Dag för dag: Resealbumet "Guldbröllop i Grekland" av Peroerik

17 oktober 2018 - Kalamata, Grekland
Vårt rum
17 oktober 2018
Denna resa har varit bokad länge. Vi åkte till Grekland för att bl. a. fira vårt guldbröllop (50 år), 19 oktober.

Vi tog första pendeltåg mot Märsta på morgonen och vidare med buss till Arlanda.
Där möttes vi av Specialresors representanter som delvis var gamla bekanta. Då vi fått deltagarlistan fann vi till vår glädje ytterligare gamla bekanta, vilket bådade för att resan skulle bli trevlig redan från start.

Incheckningen hade Specialresor redan klarat av åt oss så vi hade bara att sätta på bagagetaggarna på våra väskor och lämna dem vid bagage-drop. Sedan vidtog som vanligt väntan innanför säkerhetskontrollen. Vi fördrev den med fika och samspråk med tidigare reskamrater.

Vi lämnade Arlanda kl. 07.40. Resan med Norwegian till Aten tog ca 4 timmar.
Framme i Aten möttes vi av vår lokalguide, Alex och vår busschaufför, med buss för hela veckan. Vi lastade in vårt bagage och begav oss mot Kalamata, vår bas för veckan.

Första stopp för lunch gjordes i Elefsina, bara en halvtimme från Aten. Här serverades vi på restaurang Aposteritis, en av resans allra bästa måltider. Här fick vi allt det som jag tänker mig av grekisk mat. Serverad utomhus i en underbar restaurang med fantastisk betjäning.

Sedan fortsatte vår färd mot Kalamata. Kalamata ligger mellan de två västligaste av Peloponnesoshalvöns fyra fingrar, i den del av Grekland som bär namnet Messinien. Kalamata är kanske mest känt för sina oliver. I Messinien finns ca. 17 miljoner olivträd. Här produceras både olivolja och oliver för att ätas.

Vi var framme ca. kl. 22, vid vårt fina hotell Filoxenia som ligger alldeles vid den långa stranden i utkanten av Kalamata (ca. 3 km från centrum). Efter incheckning på rummen bjöds det på middagsbuffé men den orkade åtminston inte jag med mer än att smaka lite av efter den mättnad som fortfarande rådde efter den fantastiska lunchen.

[Dag 2] startade med frukost på hotellet. Stort utbud för olika smakriktningar. Tjock grekisk youghurt, färskt och bra bröd samt ganska mycket olika pålägg. En hel del varma rätter såsom äggröra, bacon, stekt ägg, korv, bönor mm. Det enda som inte var till min belåtenhet var juicen. Den var väl utspädd.

Efter frukost startade vi vår första utflykt med bussen först in till centrala Kalamata för en stadsrundtur till fots. Vi startade rundturen vid en Grekisk-ortodox kyrka, strax nedanför det berg där det också finns en gammal borgruin. Sedan vandrade vi genom de äldre kvarteren till ”De heliga Apostarnas kyrka”. Vid denna kyrka startades upproret mot den turkiska (osmanska ) ockupationen den 23 mars 1821. Torget framför kyrkan heter därför 23:e mars-torget. Det var alltså här som frihetskriget startade och det pågick till 1827 då turkarna besegrades, med hjälp av England, Frankrike och Ryssland vid det stora sjöslaget i Navarino-bukten i närheten av Pylos på Peloponnesos västra kust.

Vi vandrade sedan på gågatan ner mot det stora centrala torget där vi skildes åt vid hjältemonumentet för en stund att på egen hand fika eller shoppa, för att sedan åter stiga in i bussen.

Från Kalamata for vi sedan sydöst ut mot vackra Mani. Första stopp gjorde vi i byn Kalagoria för att besöka den verkliga Zorbas strand där han, Georgos Zorbas bodde tillsammans med författaren Nikos Kazantsakis, 1914 - 1918. Det var där som Kazantsakis skrev boken ”Zorba the greek”. Zorbas strand ligger alltså inte på Kreta. Det var bara där man spelade in filmen med Antony Quinn.

Efter detta besök vid Zorbas strand och hus for vi vidare till den lilla fiskebyn Agios Nikolaos. Där hade vi fri tid att utforska byn och att äta lunch på eget valt näringsställe.

