Dag för dag: Resealbumet "Näslund på tur" av Cecilianaslund

12 december 2018 - Västra Fågelvik, Sverige
Adapter
5 mobiltelefoner och 2 iPads kräver genomtänkt system för laddning. Hoppas vi tänkt rätt!
14 december 2018 - Västra Fågelvik, Sverige
Packat och klart
Så där ja, då reser vi!
Mot Gardemoen och några timmars sömn innan avresa tidigt imorgon.
5 personer, 1 månad. Inte har vi packat för mycket väl?!
14 december 2018 - Gardermoen, Norge
Nu börjar det
Första anhalt, Gardermoen AirPort hotel. Nu är det semester! Enkelt men bra hotell med bra pris på månadsparkering, frukost från 04.00 och shuttle till flygplatsen. Skål🍺 Resan har börjat!
15 december 2018 - Schiphol, Nederländerna
Transfer
KLM till Amsterdam i tidig morgontimma. Skrikande barn och griniga ungar höll på att störa sömnen, men jag påminde mig själv om flygresor med barn i knät och öron som gjort ont. Inga sura miner från mig, bara uppmuntrande leenden och tänk att då gick det bra att somna. Positivt tänkande!
Nu hänger vi en stund på Schipol, gigantiska avstånd och mycket gåband.
Snart vidare med Singapore airlines, en lång resa väntar😊 Vi har laddat med chips och Twix.
16 december 2018 - Changi, Singapore
Arrival
12 timmars flygresa med Singapore airlines, no problem! God mat, bra filmer och fin service. Nu fyller vi i formulär och hoppas på att bli insläppta och få våra väskor. Det är tidig morgon och nu väntar 2 dagar i Singapore.
16 december 2018 - Singapore
Jet lag och River walk
Vi bor bra mitt i city på Furama City Hotell. Fick rummet redan kl 9 och blev bjudna på frukost. Fint! Passade bra för nu slog jetlaggen till och vi var riktigt trötta! Sov som stockar i flera timmar och tog sen ett dopp i poolen.
Vi har utforskat Singapore till fots. Följt River Walk och tagit oss bort till Raffles hotell via alla sevärdheter. Vi trivs här! Så vackert och det är riktigt skönt med varmt väder igen.
Efter Singapore sling tog vi oss till China town och åt god mat på Lau Pa Sat food court. Satay och nudlar, en höjdare!
Nu är vi riktigt trötta igen. God natt!
16 december 2018 - Raffles Hotel, Singapore
Singapore sling
En klassiker! Smakade bra i tropisk hetta.
17 december 2018 - Singapore
Varmt och hop-on
Vi började med en lugn förmiddag. Utcheckningen först 12 så vi chillade vid poolen.
Vi letade sedan länge efter en hållplats till hop-on bussarna. De var inte särskilt utmärkta utan var vid vanliga hållplatser. Visade sig att man var tvungen att betala kontant. Förvånsvärt ofta så här. Vi hade sett att man fick bra rabatt om man reste med Singapore airlines och det stämde. Bara att visa boardingpass och dem hade vi kommit ihåg. Så hoppade vi på!
Skönt att åka buss. Man ser bra och får lite guidning. Det är så otroligt varmt och fuktigt. Vi är konstant genomsvettiga och tyckte det var skönt att inte gå.
Sen hoppade vi av.
Gardens by the Bay
Fantastiskt fina trädgårdar! Vi tog vägen in genom hotellet Marna Bay Sands, det där som har en båt tvärs över på taket. Vilken arkitektur! Det som att ingen byggnad är den andre lik, ett eldorado för nytänkande arkitekter.
Vi gick runt i trädgårdarna i flera timmar. Åkte upp till en roof bar och tog en drink och tog det bara lugnt. Vi hoppade över de ställen som hade inträde, räckte gott att bara strosa.
Innan vi åkte vidare åkte en del av oss upp i tornet på hotellet och gick ut och såg på utsikten från den där båten. De sa att det var häftigt (även här fick man bra rabatt med Singapore airlines), men jag var nöjd med att vänta på marknivå.
