Dag för dag: Resealbumet "Ny År i Chile & Argentina Aconcagua" av Jofa22

31 december 2010 - Chile
Ny år i Santiago
31 december 2010
Tänk att då var man här i Chile :) som jag hade längtat efter att få åka iväg på den här resan.

Resn gick som planerat och vi hamnade på ett fint hotell i Santiago, ut på stan för att försöka hitta något ätbart. Nå nu är min spanska lika med noll....kan beställa en öl/kaffe och presentera mig så det var
med spänd förväntan vi undrade vad vi hade beställt för mat. Det blev tydligen en omellet som var väldigt god.
Efter en dusch senare så blev det Ny Års middag på hotellet, alla restauranger var stängda pg av Ny År. Efter en god middag och vin bar det iväg ner mot stan...gisses har väl aldrigt trott att det skulle vara så mycket folk och så mycket fest .....millenium firandet år 2000 i stockholm ligger långt efter.
Champisen flödade vid tolvslaget och fyrverkerierna höll på minst i 20min. Själv är det nog första gången jag blivit helt ner duschad av champis. Hem vid ett skulle upp tidigt på morgonen.

1/2 2011

Nytt År nya möjligheter :)

Idag bar det iväg mot Argentina & Mendoza. Väl framme på flygplatsen mötte Alberto oss en guide från Inka Expedition. Vi kom till hotellet...slappade vid poolen,läste spända över att få börja vandringen mot Aconcagua.
1 januari 2011 - Flyg över anderna
På väg mot Mendoza
2 januari 2011 - Mendoza, Argentina
Men så gott
2 januari 2011 - Argentina
I dag vaknade man pigg och förväntansfull. Vi skulle ordna med klättertillstånd(parkavgift)... 350 dollar var det sagt, men de hade höjt till 750 dollar så vi fick en liten chock.... Nå vad hade vi för val....in och skriva på massor av papper , sedan iväg på nästa ställe och betala och då var det helt plötsligt 771 dollar.
Jag fick det efterlängtade tillståndet till sist. :) . På kvällen gick vi ut och åt en underbart god biff och rödvin,sedan bar det hem till hotellet och packa för morgon dagen.

3 Januari

Med spänd förväntan vaknade jag på morgonen, som jag längtat efter att få starta vandringen upp mot Sydamerikas högsta topp Aconcagua. Jag hade sorterat ut min packning,kvar på hotellet i penitentes blev bla dushkräm,shampoo,smink och allt annat som inte behövdes på berget. Efter frukost så blev det att vila en liten stund....och det var där och då jag visste att det skulle dröja många dagar, innan jag skulle få duscha och sova i en riktig säng igen.

Vandringen mot första camp på 2800m gick väldigt bra, bar en lätt packning och mulorna tog resten.
Solen sken och vi bara njöt av tillvaron. Tälten slog vi upp när vi kom fram, och om du har ett stort leende på läpparna så fanns det snabbt en guide som hjälpte dig med tältet :) Det gäller att spara på energin, så att man har kvar så mycket som möjligt till högre höjd. Och varför då inte använda sig av den kvinnliga charmen :) Efter en god middag med lite rödvin så var det dax att krypa ner i sin varma sovsäck,efter att ha borstat tänderna till en stjärnklar himmel.
3 januari 2011 - Argentina
Här startar turen genom Vacas ruten
Vacas leden
Alberto,Carlos och Pinky
Base Camp
6 januari 2011
Gött med svenskt godis :)