Senare på eftermiddagen for vi tillbaka till hotellet för att bl. a. ta ett härligt dopp i Medelhavet alldeles intill hotellet. Stranden i Kalamata är en flera kilometer lång stenstrand.

På kvällen promenerade hela gruppen några hundra meter utmed strandpromenaden till en restaurang där det var uppdukat för middag. God mat och trevliga samtal gjorde att kvällen snabbt var över och det var dags att promenera tillbaka för att sova.

[Dag 3] startade på samma sätt som föregående med frukost på hotellet. Denna dag var vår guldbröllopsdag och den skulle vi tillbringa i det antika Olympia, orakel- och festplats och vaggan till de olympiska spelen. Hela området som har anor från ca 700 år f.Kr. är utgrävt.

Men innan vi fick en ca en timmes lång guidning i området hade vi fri tid för lunch i den moderna delen av Olympia. Efter lunch mötte vår specialguide i entrén till den arkeologiska parken. Vi gavs en rejält detaljerad genomgång av allt som förevarit i detta område under antiken. Bl a såg vi Zeus tempel, platsen för den olympiska elden, andra gudars tempel samt den första olympiastadion.

Efter denna guidning hade vi också möjlighet att besöka museet där många av de framgrävda föremålen, främst i form av skulpturer finns.
Senare under eftermiddagen for vi söderut för att stanna i en av olivlundarna strax utanför Messini.

Vi började vårt besök med en promenad bland olivträden i Androusa och tittade bl. a. på ett olivträd som var 1.100 år gammalt men som fortfarande bär frukt.
Sedan var det dags för vinprovning på gården Psaroulis Wines. Jag tror det var 5 olika viner som provades, allt från vitt, rosé till rött. Själv provade jag ingetdera eftersom jag inte dricker vin. Min dryck är öl, men något sådant fanns inte att tillgå på vingården där vi avåt en mycket god traditionell grekisk middag i denna lantliga miljö. Vi satt utomhus i den ljumma kvällen åt, lyssnade på grekisk sång och musik på bouzouki, live.

Till vår guldbröllopsmiddag fick vi tyvärr dricka CocaCola, men trevligt hade vi.
Vi var åter på vårt hotell vid 22.30-tiden.

[Dag 4], var en lördag och vi hade dagen fri för egen disposition.
Efter frukost tog vi lokalbussen in till Kalamata centrum för att gå på marknaden. Det är alltid intressant att besöka lokala livsmedelsmarknader. Denna hade allt från frukt och grönsaker till kött och fisk. Det är en upplevelse av färger, dofter, främmande språk, folkliv och trängsel.

Efter att ha gått igenom hela det långa marknadsområdet gick vi in i den gamla delen av staden och tog gågatan ner i riktning mot strandpromenaden. Vi stannade till på gågatan som vi gått ett par dagar tidigare för att jag skulle kunna köpa en väst av det slag jag ofta bär. Denna var rena fyndet. Västen hade kostat € 40 men var nu skyltad för € 12. Försäljaren själv prutade dock ned den till € 10 då jag tagit upp en sådan sedel. Hemma kostar västar av detta slag många hundra kronor, så jag var väldigt nöjd. Så kan det vara att shoppa i Grekland på eftersäsong.

Efter detta inköp fortsatte vi vår promenad mot stranden och passerade genom järnvägsparken i Kalamata. Parken är skapad kring den gamla järnvägsstationen. Järnvägen till Kalamata är nedlagd sedan den nya motorvägen från Aten kommit till. Stationshuset är café och restaurang och i den omgivande parken, på kvarvarande spår och vid de gamla perrongerna står gamla lok och vagnar från förr. Idag är de lekplats för stadens och turisters barn. Parken är väl värd ett besök.

Vidare gick vi från parken mot strandpromenaden där vi på en uteservering träffade på ett annat gäng från resan. Vi slog oss ner tillsammans med dem för att äta lunch. Mat beställdes in i allt för stor mängd så även denna dag blev vi rejält mätta redan till lunch.

