Dag för dag: Resealbumet "Delhi till Sundsvall 2002" av Treb

23 februari 2002 - Åre, Jämtland, Sverige
Jag får medelande att Bertil har kommit fram till Delhi.
Tegefjäll
24 februari 2002 - Duved, Åre, Jämtland, Sverige
Bertil ringer och berättar om att han har betalat handpening på två st Royald Enfield 500 cc. Han har beställt dom av Lalli Singh, som verkar vara mycket seriös.
25 februari 2002 - Sundsvall, Medelpad, Sverige
Fick ett fax från Lilli Singh med priser på modefieringar av cycklarna och priser på delar. Ett litet utdrag ur listan

New 500 cc 64,500 R
1 set mirrors 175 R
Metal boxes with frames 2100 R
Higher handel bar 50 R
Singel seat 2800 R
Locabal fuel tab 50 R

100 Rupees är ca 20 kronor.
Sundsvall
28 februari 2002 - Sverige
Pratade med Bertil, som hade kommit fram till Goa.Där var det 24 grader varmt och sol. Bertil har hyrt en Enfield 350 i Goa idag som han har åkt 5 mil med idag.

För dom som inte sett reklamfilmen från Enfield.
6 mars 2002 - Sverige
Idag fick Bert registreringsbevisen från Lalli. Så nu är Bertil och Bert glada Enfield ägare. Bert hämtade ut sitt internationella körkort från motormännen och skickade in regesreringsbevisen, kopior av passen till carnet ansökan.
Carnet = tullpass, är en internationell tullhandling som gäller för att tillfälligt föra in varor utan att behöva betala eller deponera tull, moms och andra införselavgifter. Utan carnet måste man som regel tulldeklarera varorna samt deponera pengar för varorna vid införsel. Detta är ett krångligt förfarande och kan bara ske på kontorstid. Deponeringen av pengar sker dessutom vanligen i landets valuta.
Sundsbruk
9 mars 2002 - Sverige
Fick försäkringspapper och kvitton på motorcycklarna från Lalli Singh. Priset på cycklarna blev 64.500 Rupees = 13.730 Kr st. Priset för en Indisk ettårig försäkring är 175 Kr stycket.
14 mars 2002 - Sverige
Idag var jag på banken och lånade 90.000 kr till carneterna. Det trasslade lite med postleveransen av careterna. Men det var ett av dagens små bekymmer.

Det stora problemet just nu ser ut att vara att ta sig över gränsen från Indien till Pakistan. På Indiska ambassaden sa dom att gränsen varit stängd länge. Men på den Pakistanska ambassaden sa dom att den var öppen men all buss, flyg och tågtrafik över gränsen är inställd. Men att det borde gå att åka motorcyckel eller bil över gränsen.
23 mars 2002 - Sverige
Äntligen har resan startat. Det är skönt att vara på väg. Tog Y-bussen från OK i Kvissleby till Arlanda. Nu är det bara att hoppas att man inte har glömt något.
Kvissleby
24 mars 2002 - Delhi, New Delhi, Indien
Äntligen framme i Dehli, tillsammans. Bertil & Kerstin kom från Chennai och Andaman Islands igår, Bert kom direkt från Sverige.

Bert har fixat via sitt jobb, Metso, så att vi får bo i deras lägenhet här i Dehli. Det känns lyxigt att slippa bo på hotell. Lägenhetsskötaren Mahesh tar väl hand om oss och hjälper oss tillrätta med alla praktiska detaljer som är nya för oss i Indien. Mahesh fixar frukost innan det är dags att ge sig iväg.

Vi plockar med oss lite papper, hjälm och andra prylar. En viss spänd förväntan, det är som när man skulle få åka till Tivoli när man var liten. Snart kommer vi att få se våra nya mototcyklar i verkligheten, vi har pratat om dem så länge. Hoppas att Lalli har kunnat fixa allt vi har velat ha. Iväg ut i Dehlitrafiken i en autoriksha, trehjulig taxi, för att åka till Karol Bahg. Det är den del av Dehli där den mesta handeln med motorcyklar sker.

Ner i källarlokalen där Lalli håller till, äntligen, där står dom. Lite dammiga, men helt och hållet enligt vad vi har önskat oss. Registreringsnumren stämmer, det är våra nya motorcyklar. Leenden sprider sig, vi pratar i mun på varandra, helt entusiastiska. Vad snyggt det blev med den stora bensintanken, sadlarna ser lite konstiga ut men verkar bekväma. Färg, dekaler, guldränder, allt verkar stämma. Klart vi måste provsitta.

Vi pratar med Lalli i telefon, han kommer inte själv, det är tydligen val idag, alla är lediga för att kunna gå och rösta. Han skickar dock sin medarbetare som får ta hand om oss så att vi kan få komma ut och provköra en liten sväng redan idag. Vi åker iväg till en avsides parkering några hundra meter från affären. Bert bakpå sin hoj, Lallis medhjälpare kör. Bertil med Kerstin bakpå, han har tjuvtränat lite i Goa och på Andaman tidigare. Framme på parkeringen, äntligen köra runt lite själv. Allt känns bra, stadigt och fint. Bert har lite problem med växlingen, växeln sitter på höger sida med ettan uppåt, 2,3,4 nedåt. Helt fel jämfört med andra motorcyklar, det är bara att vänja sig. En halvtimme på parkeringen känns som om det räcker, det är lite svårt att få koll på var friläget ligger, men det löser sig snabbt.

Vi ber Lallis polare att ta med oss på en liten sväng utanför den skyddade parkeringen, det är inte så mycket trafik idag. Han åker före med sin mekaniker bakpå som håller koll på oss. Vänstertrafik känns ganska fel, men det går rätt bra så länge trafiken är tät, det är bara att hänga med. Snart börjar man slappna av lite och "njuta" av den 34 gradiga värmen, Bert blir bara rödare och rödare. Efter ca 40 km åker vi in på en ganska flott restaurang för att äta lunch. På tillbakavägen kör vår ledsagare lite fortare och kryssar fram i trafiken, uppemot 60 kmh. Trafiken tätnar,man får spänna sig lite för att kunna hänga med. Köra om på insidan är tydligen helt ok här, åtminstone om man tutar först. Några motorstopp vid trafikljusen, vi behöver nog träna en del på det här med hur man får i friläget.

Tillbaka i butiken, jag tror att vi fått hyfsat godkänt på vår körning idag. Vi bestämmer att vi träffar Lalli i morgon 11:30. Vi åker in mot centrum för att få en välförtjänt öl. Tvärlurad, pga. valet har man totalstopp för all alkohol idag (dry day). Pepsi är inte lika gott. Lite mat och en riksha hem till lägenheten. Mahesh överraskar oss med hemlagad middag när vi kommer, dags att spänna sig igen, två middaga
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
  9. Nästa