Dag för dag: Resealbumet "Nepal och Indien i dryga tre månader." av Gubbar_pa_drift

8 september 2012 - Hallstahammar, Sverige, Europa
Andra gubben
Ena gubben
2 november 2012 - Hallstahammar, Västmanland, Sverige
I morgon bär det äntligen av och det ska bli riktigt skönt att komma iväg. Enligt yr.no så är det soligt o fint i Katmandu med temperaturer på dryga 20 grader dagtid så det blir en bra start.

Inför en sådan här lite längre resa så är det verkligen en hel massa man måste ta itu med. Pass o visum måste fixas, vaccineringsläget behöver kollas, myggnät införskaffas, pengar växlas. Bilar ska ställas av och man behöver också fixa så någon bor i bostaden. Men nu är allting avklarat och det återstår bara att packa de sista sakerna. Ut med några av de närmaste polarna för en afterwork om ett par timmar ska man också hinna med.

/Conny
3 november 2012 - Istanbul, Turkiet
Flygplatsen i Istanbul är inte mycket att orda om. Väldigt lågt i tak och allmänt tråkig även om puben var helt ok. Några timmar kvar till nästa flyg.

4 november 2012 - Katmandu, Nepal, Asien
Hungriga Stefan
Nepalesisk husmanskost
Kväll i Katmandu
Hotellet i Katmandu
4 november 2012 - Delhi, New Delhi, Indien
Att flyga med Turkish airlines är trevligt. Bra mat och en utmärkt service står de för. En gratisdrink eller två sänker inte heller det humöret.

Framme i Delhi vid fyratiden på morgonen och fick vänta ett bra tag på nästa plan upp till Katmandu. Slog ihjäl de flesta av timmarna med att titta på cricket.

5 november 2012 - Katmandu, Nepal, Asien
Gatulivet i Katmandu
Efter en lång resa från Stockholm via Istanbul och Delhi har vi nu nått Nepal, närmare bestämt Katmandu,huvudstaden med ca 1,5 milj innevånare. Efter en natts sömn har vi ägnat dagen åt att ränna runt och leta trekkingarrangemang, vi har några att välja på och bestämmer oss kanske imorgon. Intrycket av Katmandu så här långt är att det är en häftig och livlig stad med trånga gator, mycket folk, kaotisk trafik och ett himla myller. Fullt av glada och trevliga människor som tar oss till sitt hjärta.

6 november 2012 - Katmandu, Nepal
Idag har vi gått bort oss ett antal gånger i det virrvarr av smågator som utgör Thamelområdet där vi bor. Verkligen ingen lek att orientera sig runt bland dessa gator. En plats där man skulle kunna lägga orienteringsVM. Till slut hittade vi ändå fram och avslutade våra affärer med trekkingmanager Krishna som även bjöd hem oss till familjemiddag på torsdag, Det ska bli intressant och skoj. Bokade via honom en trekkingtur på 10 dagar till Anapurna base camp. Så vi lämnar Katmandu på fredag för att bege oss till Pokhara där vår trek utgår från.

Kommentarer: 1 Skriv kommentar
7 november 2012 - Katmandu, Nepal, Asien
Lite trångt va!!
Gammalt träfönster
Färghandlaren
Skilja agnarnafrån vetet
Gottigottgott
Idag är det onsdag, vi började dagen med att fixa bilder till trekkingtillståndet, så nu är allt klart inför trekkingen.
Resten av dagen har vi ägnat åt stadsvandring i Katmandu, med Conny som guide och kartläsare. Många tempel, stupor och andra sevärdheter blev det. Hamnade i ett veritabelt folkhav se bild, går inte att beskriva.
Åt hos en rolig farbror som hade en lika rolig hund, mäta och belåtna drog vi oss hemåt. En parentes, i går köpte Conny ett par solglasögon, som var så billiga att inte ens han kom sig för att pruta. Vi gick tillbaka idag för att köpa varsitt par handskar, åter igen utan att pruta. Avslutade kvällen på Paddys irlänska restaurang där vi åt kvällsmat och lyssnade på ett skapligt källarband.