Vi beslutade därefter att promenera tillbaka till hotellet utmed strandpromenaden. Det är ca 3 kilometer. Väl hemma på hotellet igen klädde vi oss åter för bad i havet. Varmt och skönt även denna dag men aningen större vågor. Det gällde att vara försiktig då man gick i och ur vattnet. Stranden är inte sand utan små runda stenar, ungefär som på de flesta ställen i Kroatien. Badskor är därför att rekommendera, vilket vi hade tagit med.

På kvällen var det gemensam middag i hotellets restaurang. God mat även denna gång och servering utomhus förstås

[Dag 5]. Åter dags för en utflykt med buss. Denna dag färdades vi väster ut mot Navarinobukten på små vägar som slingrade sig upp och ner för bergen och genom trånga byar. Det vill till att ha en skicklig busschaufför, gärna med lokalkännedom för att detta ska avlöpa problemfritt.

Vårt första mål för dagen var Nestors Palats som ligger högst upp på ett berg. Platsen är utgrävd men ganska lite finns kavar av palatset, endast låga murar syns. Hela området är täckt med ett tak vilket förtar en del av upplevelsen. Taket ska dock skydda mot ytterligare förstörelse genom regn. Det mest ”speciella” i detta palats var världens äldsta badkar. Tänk vilken lyx man hade om man var ”höjdare” på den tiden. Här tror man att Kung Nestor levde på ca. 1300 – 1200 f.Kr. Kung Nestor är omnämnd i Illiaden av Homeros.

Intill palatset i en närbelägen olivlund kan man också beskåda en kupolgrav.

Från palatset for vi åter på slingriga vägar ner från bergen mot Navarinobukten och staden Pylos.
I Pylos tittade vi först på minnesmonumentet av det stora sjöslaget då det nya Grekland med stöd av England, Frankrike och Ryssland besegrade turkarna. Denna händelse hade firats bara någon dag före vårt besök. Vi tittade också på det hus där en av Greklands störste olympier bott. Hans namn var Kostis Tsiklitiras. Han vann två medaljer i olympiaden i London 1908 och två i Stockholm 1912.

Därefter hade vi fri tid för lunch och att själva utforska denna lilla fina stad.
Bussen gick sedan tillbaka till Kalamata på något mindre slingriga vägar och vi var tillbaka på vårt hotell redan vid 16-tiden.

På kvällen åkte vi till restaurang Kannas i Kalamata marina. Där blev vi serverade fisk, havsabborre var det om jag minns rätt. Naturligtvis med både för- och efterrätt.
Innan middagen var över märkte vi att det åskade ute över havet och på vägen hem till hotellet kom lite regn.

[Dag 6]. Så var det dags för utcheckning från hotellet och återfärd mot Aten. På vägen till Aten stannade vi en stund i Nafplion, det moderna Greklands första huvudstad 1827 – 1834. Vi startade vår vistelse i Nafplion med en liten rundvandring, guidade av vår lokalguide Alex.
Även denna stad är vackert belägen vid havet och med två höga berg med befästningar högt över staden. Jag tog mig upp på det lägre berget för att, min vana trogen, söka ett par geocachar Jag fann dem och gick sedan ner till staden igen för att äta lunch på en av restaurangerna på ett av torgen.

Från Nafplion for vi vidare på motorvägen mot Aten men innan vi körde till slutmålet för dagen gjorde vi ett kort stopp vid Korintkanalen. Peloponnesos är egentligen en halvö men genom skapandet av Korintkanalen har den blivit en ö. Korintkanalen har idag ingen betydelse för kommersiell sjöfart. Den är allt för smal, endast 21meter bred och 8 meter djup. Kanalen är 6,3 km lång och den förkortar sjövägen från Adriatiska havet/Ioniska havet via Korintviken till östra Medelhavet/Egeiska havet, med 185 sjömil. Tyvärr har detta nästan bara betydelse för fritidsbåtar idag. Dagens fartyg är både allt för breda och allt för djupgående för att kunna nyttja denna sjöväg. Kanalen byggdes 1882 -1893.

Sista biten in till Aten tog ca. en timme och vi var framme vid vårt hotell, med namnet Fresh vid 16-tiden. Hotell Fresh ligger mitt i stan så det var en förskräcklig trafik som kröp fram den sista biten. Jag skulle inte vilja köra bil i Aten.

