Dag för dag: Resealbumet "Malapascua & Boracay i Filippinerna -2012/2013" av Famlofquist

17 november 2012 - Helsingborg, Skåne, Sverige
OM 5 veckor ska vi vara på plats på Malapascua så nu är det nedräkning.
Veckorna kommer att gå så fort, och det är ju en hel del som ska hinnas med här hemma innan.
Tänkte vara ute i god tid , plocka ner våra ryggsäckar och lägga fram den lilla packning vi nu ska ha med oss.

Denna gång blir det Turkish Airlines ner och de flyger vi ju med en hel del till Alanya, men som långdistans flyg blir det premiär. Turkish är ju genrösa med sin vikt, 30 kg, men inom Fillipinerna ( till Boracay) gäller 10 kg:( Kommer att bli tufft men eftersom temperaturen är så behaglig där året runt så har jag sagt till mig själv att det blir lite kläder. Bara jag får med Sarongen, bikinin , myggmedel , kamera och mina böcker så kommer det gå bra.

Imorgon är det dags att beställa nya simfötter som vi kan ha när vi dyker. Usch, våndas lite redan över att jag kommer att tycka det är läskigt att dyka igen. Vi kommer att bo och dyka med Malapascua Exotic, http://malapascua.net/ och jag har bara hört gott om dem, så jag hoppas att de tar han dom oss väl.

Vädret hoppas jag att vi får med oss, värmen vet jag men solen vill ju vi ju se varje dag:) Juts nu är ju vädret väldigt varierande , men det är ju 5 veckor kvar :)

Vi ser fram emot det hela familjen väldigt mycket och det är alltid lika mysigt att få åka iväg med familjen på nya äventyr.Extra spännande med nytt land, nya människor och nya upplevelser.

Nu ska vi njuta av förberedelserna,läsa på oss och längta riktigt mycket.

Hörs snart igen.

/ Cecilia
20 december 2012
Torsdag och dagen då vår resa ska påbörjas.Ryggsäckana står mer eller mindre redo för avfärd.

Veckan som gått har pendlat av längtan men ocksåav en hel del oro. Det är ju bara ett par veckor sedan Thyfonen slog till med en enorm förstörelse i Filippinerna. Ett nytt oväder är på väg in och med ständig kontakt med olika personer som befinner sig på plats och olika websaijter har vi föröskt att se in i framtiden.
Just nu ser det lite mer positivt ut, då cyklonen verkar bege sig söderöver. Vi får nig tyvärr räkna med en del regn men förhoppningsvis även sol.

Nu är det iallfall bara timmar kvar tills tåget går mot Kastrup.

Nu längtar vi alla 4 mot ett nytt spännade resmål, så på återhörande:)
21 december 2012 - Hong Kong
Redan på tåget mot Kastrup fick vi reda på att det var förseningar eller cancellerade flghter, oh no...
Vid incheckningen fick vi reda på att istället för att lyfta kl.18 skulle vi komma iväg kl. 21.
Iväg kom vi dock närmare 22 än 21. Tvärr fick vi ingen information på flyget till Istanbul om våra anslutningsflyg så man kan säga att det var kaos vid ankomsten till Istanbul.. Vi var gaska många som skulle vidare till olika ställen runt om i världen,
Vi fick efter säkerthetskontrollen reda på att 03.20 skulle vårt plan mot Hong Kong lyfta men strax innan 05.00 kom i väg. Ganska sömninga och trötta på att vänta hade vi en 10 tim flygning framför oss.
Väl framme i Hong Kong dryga 4 h försenade insåg vi att vår inplanerade trip in till Hong Kong inte blev av. När vi sedan också fick reda på att vårt bagage inte fanns med på flyget blev humöret inte bättre. Vi hade iallfall tur att få reda på det bland de första så vi kom långt fram i kön för reklamationer,
Väl det var gjort blev det ett klasssiskt stopp på Mc Donalds och samtal till försäkringsbolag osv.

Sedan var det dags att checka in hos Cebu Pacific som skulle ta oss till Cebu.

En annorlunda start på denna resa, vi följer den med spänning då man inte ha en aning om vad som händer härnäst.

