Dag för dag: Resealbumet "Ned till Skåne och tillbaka." av Gubbar_pa_drift

29 juli 2020 - Västerås, Sverige
Dags att äntra tåget.
29 juli 2020 - Älmhult, Sverige
Sjön Möckeln från min lilla stuga.
Min lilla stuga.
29 juli 2020
Då jag aldrig tog mig hem från Indien med min Bullet så blev det tvunget att inhandla en här i Sverige. Tog kontakt med Norrvalla nere i Skåne som är generalagenter för Royal Enfield. På grund av pandemin så ligger fabrikerna i Indien nere och det fanns ingen kvar i Sverige, men de lyckades skaka fram en båge åt mig från någonstans i Europa. Jag fick den dessutom i den skogsgröna färg jag ville ha.

Så nu idag var det dags att hämta hojen. Upp i ottan och jag fick min brorson Joel att köra in mig till järnvägsstationen i Västerås för att hoppa på ett tåg som via ett byte i Linköping tog mig hela vägen ned till Malmö. Det berömda pågatåget tog mig sedan vidare till Smedstorp där min motorcykelhandlare håller till. Efter att ha skrivit på alla papper var det sedan dags att kasta sig upp på sadeln för den långa färden hem. Det är omkring 60 mil att avverka och jag räknar med två övernattningar efter vägen. Har ingen riktig brådska. Eftersom jag gick upp redan 03.30 i morse så gjorde jag en tidig kväll och tog första stoppet redan i Älmhult. Vid sjön Möckelns södra strand ligger campingplatsen Sjöstugan och de hade en liten pyttestuga ledig. Det var skönt eftersom regnet piskade ned och jag började känna av kylan.

Det får bli en tidig kväll och kanske en tidig avfärd i morgon.

/Conny
30 juli 2020 - Maspelösa, Sverige
Skillsmässodiket en bit norr om Maspelösa
Farkost på gång. Hissa bron.
30 juli 2020 - Hallstahammar, Sverige
Gubbe och "Bullen II" hemma.
31 juli 2020 - Hallstahammar, Västmanland, Sverige
När jag vaknade i Älmhult strilade regnet ned i jämt takt och jag tog mig en frukost i hopp om att det skulle ge sig med regnandet. Något gav det sig och jag lämnade till slut IKEA:s grundartrakter.

Följde riksväg 23 fram till strax före Grimslöv där jag vek in på länsväg 126 som tog mig via Alvesta och Moheda upp till riksväg 30. Den kunde jag sedan fortsätta fram till Vrigstad innan jag jag svängde av på 127:an mot Sävsjö. Vid campingen där blev det en fikapaus och det passade då solen började bryta igenom molnen. Skönt att bli av med regnet några timmar. Följde sedan 128 hela vägen upp till Eksjö, där jag anslöt till riksväg 32. Stannade för en god lunch på anrika Sunhults Gästgiveri i Sundhultsbrunn. Tankade sedan uppe i Tranås innan jag strax efter Boxholm svängde av 32:an för att komma in på riktiga småvägar som inte ens hade vägnummer. Passerade småbyar som Västra Harg och Sya på min väg förbi Mantorp. For sedan under E4 och tog mig via byar med fantasifulla namn som Gottlösa, Normlösa och Maspelösa fram till skillmässodiket strax norr om den senare byn. Då hade jag naturligtvis för länge sedan lämnat Småland och var långt ute på den Östergötska landsbygden.

Efter att ha korsat kanalen så fortsatte jag min färd vidare norrut och kom nu ut på mestadels grusvägar fram mot Hällestad. Via Igelfors och Regna tog mig färden till Vingåker i Södermanlad där jag funderade på att stanna för kvällen. Men eftersom jag då var mindre än två timmars färd hemifrån så övergav jag den tanken och fortsatte min resa. Jag hann dock inte mer än någon knapp mil så öppnade sig regnporten däruppe och det började vräka ned nederbörd. Jag blev till slut tvungen att stanna ett tag så att det värsta lade sig innan jag kunde fortsätta.

Nåja, efter en stund så fortsatte jag via Julita Gård vidare ut på riksväg 56 som tog mig via Hjälmaresund vidare till Kungsör. Sedan var det bara gamla kända vägar via Köping, Munktorp och Kolbäck hem till Hallstahammar. Min kära brorson Joel, som passat hus och katter, blev aningen förvånad när jag dök upp redan igår.

64 mil blev det från Smedstorp upp till Hallsta och förutom regnstunderna så var det en mycket trevlig tur. Särskilt när man kom in på de mindre vägarna förbi alla småbyar.