Nu började vi bli hungriga...
Chinatown
Ikväll åt vi i Chinatown. En foodcourt vi aldrig hittat om inte vi visats direkt dit. På andra våningen i en oansenlig byggnad fanns ett hundratal food shops med allt möjligt. Vi valde inte fiskhuvudsoppa och inte fritterade kycklingfötter, men flera olika sorters kyckling och räkor att dela. Högljutt, stimmigt och alldeles underbart!
Vi gick sen till hotellet genom mysiga gator och intensiva shoppingstråk. Nu väntade transfer till flygplatsen. Ikväll flyger vi till Nya Zealand😊
18 december 2018 - Whangamata, Nya Zeeland
Poolnära
Sällan har kaffe smakat så gott! Efter 9hr flygresa och biltur är vi framme vid Breakers Motel i Whangamata.Nu chillar vi. Poolnära rum! Här tror vi på fina dagar, men först en låååång vila.
Kommentarer: 4 Skriv kommentar
19 december 2018 - Whangamata, Nya Zeeland
Chill dag
Vilken skön dag! En kopp kaffe på uteplatsen, sol, värme och inga planer. Pär och Hugo tog en springtur längs stranden och vi andra fixade pancakes till frukost.
Efter en skön förmiddag vid poolen tog vi en promenad runt Whangamata. Badade i härliga vågor och tog glass och kaffe på ett café. Mysig liten stad med marina, lång strand och en hel del små butiker där vi shoppade lite. Finns en del restauranger och take away, men vi lagar hemma ikväll. Köket är enkelt men inga problem- Hilda fixar pasta till alla. Så mycket goda frukter och grönsaker här. Det är gott att kunna handla eget och äta hemma.. Bra att bo på motell! Har tvättat upp en del ikväll också, bra utrustat med tvättmaskin.
Nu äter vi mat på vår uteplats, sen blir det jacuzzi i månskenet.
20 december 2018 - Hahei, Nya Zeeland
Hot Water Beach
Idag har vi varit på utflykt. En timme bort ligger Hot Water Beach där man kan gräva ner sig i hot springs och njuta. Nu var vi inte ensamma där! Ett populärt utflyktsmål och man måste komma i rätt tid i förhållande till tidvattnet. Men trots mycket folk var det inte masigt (bra värmländskt ord, man får lista ut vad det betyder😉) utan alla var vänliga och hjälptes åt. Vi hade fått låna spade på motellet (fortsatt utmärkt service), men det fanns också att hyra. Vi grävde, badade och tog också härligt dopp i enorma vågor.
Vid parkeringen fanns duschar där man kunde skölja av sig sanden.
Vi hade frukt, bröd och godsaker med oss som vi åt vid Hahei Beach. Förra veckan hade de sett 2 späckhuggare här men vi spanade förgäves. God picnick dock!
Sen for vi vidare.
20 december 2018 - Coromandel, Nya Zeeland
Cathedral Cove
Utflykten fortsatte mot Cathedral Cove. Vi lämnade bilen vid en parkering och tog buss därifrån. Då var det ändå en 45 minuters promenad kvar. Man kan välja olika rutter till stranden, men den här sista biten måste man gå till fots. Om man inte åker båtturen! Vi gick. Funkar ofta bra med gratisalternativet och med 5 personer på långresa är det bra om man hittar det. Eller jo, bussen kostade nån dollar ändå!
Vilken promenad! Otroligt vackert upp och ner och upp igen. Riktigt brant men ändå lättgått. Å ner igen då- framme på stranden! Här njöt vi! Barnen minns platsen från nån Narniafilm och det var verkligen sagolikt vackert. Det var en del folk här också men återigen inte masigt. Vi stannade länge. Njöt i solen, badade i vågorna och tog det lugnt.
Samma väg tillbaka, upp och ner men nu mest upp.
