Dag för dag: Resealbumet "Medelhavskryssning med MSC Armonia" av Sannabus

18 augusti 2007 - Venedig, Venedig-kusten, Italien
Venedig
Venedig verkar vara en supermysig stad! Tyvärr hann vi bara se stan från båten och från taxin... Hit måste jag tillbaka!
21 augusti 2007 - Oia, Santorini, Grekland
Olympiastadion i Aten.
24 augusti 2007 - Dubrovnik, Dubrovnik-området, Kroatien
Dubrovnik
Dubrovnik är en supermysig stad, god mat och trevliga människor. Men attans va varmt det var uppe på ringmuren!
25 augusti 2007 - Venedig, Venedig-kusten, Italien
Jag på kryssning i Medelhavet
26 augusti 2007
7 nätter på Medelhavskryssning. Vi stannade på olika platser i Italien, Grekland och Kroatien, ca 5-7 timmar per ställe. Det här var vad vi gjorde dag för dag:

Dag 1. Resan började söndagen den 19 augusti kl 5.30. Jag (Sanna) tog bilen och plockade upp Thomas och sedan bar det iväg mot Arlanda. Väl där flög vi mot Venedig via Frankfurt. På flyget stötte vi på ett norsk par, Elisabeth och Leif, som skulle med på samma kryssning så vi delade taxi med dem till hamnen. Tyvärr hann vi inte se särskilt mycket av Venedig utan klev på fartyget direkt, MSC Armonia. Klockan 18 åkte båten iväg. Vi åkte genom en kanal så vi fick i alla fall se lite av Venedig. Hytten va helt okej, en insides B-hytt, förutom att sängarna va stenhårda. Båten hade spa, minigolfbana, basketplan och olika barer. Soldäck va jättebra, sköna solstolar och pool med saltvatten i.

Vi hade bokat middag till andra sittningen som skulle vara klockan 21. Det visade sig att tiden inte stämde utan det var inte förrän kl 21.45. Lite jobbigt! Käka mitt i natten, man va ju ashungrig och trött då. Maten på båten var sådär, den smakade inte särskilt mycket men den va inte äcklig heller som tur var. Vi delade bord med det Elisabeth och Leif och sen ett till norskt par, Sonja och Ivan. Jättetrevliga.

Dag 2. Måndagen börjades med att ligga på soldäck. På eftermiddagen gick vi iland i Bari i södra Italien. Fin stad, men den va inte så mycket att hänga i julgranen tyckte vi. Fanns lite kyrkor och sånt men det roade inte oss så mycket. Och nästan alla affärer va stängda. Ingen stad jag åker tillbaka till igen.

Dag 3. Tisdagen tillbringades till havs. Solade och hade det gott hela dagen.

Dag 4. Onsdag morgon klev vi upp tidigt som tusan för att följa med på en tur på Santorini som var jättebra! Vi åkte till byn Oia som var jättemysig och därefter till Santo wines där vi provade tre olika viner. Vi köpte med oss varsinn flaska gott vitt vin. Efter vinprovningen åkte vi till staden Fira, där vi knallade runt lite. När vi skulle till båten igen fick vi välja mellan att åka linbana, rida åsna eller gå i trappor ner till havet. Vi valde att gå. Samma väg som åsnorna gick. Man fick passa sig ordentligt så man inte klev i nån färsk åsneskit. Det tog typ 20 minuter en halvtimme att knalla ner till båten. Svettigt!

På onsdag kväll var vi framme vid Mykonos. Vi fick åka livbåt in till ön. Då maten på båten inte var särskilt god passade vi på att käka lite gyros här. Kikade på solnedgången och skrev lite vykort. Knallade runt och bara tog det lugnt.

Dag 5. På torsdagen kom vi till Aten. Där åkte vi med på en tur till bland annat Akropolis. Det var häftigt att ha varit där, men det va lite stressigt. Massor med folk och lite för kort tid. Vi fick hoppa in i bussen och åkte vidare på en guidad tur i Aten. Vid Olympiastadion från 1896 stannade vi 10 minuter för fotografering. Det va lite coolt, annars va det inte särskilt mycket att se. Vi åkte en bit fick se nån byggnad från ett håll, åkte vidare kollade på nått annat för att sedan komma tillbaka till nån byggnad vi sett för att få kolla på den igen från ett annat håll. Hade hellre haft lite mer tid vid Akropolis. Men turen var okej.

Dag 6. Fredag förmiddag tillbringades på soldäck. På eftermiddagen stannade vi vid Korfu. Vi åkte med på en badtur till Dassia. En riktig miss. Stenig och skitig strand. Vattnet var det inget fel på, men stranden var som sagt ingen höjdare. Vi var riktigt avis när Sonja och Ivan (det ena norska paret vi satt med vid middagarna) berättade att de tagit en tagit en taxi till andra sidan ön till en jättefin strand.

Dag 7. Hela förmiddagen tillbringades i gamla stan i Dubrovnik. Jättemysig stad! Vi knallade upp på ringmuren där vi hade en bra utsikt men det var ruggigt varmt! Innan vi klev på båten igen så passade vi på att käka lunch. Åt en av mina absoluta favoriträtter cevapcici. Rikigt gott var det!

När vi kom tillbaka till båten så hamnade vi på soldäck igen. Riktigt skönt att svalka av sig efter ett par timmar på de trånga gatorna i gamla stan.

Dag 8. Tillbaka i Venedig och dags för hemfärd. Hann inte se särskilt mycket av staden nu heller, bara från båten när vi åkte genom kanalen. När vi fått väskorna var det raka vägen till flyget. Tänk att en vecka går så fort. =)

Sammanfattning av resan:
Lite dyr resa men det var värt pengarna. Kul att ha provat på kryssning. Man har fått sett mycket och det var superskoj. Minus för dålig variation på luncherna och att maten inte smakade särskilt mycket. Även minus för att drinkarna bara smakade sprit, det blev en i stort sett nykter resa. Skulle helt klart kunna tänka mig att resa på kryssning igen, men jag skulle nog välja ett annat bolag pga maten.