Inlandsbanan

Resealbumet skapat av: Anom
4 okt. 2008
Visningar: 1958
Sommaren 2007 åkte jag med Inlandsbanan en tur som startade i Kristinehamn och slutar i Gällivare. Som guid hade vi Christina Falkengård, som också skrivit boken om Inlandsbanan
Dag 1 den 27/6 Samlades vi alla som skulle med på resan i Kristinehamn, först få fick vi en guidad tur runt i stan vi såg bland annat Picasso statyn, båten Brohjorten även gamla fina trähus, åter på stationen så äntrade vi tåget som skulle ta oss i sakta mak genom Sverige , i Nykroppa fick vi byta till buss som tog oss till Mora. Där en annan buss väntade oss för att ta oss till Nusnäs och Dalahästtillverkningen, vidare till Vomhus där det görs hårarbeten av hårkullor även tillverkning av spånkorgar.

Dag 2 den 28/6 Tidig morgon sitter vi åter på tåget, passerar storstupet tåget stannar till en liten stund så vi kan beskåda det, färden går vidare till ett Björnide som låg en bit från banan så tåget stannade så vi fick gå dit och titta, förbi Åsarna Guld-byn vidare till Östersund, framme i Östersund så bjöds vi på en rundtur besökte Frösön, sommarhagen, kyrkan mm.
På kvällen så skulle vi besöka en Älgpark för att inta middagen, vi fick gå ut bland älgar och klappa dom, smakade även på Älgmjölk det smakade gräddig grädde 42%fetthalt

Dag 3 den 29/6 Åter på tåget en tidig morgon nu går resan mot Vilhelmina kommer fram vid 12 tiden, då äntrar vi åter en buss som tar oss till Stekenjokk där vi kastar lite snö och njuter av den fina naturen, vänder åter till Klimpfjäll och besöker Norgefarargården vidare till Fatmomakke, passerade också Trappstegsforsen. På kvällen så skulle vi till Samen S-Å Risfjäll med fru, där vi fick en utsökt middag, mätta och goda kom vi i säng vid midnatt.

Dag 4 den 30/6 Dagen börjar med ett besök på Vilhelmina Museum, sedan så besöker vi åter igen S-Å Risfjäll men denna gång i hans slöjdstuga/affär där vi kunde inhandla Sameslöjd och bese världens största kniv, nu går vi åter ombord på tåget som ska ta oss till Arvidsjaur, där besöker vi regementet K4 där vi blir visade runt, rundtur på Arvidsjaur för att sedan bege oss till en Skogssame där vi skulle äta middag i en Kåta vi fick märgben blodpalt och kokt renkött, den kvällen fick jag lägga mig ganska hungrig det smakade inte så bra, vi var även uppe vid hotell Silverhatten där testförare håller till vintertid, fin utsikt, övernattar i Arjeplog

Dag 5 den 1/7 Besöker Silvermuseet där Lappdoktorn har sammlat sina silverskatter fina saker, nu återvänder vi till Arvidsjaur för att gå på tåget igen som tar oss till Jokkmokk, efter vägen så passerade vi en bro som är kombinerad järnvägs o bilbro där fick vi prommenera över om vi ville bron gick över Piteälv, nästa stopp var på Polcirkeln, framme i jokkmokk så hade vi lite tid för oss själva så vi var några som gick upp på ett berg och tittade på midnattssolen

Dag 6 den2/7 Vandrar runt i Jokkmokk besöker Ajtte samemuseum ett fint museum med många fina dräkter, var även på Tenntillverkning och fick följa tillverkningen från ämne till färdig produkt. Sedan blev det busstur igen åkte till Vuollerim och kollade på utgrävningar, mm. Efter detta så åkte vi vidare till Porjus och tittade på kraftstationen, och fick berättat om rallarna och deras slit i Porjus så var vi åter på tåget som tog oss sista biten till Gällivare, där vi besökte Dundret för att åter se midnattssolen.

Dag 7 den 3/7 Dagen började med ett besök på gruvmuseet sedan så bar det iväg ned i gruvan vi var nere på 1000 m lunchade 500m under jord, när vi åter kom upp så blev det rundtur i Gällivare, Malmberget Koskuskulle, här slutar den guidade turen på inlandsbanan, nu skingras skaran och var och en får ta sig hem på egen hand, jag åkte samma väg tillbakamed vissa andra avstickare.
Hemresan

Efter en natt i Gällivare så vänder jag åter till Jokkmokk på vägen passerar jag Storforsen där Näcken sitter och spelar, framme i Jokkmokk hyr jag en cykel och tar en tur i bygden beser dammluckorna i Akkats.
Tar en busstur till Boden där jag tittar på kyrkstaden och Gamelgården mm

Åker till Arvidsjaur där jag tar in på Lappugglans vandrarhem vandrar runt på byn tittar på kyrkan och Lappstaden

Så var jag åter på tåget som nu ska ta mig hemöver åker ända till Östersund så det blev en heldag på tåget övernattar på vandrarhen

Åker vidare till Sveg där det är Björnyran men den regnade bort i stort sett efter övernattning så åker jag vidare till Mora där jag skulle ta in på Morkullans vandrarhem men det spöregnade så jag var sjöblöt och dom skulle inte öppna förrän sent, så tillslut frågade jag på ett hotell om dom hade rum så det fick bli det, dagen efter var det sista biten hem till Kristinehamn skönt efter sista blötan, träffade också en av dom andra som varit med på resan hon var också på väg hem, hemma i Karlstad så blev jag hämtad av en granne