Vi borde haft matsäck med oss. Vi hade dricka men efter en heldag var vi nu riktigt hungriga. Busschauffören tipsade om ett Fish and Chips ställe i Hahei och där åt vi. Gott!
Nu är vi åter på motellet och njuter kvällen på uteplatsen. Vilken bra dag det blev. Så härligt vi har det. Jag tror det blir jacuzzi ikväll igen.
Kommentarer: 4 Skriv kommentar
21 december 2018 - Whangamata, Nya Zeeland
Surf's up
Idag har vi hängt i Whangamata och tagit det lugnt. Läst bok, spelat kort, spelat fotboll och bara haft det gott. Framåt dagen tog vi en tur till stranden och eftersom Whangamata är ett av NZ bästa surf spots ville några testa body boarding. Enligt utsago- så härligt! Fina vågor och de fick till det riktigt bra. Fullt av barn och ungdomar som surfade, det är nog här kidsen hänger.
Lite mer shopping framåt kvällen. Riktigt mysiga butiker.
Ikväll lagar Pär och Hugo mat, det blir BBQ. Jag sitter vid poolen och läser min bok. Ska nog måla naglarna innan maten. Eller så gör jag det en annan dag.
Imorgon drar vi vidare mot nya äventyr!
22 december 2018 - Matamata, Nya Zeeland
Hobbiton
Idag for vi vidare, det har varit fina dagar i Whangamata och på Coromandelhalvön. Fantastiskt landskap med barrträd och palmer om vartannat. Höga berg, krokiga vägar och vackra stränder med ljuvliga vågor.
Vi valde Whangamata för att det låg på lagom avstånd från Auckland; ville inte köra för långt med jet lag i kroppen. Vi ville också komma till stränderna här och det var lagom avstånd för tur till Cathedral Cove mm över dagen. Bra val! Compliments to reseledningen😉 Den yngre generationen har bara ett klagomål: inget lås på toaletten😱 Compact living har sina utmaningar.
Vi tog nu krokiga vägar via Waihi, Kitikati och Taurunga. Den ena stranden efter den andra och så fortsätter det hela Bay of Plenty. Fint område att semestra i, det får bli en annan gång- vi for vidare.
Utanför Matamata ligger Hobbiton och för 80% av familjen har det varit ett drömresmål. Efter inspelningen av Hobbitfilmerna har byn fått vara kvar och med guidad tur fick vi se allt. Superhäftigt! Naturligtvis roligast för den som läst boken, sett filmerna och kan varenda replik och scen, men även övriga 20% uppskattade turen. Det var en riktigt duktig guide.
Vi hade picknick med oss som vi käkade innan. Det fanns också ett café där vi tog glass och kaffe efteråt.
Sen drog vi vidare. Ikväll hänger vi i Rotorua.
23 december 2018 - Rotorua, Nya Zeeland
Kuirau Park
Idag har vi utforskat nature's awesome earth forces. Mäktigt.
Men vi började med frukost på Farmers Market mitt i Rotorua. Frukt, grönsaker, honung och bröd fanns att köpa och vi tog en lång frukost/fika/shopping. Men innan dess (!) började vi dagen med Thermal Spa på hotellet. Det låter lyxigt, men var ett ganska sunkigt bubbelbad! Vi blev helade och renade och kände mineralerna göra susen. Typ. Det är nåt med vattnet här i Rotorua i alla fall. Läkande krafter och Maoriernas högsäte. Så vi badade!
Mitt i Rotorua ligger Kuitau Park. Bubbling mud pools, spouting geysers and natural geothermal mineral pools. Wow! Gratis inträde (!) och en spännande park. Svavelosande! Vi hade picnick med oss och det fanns gott om bord för detta.
Resan har sedan gått vidare via Thermal Explorer Highway (där det puttrat och rykt emellanåt) till Napier i Hawke's Bay. Här bor vi på motell på Marine Parade och stannar ett par dagar.
