Dag för dag: Resealbumet "Sri Lanka med Maldiverna" av Bengterik

11 november 2010 - Frösö, Östersund, Jämtland, Sverige
Nu är det bara några dagar kvar innan vi tar flyget till Arlanda, för att därifrån flyga till Colombo via Doha. Vi som reser ar jag Bengt Erik min fru Catarina och våra vänner Monica och Kjell. Vi landar alltså i Colombo men ska bo i Unawatuna i söder. Tanken är att vi ska resa runt i landet, riktigt vad vi ska se har vi inte diskuterat så mycket vi tar dan som den kommer. Har i alla fall tänkt bestiga Adams Peak. Att åka tåg är ju ett måste vad jag hört, så det transportsättet ska vi annvända oss av. Vi får väl se vad vi hittar på. Efter tre veckor vet vi i all fall att vi ska till Maldiverna och en atoll som heter Helengeli, där blir vi en vecka innan vi åker hem till barn barnbarn och julen.
Länk till hotellet i Unawatuna: http://www.unawatunabeachresort.com/index.html
Dito till Helengeli: http://www.helengeli.net/main.html
Kommentarer: 2 Skriv kommentar
14 november 2010 - Frösö, Östersund, Jämtland, Sverige
Nu har vi packat klart, 13 timmar tills vi lyfter från Frösö flygplats. Nu ska vi sätta oss i soffan och koppla av med en Glenmorangie (tack Leif-Åke). Vi hörs senare.
17 november 2010 - Unawatuna, Galle, Sri Lanka
Unawatuna Beach
Soligt och fint på f.m.
Unawatuna
Inte lika soligt på e.m.
Nu har vi varit här i drygt ett dygn, så vi har börjat återhämtat oss efter flygningen.
Flyget gick bra, men transfern till hotellet tog väldigt lång tid, drygt fyra timmar, i tät trafik med mycket signalerande. Unawatuna innehåller inte mycket mer än stranden och huvudvägen med tät trafik.
Vi hade läst om att bussarna kör väldigt fort och vårdslöst här och det kan vi lova var ingen underdrift.
Hotellet är helt okej med stor frukost och middagsbufé, mycke godsaker. Eftersom dom håller på att bygga om gymet fick det bli vattengympa i poolen istället, riktigt kul men jobbigt.På eftermiddagen kom det en låång regnskur när vivi var på väg tillbaka efter lunchpromenaden.Ett riktigt tropiskt regn som gjorde att vi såg ut som dränkta råttornär vi kom tillbaka till hotellet. Kläderna tar nog flera dagar att få torra.
Vi har letat upp en lokal researrangör och beställt en tripp till Yala nationalpark till på fredag. Kroppen och knoppen har inte kommit ikapp så det känns som om man har sirap i hjärnan, så nu blir det godnatt. Vi hörs i morgon.
19 november 2010 - Unawatuna, Galle, Sri Lanka
Styltfiskare
Oftast går styltan eller platsen i arv från far till son
Vildsvin
Krokodil
Storkar och en korp
Påfågel
Beeater
En skygg elefanthona
Häger på väg in för landning
Tidigt idag startade vi färden mot Yala nationalpark, vi gjorde tre snabba stopp för att bland annat titta på en sköldpaddsfarm.
De tråkiga här är trafiken det tar en fasligt lång tid att åka några mil, men har man nått att se fram emot så är väl det ok.
Efter mycké om och men var vi framme i Yala där vi åt lunch innan vi klev om bord på vår jeep. Det första vi får se när vi kommer in i parken är en flock vildsvin, och strax därpå några krokodiler så det började bra minsann.
Många vackra fåglar har vi sett men det är nog så svårt att få dom på bild. Under timmarna i parken hann vi med att se buffel, elefanter, någon typ av hjortar/antiloper och nåt shakal liknande det var på så långt håll, apor , mungo bl.a. men det blev tyvärr ingen leopard. Killen som körde jeepen körde som en liten blådåre.
Det gällde att hålla i sig i svängarna. Dom försöker hinna med så många djur som möjligt på dom 3-4 timmarna man är inne i parken. Vägen tillbaka till hotellet blev lång och tråkig. Vi hann precis tillbaka så att vi kunde äta middag på hotellet (de slutar servera halv tio). Vi hade bara satt oss så kom det en
havssköldpadda upp på stranden och tänkte lägga ägg. Det är stora och mäktiga djur. Men alla människor och blixtrar från kameror skrämde den tillbaka till havet igen. Det har varit en riktigt bra dag. Vi har pratat lite löst med en chafför om att hyra han med bil ett par dagar för att åka norrut, vi får se efter helgen vad det blir. Nu är det kväller.
Godnatt.
20 november 2010 - Unawatuna, Galle, Sri Lanka
Snabb båt
Balansakt
Kommentarer: 1 Skriv kommentar
Hej på er. Idag har vi varit på snorkeltur. Ett ställe som hette Jungelbeach en fin strand med ett ganska mediokert rev utanför.
Det tog ca. 20 minuter med båt dit från våran strand. På vägen tillbaka stannade vi till vid två klippöar rakt utanför oss där fanns bl.a. ett vrak på botten, men inte så mycket att titta på här heller. Vi får ge oss till tåls tills vi kommer till Maldiverna och koncentrera oss på det som finns på land här i Sri Lanka. Just nu regnar det av bara den och åskan mullrar. Så vi sitter på rummen just nu och väntar att vädret ska bli bättre. Vi får väl ta en whisky så länge. Vi hörs senare.