Hurtigrutten & Atlanthavsvejen Norge

Resealbumet skapat av: Anom
4 aug. 2008
Jag och min dotter åkte med Gruppresor i Grums med på en resa som gick till Norge där vi skulle åka en tur på hurtigrutten och Atlanthavsvejen.

Dag 1 Efetr att vi stigit på bussen i Grums bar det av till Morokulien vid Svensk Norska gränsen där första bensträckaren kom, färden gick vidare mot Hamar och Lillehammar. vi åkte på E6 genom Gudbrandsdalen stannade till vid Ringebu stavkyrka en mycket vacker kyrka. På em så anlände vi till Otta där vi skulle övernatta, efer middagen så gick vi en tur på byn kl 21 var det fortfarande 32g varmt, mitt i byn möts Ottaälven och Låganälven den ena blå den andra brun

Dag 2 Resan går vidare upp genom Ottadalen på väg 15 en mycket vacker vägsträckning, vi stannade till en stund i Lom och beundrade deras vackra Kyrka, fortsätter över trädgränsen stannar till i Grotli en mycket vacker plats, resan fortsätter på smala krokiga vägar ned mot Geiranger, det var fantastiska vyer vi fick uppleva. Ombord på Kong Harald så startade vår resa mot Ålesund det var mycket att se efter fjordens kanter hus som man inte kunde förstå hur kom dom dit, fina fjäll och vattenfall bland annat de Sju systrarna. Anländet till Ålesund en vacker stad, där bussen väntade på oss för färd till hotellet,efter middagen tog vi en promenad upp till Fjellstua det var 418 trappsteg att ta sig dit, men vi fick valuta för vårt slit en fantastisk utsikt över hela Ålesund

Dag 3 Dagen börjar med en Guidad tur genom Ålesund, staden härjades av brand 1904, 850 hus bran ned på 16 timmar 10000 blev hemlösa. Staden byggdes upp i Jugenstil. Besökte Borgund kyrka figurerna i kyrkan är i utskuren Hollänsk ek.
Vidare mot Molde rosornas stad där vi strövade omkring på egen hand och beundrade alla rosor. Sedan bar det av på Atlanthavsväjen den går över 8 broar säkert mycket vackert men där låg dimman tät så man så inte så mycket, bussen vände så vi fick åka en vända till så nu har jag åkt den vägen 3 ggr. Färjan från Bremsnes tog oss till Kristiansund där vi övernattade denna gång.

Dag4 Kristiansund blev vi guidade runt till olika sevärdheter besökte bland annat den nya kyrkan med mycket fin glasvägg där en av dom andra ressenärerna sjöng för sin fru en vacker visa, dom hade varit gifta i 50 år, vi såg även kyrkan i den gammla delen av staden, efter guidningen skulle vi ha gått på egen hand, men efter ett snabt beslut så gick färden vidare till Tronheim, där många av oss inte varit, så det blev en upplevelse att bese Nidarosdomen. färden fortsatte på E6 mot Oppdal där vi skulle övernatta

Dag 5 Hemresan gick genom vackra Dovrenationalpark där vi gjorde ett litet stopp, för att titta på den fina naturen, åkte vidare genom Rondalen till baka i Otta igen nu var cirkeln sluten, så bar det av hemöver i snabb takt rastade i Lillehammer vi var uppe på toppen av hoppbacken, resan gick vidare längs med Mjösa till Elverum, Kongsvinger, Morokulien, Arvika, Grums, och några skulle längre men Grums var vårat slutmål.

En helt fantastisk resa med bra och trevliga medressenärer för att inte nämna Reseledare och Chauffören dom var kunniga och trevliga
Kategori: Äventyr

Kommentarer

Av Grethe1
14 sep. 2008 21:37
Fina bilder från din resa i Norge. Förra året åkte jag Hurtigruten från Bergen till Kirkenes. Det är så otroligt vackert i Norge.
Av Tazz
13 aug. 2008 22:10
Fint album om Hurtigrutten det är en resa jag gärna skulle göra
Av Bengtar
7 aug. 2008 15:36
Hejsan! Nu, äntligen, har jag tittat igenom alla dina album. Och, jag tycker att dom kan tjäna som goda exempel för de flesta an medlemmarna här på hur man gör. Bra bilder som är väl kommenterade och med grundinformation som lockar in besökaren! Om de många kunde ta efter och inte bara slänga in lite okritiska kort, skriva en rubrik och stänga av så skulle den här sajten bli superintressant! Fortsätt som du gör och jag ser fram mot fler fina resor runt och nära. Många här tror jag håller med! Mvh Bengt
Av Sierra
7 aug. 2008 14:31
Trevligt resealbum med många fina bilder!
Av Annkrs
7 aug. 2008 14:07
Vilka fina bilder! En sådan resa som du gjort ligger högt på min önskelista.
Av Jimhan
6 aug. 2008 17:50
Många jättefina bilder! Och vilken tur ni hade som prickade in sommarens absolut finaste dagar. Jag ska själv upp till samma trakter i slutet av augusti och hoppas på lika fint väder:)
4 aug. 2008 17:26
Hoppas eran resa till mitt hemland , blir ett minne för livet. Många vackra foton !