/Fam Löfquist
22 december 2012 - Daanbantayan, Filippinerna
Utanför vårt boende Malapascua Exotic
Bounty Beach
22 december 2012 - Cebu City, Filippinerna
Efter ett antal timmars resande kom vi fram till sista delmålet -Cebu
Bäck mörkt ute, fuktigt och varmt begav vi oss med endast våra handbagage mot Hamnen i  Maya. Det tog lite drygt 3 timmar och resan var sevärd, men dryg och kringelikroka. Vi var ganska trötta alla 4.
Fastän  klockan bara var strax efter 05.00 filippinsk tid i Cebu så var det massor med folk ute., och då menar jag massor. Det visade sig att alla dessa människor var på väg hem från kyrkan som de varit i mellan 04-05 och är så varje dag fram till jul. Det var männsikor I alla de åldrar, och när vi närmadde oss en av de flertalet kyrkor vi körde förbi så var det nästan som fest.
Vi skulle stanna på vägen och ta ut pengar och vi var alla 4 helt säkra på att det inte kommer att dyka upp ngn ATM, men misnsann det gjorde.
Vårt första inttryck är att Filippinerna är att det är snäppet fattigare än Thailand. En del av bostäderna är rena skjul . Här är väligt grönt och fint med mängder av stora palmer.Vägarna och infrastrukturen. har de en hel del  kvar att få rätt på. Mängder av små byar längs vägen. Dock inga direkta samhälle med butiker osv, utan snarare små byar som självhushållde.

Väl framme på Malapaascua blev vi fint emottaget vid stranden med ett halsband med en blomma. Vi bor på ett fint ställe som heter Malapascua Exotic Dive Resort. Vädret vid ankomsten var mulet men det såg ut att kunna spricka upp.
Efter lite mat i magen var det dags att ge sig ut på upptäksfärd och framför allt med mål att hitta badbyxor, saronger och andra förnödenheter. Vi visste att Malapascua var litet men jag lovar här finns några enstaa kiosker att hitta med dricka  osv.
Killarna hittade badshorts, 3 likadana, allt för att kunna hoppa i det helt underbara blå/gröna havet.
Sanden är som mjöl, och havet turkost och en mängd rev som ligger runtomkring.

Eftermiddagen var vi såklart på plats på stranden, och det tog inte lång tid innan vi sov gott alla 4 under palmerna.
23 december 2012 - Daanbantayan, Filippinerna
24 december 2012 - Daanbantayan, Filippinerna
Fina Bounty Beach
Stranden på Malapascua
Härlig eftermiddag med barnen på ön
William och ett gäng beundrare
Julafton, -God Jul till er alla

Uppe innan tuppen idag, klockan ringde 04.15. Hoppa i badkläderna och ut och packa dykutrustningen samt bli förhörd på "deep diving" då vi skulle ner till 30 meters djup idag.
Detta dyket är lite av Malapascuas specialitet. Det finns en begravd ö här där "The Tresher Sharks" kommer och blir städade.
Det var väligt läskigt och jag var så nervös innan. Tyvärr fick Gustaf även stanna hemma då hans mage och allmäntillståndet för dåligt för att dyka så djupt.
Vi fick en ung tjej som heter Sarah till instructor, hon var toppen.
Völ nere på lite över 20 min fick vi göra lite öningar för att se hur vår reaktionsförmåga och färgseende förändras på djupt vatten. Sedan bar det iväg på hajjakt. Och visst var de där. Vi såg nog ca 4-5 st någon lite närmare oss och några på lite mer avstånd.
Det var ett coolt dyk och spännande dyk, ville stannat netre lite längre men luften tar slut fortare ju djupare du är.

Hemma igen vid 07.30 stod Gustaf och väntade på oss vid stranden, mysigt.

Idag har vi solat och badat en del mellan molnen. Eftermiddagen och kvällen blev superfin.
De enda vi saknade var våra ryggsäckar.Våra väskor finns nu på flygplatsen i Cebu och de kunde inte lämna ut dem idag på grund av papper som vi var tvungna fylla i och ge godkännande till., men imorgon säger de.... Vågar vi hoppas.

Hoppas att ni alla har en fin jul med nära och kära. Vi har det bra men önskar mera sol och mindre moln :)

God Jul till er alla från oss,
Cecilia, Stefan, William och Gustaf
25 december 2012 - Daanbantayan, Filippinerna
En av många planer på Malapascua