JORDANIEN

Resealbumet skapat av: Hathor
12 feb. 2012
Min moder la grunden till mitt intresse för jordanien o andra platser i orienten..då hon för mej läste ur bilbeln som barn,hon lförmedlade de som ur en sagobok,likt bröderna grim,jag minns allt som sas om dessa bibliska platser...

Jag har också i hela mitt liv varit fachinerad av orientens öknar o oaser....

O NU,har jag "nosat" på Jordanien...

Under en veckas vistelse i landet är de begränsat med tid så de var viktigt att välja de som var mest angeläget att se o uppleva..

Valde att ta en resa till Aqaba,platsen som är en rik blandning av historia kultur chopping o bra mat..
Varma o öppna välkomnanden upplevde vi över allt..genorisitet,vi fick små gåvor lite här o lite där i form av lokalt gjorda smmycken,kryddor o små kakpaket...o många skratt blev de...

Aqaba gamla stad,här lever man livet som man gjort i århundranden,promenerar i de smala gränderna som leder till marknader dit lokalbefolkningen kommer för att handla.
på grönsaksmarknaden är stånden fullastade av frukter o grönskaker o högar av exotiska kryddor,på andra ställen kan manköpa fisk o kött o nybakat bröd...brödet ngt i särklass...........

Aqaba är en forntida bosättning som har anor tillbaka till 4000 f Kr.på 900 talet reste drottningen av Saba hit från jerusalem för att besöka kung Salomons hov.........

Här är vad man tror världens äldsta kyrka framgrävd,denna finns att beskåda en liten bit från Istiqllal street...

Muslimska staden Aila,där vandrade vi omkring en em,deär en utgrävda lämningar av den murskyddade
stadens ruiner--

Vi tog oss till Petra landets mest berömda sevärdhet,en heldag blev de...
att komma in i petra är nästan lika spännande som staden i sej,man kommer in igenom Soq en smal vindlande klipp passage,att ta sej fram till fots är nog bästa sättet att ta in hela atmosfären o få tid att se all geologiska formationer,färggranna klippor o vattenkanaler o votivnischer uthuggna i klippan..
När man kommer ur sista kröken o får en första glimt av Al.Khazneh känns de som om man flyttats bakåt i tiden långt före krisu födelas..

De vackraste mornumentet Al Khazneh.Skattkammaren,helt unikt i sin stil..

Fasadgatan ,hit kommer genom att gå längs yttre Siq,fasaderna är gravkamrar...förbluffande formationer o färgrika..

efter vägen kan man beskåda en vacker amfirteater...
högt upp ligger Ryal Tombs,här inne fanns de förnäma nabateernas gravar,hit tog jag mej upp,en kämpig klättring men väl värt mödan...

På vägen hit träffade vi på den kvinna från Nya zeeland som gifte sej med en beduin o levde här,maken är nu död.men kvinnan Margrete stannade kvar o säljer nu bl annat sina böcker här...en intressant bok väl värd att läsa...Min väninna köpte en bok signerad på plats...själv har jag läst den för många år sedan..

Wadi Rum
Måndalen
hit åkte vi en halv dag för att se solnedgång o njuta av öknensa stillhet...
Mitt element,öknen,gör mej lycklig...detta slår de mesta.o blir min höjdarupplevelse här i Jordanien.

ett dramatiskt ökenlandskap bestående av otrolig bergsformationer av sand o granit ,man skulle kunna tro att man va på månen...
vishetens sju pelare en intressant formation.anogs vara inspiration för TE lawrens bok.

Vi åkte jeep runt i området o upplevde dramatiken i landskapet,de blev en te stund med bröd o ost i solnedgång..själv satt jag på flaket hela denna tur...

1998 blev detta ett naturskyddat område..
wadi Rum är bebott av beduiner,de klär sej fortfarande i traditionella kläder--
bor i tält gjorda av gethår..
Gästvänligt är de vaart man än kommer..

denna öknen har fått en stor plats i mitt hjärta o hit ska jag återvända för längre vistelse...

jag rekomenderar verkligen alla en resa till detta land...man blir omsluten på ngt sätt..

så klart finns de väl också en baksida...alla är inte ärliga,de talas osanningar för att på ngt sätt ge sken av att allt är ok....som de inte alltid är....men så är de väl över allt...

Kostander för våra utflykter
Petra,1600 kr ca.inträdet till Pera kostade 500 så de kan man aldrig komma undan,vi var två som delade på detta pris.Apollo tar 1,600 kr för en person..

wadi Rum 1200/halvdag...otroligt dyr med tanke på bensinpriset ligger runt 5 kr o att de ligger rätt nära Aqaba...

Runt Aqaba,200 kr
till stranden ,100,verkligen ett minus att bra strand ligger utanför staden.....

Solen ville inte visa sej särskilt mkt,men väderleken runt 23 grader..o ngt bad blev de ej men massor av kultur..
.hamnen i Aqaba,här satt jag gärna ute vid fyren o skådade över till israel....

vår driver på resan,trevliga Mohammed, men vi hade förväntat oss mer guidning..
tex vad vi ser efter vägen lite historia etc..

matställe att rekomendera ,syriian Palace restaurang supergod mat o trevlig miljö,o trevligt bemötande.

Ett bra boende ,Aquavista
96232051620
hotellet ligger mitt i aqaba..

.....Till Jordanien ska jag åka igen
in cha alla

med på resan var väninnan Neide