Dag för dag: Resealbumet "Down Under Tour 2" av Petsod

Nu bär det iväg igen!
9 december 2019 - Ikea Karlstad
Snöstorm!
10 december 2019 - Heathrow East Terminal, Inner Ring East, Longford, Hounslow, Storbritannien
Mot Hongkong!
10 december 2019 - Arlanda, Sverige
Frukost på Clarion!
På väg.
Viking och jag har just klivit ur en Bolt!
11 december 2019
Resedagbok 2019/20 till NZ, AUS och HK

Tisdag 10/12
Sitter på BA:s flight 777 till London Heathrow. Vi har just lyft från Arlanda. Klockan är 12.40. Flygtiden ca 2 timmar. Fint väder. Sol och ett par grader kallt. Lite snö. Snöade rejält hela vägen igår från Årjäng till Stockholm. Moddigt och halt. Långa bilköer i 60 km/h med två tre plogbilar framför. Sovit hos Ellen i Väsby. Ellen och Sixten får stanna hemma den här gången. Tråkigt, men inget att göra åt. De har sina liv nu. Pratade i telefon med Boel när vi kom till Arlanda i morse. Hon skulle på bridge. Trodde ingen spelade bridge nu för tiden. Tror vi är ute över Nordsjön nu. Tjocka moln under oss nu. Londonväder. Tog en taxi till Arlanda. Bolt. 271 kronor. Väldigt smidigt.

Sitter på Heathrow. Har ätit på Spuntino. Ester åt pizza, Anneli och Viking fish&chips och jag frankfurterkorv med pommes. Coca-Cola till det, 61£. 1£=SEK 12,63. Planet går 17.40. 12 timmar till Hongkong. Anneli är på Boots och handlar förnödenheter. Framme vid gate 40. En Boring CX 250 med Cathay Pacific 17.50. Flygtid till Hongkong 12.05 h.

Onsdag 11/12
Snart framme i Hongkong efter en lång nattflygning. Frukost på gång. Den kinesiska landsbygden vid Wuhan badande i sol 11 000 m under mig. Flyger in över Hongkong. Landningsvarv ut över havet. Nu in mot stan. Ser hela Hongkong i solgasset. 23 grader varmt. Känns ok. Enormt mycket höghus. Byggda i en speciell stil. Höga och smala.

Väntar på 3 timmar försenat flyg till Auckland. Börjar bli hungriga men svindyr mat innanför gaten. 180 kr för en hamburgare med pommes. Och Macdonalds på utsidan! 1 HKK-dollar= 1,21 SEK.
11 december 2019 - Hongkong
International AirPort
11 december 2019 - 1 timme norr om Hongkong
Frukost 11 000
11 december 2019 - Hong Kong International Airport Passenger Terminal 1, Sky Plaza Road, Chek Lap Kok, Hongkong
Byte av flight
11 december 2019 - Hong Kong
Landning
11 december 2019 - Någonstans över Asien
11 000 m
En trött Viking på nattflyg till Hongkong.
12 december 2019 - Auckland, Nordön, Nya Zeeland
Sitter äntligen på Cathays Airbus A350-1000 till Auckland. Klockan är 18.35 och vi står fortfarande vid gaten. Middagen avklarad. Nu är det bara att sova eller se på film i 8 timmar. Framme i Auckland 10.26 lokal tid. Prognosen säger sol och 24 grader. Blir bra det.

Torsdag 12/12
05.00. Flyger in över norra Australien. Fem timmar kvar. Kollar dokumentär om David Crosby. Den var bra. Lite nostalgi. Lämnar australiska kusten och styr kosan mot Nordön. Tasmanska havet 11 889 m ner. Hastigheten? 970 km/h.

Äntligen framme. Drygt på slutet. Landar på utsatt tid fast tre timmar försenade. Gick snabbt att ta sig igenom passkontroll och tull. Sue stod och väntade på oss. Bytte till shorts eftersom temperaturen låg på härliga 26 grader! Sue skjutsade oss till Britz, där vi hämtade ut husbilen, en Frontier på Mercedeschassi. Allt gick snabbt och en knapp timme senare svängde vi ut på Richard Pearse Drive. Sue åkte hem och vi körde till Remuera Motor Lodge, där vi förbokat första natten. 70 NZD för två vuxna och två ”barn”. Billigt. Enkel men helt ok camping. Trivsam. På vägen stannade vi på Countdown Airport och handlade. Alltid lika roligt att handla utomlands. En massa saker som inte finns hemma! Countdown är emot livsmedelskedja. Vi handlar oftast på Countdown eller på Pak n’ Save.

Jättetrötta åt vi lite, duschade och slappade en stund. Jag satte mig i solen (så klart). Kl 6 kom Sue och Peter. Vi bytte julklappar och gick sedan upp till The Corner på Remuera Rd och åt och tog en öl. Fisk n’ chips, hamburgare, sallad, Red chicken curry. Steinlager Classic 8.5 dollar= 52 SEK. Tidig kväll. Stupade i säng. Nu 06.20 har jag varit klarvaken i ett par timmar. Ljummet ute. Tua-fågeln tutar oförtröttligt sin sorgsna sång. Idag är planen färja till Devonport och ikväll ev. One Tree Hill här i närheten.
12 december 2019 - Auckland, Nya Zeeland
Britz
Hämtar husbilen på Britz vid flygplatsen
Mat
Mat på The Corner
12 december 2019 - Remuera Road, Remuera, Auckland, Nya Zeeland
Gänget
Utanför receptionen på Remuera Motor Lodge
Mat på The Corner
12 december 2019 - Auckland, Nya Zeeland
Framme!
Sue hämtar oss på flygplatsen.
På plats!
På campingen.
13 december 2019 - Auckland, Nordön, Nya Zeeland
Fredag 13/12
Lucia! Vaknade som sagt jättetidigt. Ser en blå himmel genom takluckan. Lovar gott! Sitter ute och äter frukost till tuifågelns muntra sång! Går upp till busshållplatsen på Remuera Rd och tar buss 75 till city. Två zoner. 5.50 dollar (endast kontant eller AT HOP-kort) enkel för vuxen. Halva priset under 15 år samt studerande. Hoppar av i närheten av Queen Street. Strosar ner längs Queen Street mot färjelägena. Ska ta färjan över till pittoreska Devonport. Men innan dess äter vi på McDonald’s längst ner på Queen Street. Färjan över Stanley Bay till Devonport tar 12 minuter och kostar 14 dollar tur och retur för vuxen. Halva priset för barn under 15 år. Själva Devonport är fint med sina fina Viktoria hus. Dock känns det lite som en turistfälla. Många restauranger och många souveniraffärer. Vi gick där i cirka en timme, sen tog vi färjan tillbaka. Buss 75 samma väg tillbaka. Lagade mat och åkte sen till Countdown i närheten och handlade. Nu ligger vi. I morgon drar vi mot Coromandelhalvön.