24 december 2018 - Napier, Nya Zeeland
Napier Aquarium
God jul🎅🏻🎄
Här går julafton mot sitt slut och vi tittar på Home Alone och uppbådar lite julkänsla. Här på NZ verkar de ta det lite chill med julen, vi ser inte mycket lampor och pynt alls. Men allt ska vara stängt imorgon.
Vi tar seden dit vi kommer och firar först imorgon. Idag har vi varit på museum och sett fiskar, sköldpaddor och alligatorer. Ett bra besök och det tog några timmar att ta sig runt.
Vi fixade lunch på motellet. Ett bra kök och vi storhandlade igår. Vi lagar det mesta själva. Funkar bäst när man är hemifrån så länge som vi är. Både kostnadsmässigt och för orkens skull. Men ibland käkar vi ute eller take away.
Maja har ordnat med julklappslottning och under eftermiddagen har vi gått på shopping på skilda håll. Jag och Hilda tog följe och strosade länge. Fantastiskt city centre! Art deco arkitektur från 1930-talet som bevarats. Vi tog en kaffe på The Criterion och kände Charlestonrytmen i hela kroppen😉
Nu tar vi det lugnt med Kevin och hoppas att han lyckas hålla bovarna borta😱
Imorgon firar vi jul!
25 december 2018 - Marine Parade, Napier South, Napier, Nya Zeeland
Christmas Day
Merry Christmas🎅🏻🎄
Igår kväll drog ett oväder in över Napier. Det regnade rejält hela natten och höll i fram på morgonen. Mitt på dagen klarnade det och sprack upp rejält. Det blev strålande sol och blå himmel. Fint!
Santa hade varit här och lämnat lite choklad och presenter. Tur att vi alla varit så snälla🎅🏻
Jag och Hilda gick på Christmas service i St Paul Presbyterian Church. Vi kände igen oss; samma sånger och samma budskap😇 Det var hjärtligt och lättsamt. Folk kom i shorts och t-shirt.
Efter en god brunch drog vi sedan på tur. Nu hade det hunnit bli rejält varmt och vi gick längs Marine Parade. Så vackert! Vi bestämde oss för att gå upp till Bluff Hill. Trodde det var en kort tur men visade sig att vi gått dryga 7 km.
Det är så fina hus här. Dels i City centre, men också i villaområdena. Vi fick oss en fin tur och lyckades hitta en Dairy som hade öppet och sålde glass och dricka.
En fin juldag. Nu lagar Pär mat och jag slappar. Hade tänkt ta med maten ut till stranden och ha picknick som traditionen bjuder här på NZ.
Imorgon åker vi vidare🚘
Kommentarer: 2 Skriv kommentar
26 december 2018 - Mission Estate Winery, Church Road, Poraiti, Napier, Nya Zeeland
Resan går vidare
Nu har vi lämnat Napier och som sig bör på en road trip åker vi vidare. Vi valde Napier som ett bra uppehåll på vägen söderut. Vi vill inte stanna för kort på ställen utan försöker hitta platser där vi kan stanna ett par dar och göra utflykter. Napier är också berömt för sin arkitektur i art deco stil och ligger vackert i Hawke's Bay. Vi har tyckt om att vara här, fina promenader och längre turer längs Marine Parade och mysig stad att hänga i. Motellet var bra (men ve och fasa inget lås på toaletten här heller😱).
Något vi ville besöka när vi var här var en vingård. Det gjorde vi idag! Mission Estate Winery är NZ äldsta och var riktigt vackert. Vi fick testa 6 (eller var det 7?) olika viner och jag tyckte de vita var godast (inte oväntat).
Sen har resan gått genom lågland och högland ner till Wellington. Här har vi installerat oss i en lägenhet mitt i stan. En mysig oas med butiker i bottenvåningen där jag hunnit få en thai massage ikväll.
Annars har vi tagit det lugnt sen vi kom fram. Strosat lite och köpt take away. Det ligger en food court tvärs över gatan där vi köpte med nudlar och dumplings.
Avslappnad efter massagen väntar jag nu på Majas bar. Det brukar vara en riktig höjdare😊😉