En februari i Chile

Resealbumet skapat av: Teresen
19 juni 2013
Mitt under den chilenska högsommaren i februari 2013 åkte jag och familjen till hamnstaden Valparaiso. Staden ligger på 42 kullar och kallas ibland för "Lilla San Francisco". Vi hyrde ett hus uppe bland kullarna, med vindruvor på bakgården. Varje dag gick vi till affären och köpte färskt bröd, sedan tog vi "micron" ner till stan för att ta del av det lokala livet. I Valparaíso får du strandliv, kultur, historia och storstad på en enda semester. Vi vandrade på marknader, åt empanadas, completos och pastel de chocolo. Vi åkte ascencor (trähiss) och trolley (gamla bussar på räls). En av av de sista dagarna besökte vi en vingård, vandrade bland vinrankorna och provsmakade (och köpte) dyra viner.

Grannstaden Viña del Mar lockar med sin blomsterflärd och är den "lyxiga" staden längst kusten. Här finns en vacker blomsterklocka och Påskönmuseet. Det är lätt att ta lokalbuss hit från Valparaíso, något vi gjorde ofta.

Den chilenska huvudstaden Santiago ligger två timmar från Valparaiso, med vackra sevärdheter som kyrkor och statyer och prisvärd shopping.

Trots att det är runt 30 grader i Valparaíso i februari så är är vattnet rätt kallt. Eftersom det är hög fattigdom här och mycket kriminalitet är det viktigt att hålla i sina saker, inte ha smycken på sig och gärna ha med sig någon som kan prata spanska. Fattigdomen syns överallt; i husen, på gatorna, bland skräpet i diket och i ögonen på vildhundarna. Men ser du bortom detta så är Valparaíso en otrolig stad med fina vyer över havet, exotisk natur och härliga människor. Det mottagandet vi fick går inte att få i Sverige, så mycket kärlek, visdom och styrka i familjerna på kullarna. Det här var nog min "once in a lifetime-resa", och jag åker gärna tillbaka. Visst, restiden var på nästan ett dygn och kroppen var mör när vi anlände. Men det var det värt.