menar.

Sedan åker vi till 'bas' 3, Cap d'Agde vid medelhavet, men det var hopplöst att hitta någon bra camping här så vi drog oss lite österut till något som heter Marseillan Plage, här låg campingarna på rad, flera hade direktutgång till den långa och breda stranden (bl a den vi valde) , och här fick vi känna på trycket kring en semesterort á la grekisk ö i högsäsong, om ni förstår vad jag menar, pubar, restauranger, butiker i massor, mängder med folk, party party till 5 på morron mm. Hmmm inte riktigt vår grej, men det går an några dagar.

Här var det också mycket sol och bad. En utflykt vi gjorde var till staden Carcassone, vi såg den på håll när vi var på väg på motorvägen söderut. Det såg fantastiskt ut med medeltida torn och murar, dit var vi tvungna att åka. Mängder med turister, men väldigt fint.

Det är dags att säga farväl till Medelhavet och dra iväg norrut, vi bestämde oss för en övernattning i Dijon. Men innan dess stannade vi vid Pont du Gard, en bro byggd av romarna för ca 2000 år sedan och 49 meter hög. Kolla bilderna!

Vi valde Dijon som övernattning delvis för att stan inte är så stor och sedan har dom ju nåt som åtminstone vi gillar, SENAP! Och jodå några burkar med hem blev det allt.

Så vår sista och 4:e bas. Rhinau i Alsace, alldeles vid tyska gränsen. En fördel med detta samhälle var att några kilometer utanför går en bilfärja över floden, när du är över är du i Tyskland, sedan tar det inte mer än 10-15 minuter att köra till Europapark. Färjan är gratis och funkar som 'bro'. Alltså kör skytteltrafik.

På väg till Rhinau stannade vid vid Neuf Brisachs Citadell. Uppifrån ser det ut som en stjärna, innanför försvarsmurarna har ett samhälle byggts upp kring ett helt fyrkantigt torg i mitten, sedan löper gator och kvarter helt rakt ut från torget i alla riktningar. Tyvärr har vi haft lite otur med vädret på denna resa, så även denna dag, ösregn....Men visst vi har haft 35-40 grader också...

Utflykter från Rhinau var givetvis Europapark. Vi åkte dit en söndag vilket kanske inte var så bra. Mycket folk, men vi hade våra Lisebergskort med oss, så gratis inträde blev det (vuxen pris 36 EUR), det kostade oss bara 4 EUR för parkeringen. Vi var säkert här 8 timmar eller mer, då var vi ganska trötta ska jag säga. Europapark är uppdelad i olika delar av Europa, Rysk, Tysk, Fransk, Skandinavisk, Spansk mm. Var åt vi lunch tror ni? i den GREKISKA så klart ;-)

Vi besökte också Chateau du Haut-Koenigsbourg där vi svenskar var och härjade under 30-åriga kriget bl a. Vi besökte några samhällen utefter Route du Vin, provsmakade och köpte Alsaceviner.

Dags att dra sig hemåt. Vi har beslutat att ta det lugnt och ta 2 övernattningar i anspråk. Vi hade ju kombibiljett med Stena, alltså Kiel ut men Puttgarten-Rödby/Helsingör-Helsingborg hem. Vi tänkte göra lite inköp på Calles i Heiligenhafen så där hade vi vår sista övernattning. Även här var svårt att få rum, men vi lyckades efter ett tag.

Näst sista natten tog vi i den mysiga staden Fulda, ligger strax söder om Kassel och nordost om Frankfurt. Här fick vi tag på ett kanonrum på ett pensionat. Vårt rum hade balkong så där satt vi så klart en stund.

Sista kvällen var i Heiligenhafen, nära till Calles ;-)
Vi hade inte bokat något och det var lite svårt att hitta ett boende men vi lyckades till slut. Billigt excl frukost. Därav att vi kunde vara tidigt på Calles nästa morgon.

Under hela resan har vi försökt ha vår packning under ett insynskydd i bagaget. Efter vårt besök på Calles fällde vi ihop det, la allt som legat i baksätet och på golvet i bagaget och la våra nya inköp i baksätet.

Vi var på Calles redan vid öppningsdags kring 8 på morgonen, sedan körde vi hemåt och var hemma på eftermiddagen. Ganska skönt faktiskt att inte komma hem 'mitt i natten'.

Sugna blev vi att göra en camping resa igen. Men då lär det bli Italien. I min lista över planerade resor finns Norra Italien igen. Redan har vi en tanke om Rhinau, första anhalt, med Europapark. Sedan Cinque Terre, Gardasjön och Venedig innan resan norrut igen. Vi får väl se hur det blir och framförallt när!

Vi hade aldrig kunnat genomföra denna resa utan att åka på motorvägarna i Frankrike, och ja deras tullar ÄR dyra. När vi räknat på det i efterhand har vi betalat tullar för över 1000 SEK. Men om vi bara skulle kört på andra vägar hade vi behövt mycket längre tid att genomföra resan.

All ev fakta som årtal mm som står vid bilderna är hämtade ur 1KL Guidebok Frankrike, utgåva 2006.

Hör av er till mig om ni vill ha ytterligare information om resan eller något som vi besökt.