Dag för dag: Resealbumet "Från Ko Lanta till Khao Lak 2012/2013" av Moaemma6

18 november 2012 - Örebro, Närke, Sverige
Nu har vi börjat så smått med vad som ska med på resan. Packa för hela familjen i 2 ryggsäckar då gäller det att tänka till. Sen har vi på apoteket och köpt med oss det vi tror att vi behöver och lite till ;) Avstämning med min sambos Jonas föräldrar mina svärföräldrar, som ska göra sin ryggsäckas debut.

Alla ni som har tips på vad vi bör se och göra på vår resa emottages tacksamt. Vi har bokat alla hotel och jag kommer lägga in dem i resealbumet .
1 december 2012 - Örebro, Närke, Sverige
vad ska med och inte :)
11 december 2012
Nu är det 1 dag kvar imorgon vid den här tiden sitter vi på planet äntligen. Chili är lämnad till dagisfröken.
12 december 2012 - Stockholm, Sverige
12 december 2012 - Örebro, Närke, Sverige
Packade och klara
Nu är ryggsäckarna på så nu åker vi till Arlanda
13 december 2012 - Thailand
Äntligen framme. Allt gick bra men en tuff resa. Start från Örebro kl 7, planet lyfte 1340 klockan 12 var vi framme thailändsk tid kl 6 cirka. Inte mycket sova på planet barnen kanske sov en timme eller två. Sen var det 55 min till anslutningsflyg till Krabi. Det gick men det var knappt om tid om man det till "effektiviteten" hos thailändska passkontrollanter. Väl framme i krabi väntade vår transfer. 2 timmar senare var vi framme vid vårt fina hotel Sai Naam Lanta.http://www.reseguiden.se/forum/bilder/stockholm-sverige-440315 http://www.reseguiden.se/forum/bilder/trotttjej-efter-flygning-krabi-thailand-440316
13 december 2012 - Krabi stad, Krabi, Thailand
Trötttjej efter flygning
14 december 2012 - Khao Lak, Thailand
Efter sköna timmars sömn, tjejerna vaknade 1030 så tog vi en till tuuk tuuk till stranden bortom vår. Anledningen var att där skulle det finnas lite och snorkla på. Inte mycket folk vi fick tag på sköna solstolar. god lunch åt vi på en liten resturang på stranden.En mulen dag men varmt på kvällen började det spöregna. Efter stranden hängde vi vid hotel poolen och jag tror att M & E gick upp vid 22 på kvällen.
15 december 2012 - Thailand
Upp i gryningen för att bli hämtade av Blue Plantet, dykfirma, kl 720 stod vi vid vägen. Vi hoppade på deras båt i Saladan för att bege oss ut på snoorklingsutflyckt och dyk för Jonas. Mulet när vi åkte ifrån Koh Lanta. Vi satt upp på däck där det serverades frukost. Pratade med många intressanta människor från olika platser i värden. 2 timmar senare och solen lysande var vi framme. Men oj vad det blåste tur att vi hade flytvästar när tjejerna snoorklade. 2 dyk och stopp för snoorkling med en god lunch så var det dags att bege sig hemåt. Från sol och hetta rakt in instorm och regn så hemfördes blev lång. Tjejerna sov som grisar. Hemma vid 16 med 2 timmars poolbad. Sen en jättefin middag på stranden.
16 december 2012 - Thailand
Sai namm Lanta
17 december 2012 - Thailand
På väg mot Ko Lipe
17 december 2012 - Koh Lipe, Thailand
En tuuk tuuk hämtade upp oss på morgonen, den lyckades även klämma in en familj till. Emma satt ovan på allt bagage, inte mkt Svensk säkerhet där inte ;) Båten vår packad till bredden och man vår glad att man inte hamnade längst bak de vår dyngsura när vi kom fram. Innan vi nådde Ko Lipen gjorde båten en del stopp för andra resenärer och man blir ju imponerad hur de lyckas borda en stor speedboat men en liten longtail och lyckas få med alla och dess packning. Vi vet vad vi har framför oss när vi reser från Ko Muuk. Vi såg gigantiska fladdermöss som sov från klippväggarna som stora skinnsovsäckar. Vi vär framme 1500 och hoppade över till en slags brygga då man inte kan köra in till stranden pga korallrev. En longtail båt hämtade upp oss och körde oss till hotellet. Ko Lipe är som hämtat ur en resekatalog jag har nog aldrig sett vackrare. Bilder kommer lite svårt med Internet här. När vi kom fram förstod vi varför det heter Mountain Resort.......Vi fick vår fina familjevilla med öppet badrum exotiskt men det betyder ju att vad som helst kan komma in.....
18 december 2012 - Koh Lipe, Thailand
Mountain Resort
19 december 2012 - Koh Lipe, Thailand
De 2 senaste dagarna har varit underbara, en dag på Sunset Beach och den andra på Pattaya. Sand som vetemjöl, korallrev, Nemos, sjöhästar. Middag på stranden och lite shopping. Tjejerna har äntligen fått fläta sitt hår. Jonas har gjort ett dyka på "Stonehenge" Jo den här ön är underbar trots att vi nog inte lyckats med en enda matbeställning de är verkligen urkass på engelska. Emma har fått tillbaka halsfluss men lite dunder pencelin från Thailand fixar allt.
21 december 2012 - Koh Lipe, Thailand
En underbar dag på en liten mysig strand som vi hittade bakom all djungel. Det fanns en bar och restaurang med några tillhörande bungalows. Fantastisk snorkling med Clownfiskar. Pinacolada och en underbar grön curry.
22 december 2012 - Koh Lipe, Thailand
Snorklingsutflykt
Svarta stenar
Ko Hin Ngam
23 december 2012 - Koh Lipe, Thailand
Vi hyrde en longtailbåt i 4 timmar för att åka till 2 platser. Först åkte vi till en underbar strand och snoorklade därefter ville barnen se apor. Båten tog oss till en stranden och inte såg vi en enda apa sen kom de en efter en. En apa simmade till vår båt tog sig upp så vi vår tvungen att putta ner honom i vattnet. Efter det åkte vi till en ö med svarta stenar om man tar med sig en sten därifrån får man enligt tron evig förbannelse.