Ö-luff i Saroniska övärlden

Resealbumet skapat av: Yessie
2 sep. 2020
Vi flög tur och retur Stockholm- Aten, för att sen ta bussen ner till Pireus. Där köpte vi båtbiljetter till ön Egina, båten skulle ta endast 55 minuter. På Egina så tog vi taxi till byn Agia Marina där vi bokat Studio Anna för sex nätter. Taxin kostade 17 euro och tog ca 30 min. Boendet låg en backe upp från gågatan och stranden. Enkla men fräscha lägenheter och fin pool. Vi hyrde moppe en dag och utforskade ön. Såg kyrkan och templet. Sen åkte vi till Perdika och tog båt till ön Moni för fem euro. Fantastiskt vatten och häftigt med hjortar och påfåglar överallt på ön.
Efter sex dagar tog vi båten vidare till Poros. Alla taxibilar var upptagna så vi tog lokalbussen till Askeli där vi bokat lägenhet på Mina apartments för fem nätter. Även på denna ö hyrde vi moppe två dagar och åkte runt till olika stränder. Det går även att gå in till den fina hamnstaden på ca 20 min från Askeli.
Sen tog vi båten vidare till Spetses där blev vi upphämtade av personalen på Hotell Bay´s. Ca tio minuter från hamnen, enkelt boende med renoverade rum och fin pool. Här hyrde vi moppe som hotellet hämtade för 20 euro per dag i två dagar. Vi åkte runt på öns olika stränder och till den nya och gamla hamnen på kvällarna. Här bodde vi tre nätter.
Sen tog vi båten vidare till Hydra den trafikfria ön. Väldigt mysig hamnstad med massa butiker och restauranger. Men tyvärr inga stränder i hamnen. Vi bodde 50 meter från båten enkelt utan balkong och eget kök på Amaryllis hotell. Ena dagen gick vi till klippbadet där det var väldigt mycket folk. Andra dagen gick vi 30 min i hettan bort mot strand nummer två och hyrde dyra solstolar för 10 euro (första stranden skulle ha 20 euro). År supergod lunch på trevliga Marina restaurant. Sista dagen låg vi i en liten vi efter klippbadet, lagom med tre nätter på denna ö.
Sen var vi tvungna att ta båten tillbaka till Pireus för att sen ta en ny båt till Agistri. Vi kunde även ha bytt på Poros och Egina men tyckte att detta var smidigare.
Till Agistri fick vi ta den stora båten och hamnade i fel hamn. Var tvungna att ringa öns enda taxi för att ta oss till vårt boende Hotell Boulasi Megalochori. Här hade vi moppe i två dagar och bodde i sex nätter. Helt klart vår favorit ö men vi skulle ha bott i Skala. Där fanns en så vacker sandstrand och alla mysiga restauranger på strandpromenaden.
Vi åkte som vanligt runt och upptäckte små vikar som vi hade för oss själva.
Sen tog vi båten tillbaka till Pireus, åkte taxi för 25 euro till Glifada för en natt på Palmyra beach hotel innan det var dags att ta taxi tidig morgon till flygplatsen för 35 euro.