Vid 19-tiden samlades vi i hotellets lobby för att gå till en gemensam middag på en restaurang med namnet Grill House Aischylou. En mycket speciell lokal där det också serverades god grekisk mat.

[Dag 7]. Frukosten på vårt hotell var tråkigare än på hotellet i Kalamata. Med ett undantag; juicen pressade man själv i en maskin. Det var annat än det blaskiga på Filoxenia i Kalamata. Tyvärr är detta hotell mycket modernt och avskalat så akustiken i matsalen var hemsk. Där finns inte något mjukt som absorberar ljud.

Ett första besök i Aten kräver naturligtvis både en stadsrundtur och ett besök på Akropolis-klippan.

Stadsrundtur med buss är inte helt lätt i Aten på grund av både den täta trafiken och alla enkelriktade gator. Vi tog oss dock förbi de flesta av de ”viktiga ” byggnaderna. Mest imponerande var nog Marmorstadion som färdigställdes till de olympiska spelen 1896.

Så småningom tog vi oss dock till parkeringen vid Akropolis. Efter en hel del bekymmer med att samla in pass eller passkopior kunde biljette inköpas avseende pensionärer. Man måste kunna bevisa att alla som ska gå in för pensionärspris verkligen uppnått rätt ålder.

I stundtals ett fint regn tog vi oss upp på en av världens mest berömda klippor Akropolis med Parthenon på toppen. Stigarna och trapporna var bitvis såphala då de delvis består av marmor som blir väldigt hal då den blir våt.

Vi blev guidade både på stadsrundturen och på Akropolis av en auktoriserad guide, en svensk dam som bott i Aten mycket länge. Tyvärr hade hon nog gjort sin bästa tid som guide. Hon var troligen drygt i min ålder, säkert kunnig, men mycket osammanhängande och stundtals förlorade hon sig i allt för mycket detaljer eller övergick till att tala grekiska med guidekollegor som vi passerade.

På Akropolis var det dessutom mycket trångt denna dag. Det blev till att köa sig fram speciellt i de trånga passagerna för att komma upp och ner till den högsta delen av klippan.

Efter visningen på Akropolis valde de flesta av oss att åka buss tillbaka till hotellet istället för att följa med guiden på promenad tillbaka till hotellet och genom den gamla delen av staden kallad Plaka.

Bussturen tog säkerligen längre tid än det hade tagit att gå till hotellet. Detta på grund av den kaotiska trafiken.

Vi gjorde sedan på egen hand ett besök i kött- och fiskmarknaden som ligger i ett av kvarteren i närheten av hotellet. Vi åt också en utmärkt lättlunch på ett café/restaurang med namnet iFeel.

Kvällen disponerades på egen hand. De flesta valde dock att gemensmat gå till en restaurang i närheten av där vi ätit kvällen innan. De hade enligt vad jag hört mycket trevligt. Själva vilade vi våra trötta ben (jag hade geocachat i Plaka under eftermiddagen) och ägnade oss åt att packa för hemresan.

[Dag 8]. Hemresedag.
Frukost, slutgiltig packning och utcheckning. En sista tur i den de närbelägna elektronikbutikerna och sedan uppsittning i bussen för färd mot flygplatsen.

Incheckning och ombordstigning skedde utan bekymmer efter att vi ätit en lätt lunch på flygplatsen.
Flygtid till Arlanda blev dryga 4 timmar på grund av viss motvind. Vi kom fram ca 20 minuter efter tidtabell.

Buss till Märsta för att ta pendeltåget hem. Där fick vi veta att vissa avgångar var inställda och övriga var försenade på grund av signalfel. Vi fick vänta i dryga 20 minuter i Märsta innan det kom något tåg. Därefter var vi hemma på mindre än en timme.

Det var ändå betydligt snabbare än för många av våra medresenärer som skulle tillbringa ca 4 timmar i buss till Karlstad. Ungefär lika lång tid som flygningen från Aten.

En till allra största delen lyckad resa var till ända.

Stort tack till alla medresenärer och representanter för Specialresor för trevlig samvaro och som vanligt bra arrangemang.