Dag för dag: Resealbumet "Brasilien - Chile 2012" av Vacaciones

3 januari 2012 - Stockholm, Sverige
Efter att ha drömt om en långresa i Sydamerika så övergick det i planering efter sommaren. Eftersom Lorena är född i Chile så var det naturligt att vi skulle styra resan dit, hon ska få visa mig allt hon kan. Naturligtvis så kommer vi att hälsa på släkten där men vi passar även på att semestra i Brasilien först. Resan kommer att erbjuda storstäder, natur, sol&bad samt vardagslivet i Chile. Redan nu vet vi att vi kommer att vara med på ett bröllop i Valparaiso, spännande.
Kommentarer: 1 Skriv kommentar
8 januari 2012 - Stockholm, Sverige
Vi är två som gillar att planera och att ha ordning på det vi ska göra. Därför har vi planerat den här resan med bland annat en To-Do lista. Där har vi redan för två månader sedan skrivit upp punkter som vi måste göra, tidssatt dem och bockat av dem när de var klara. Det kunde vara vaccinationer, pass, kolla med banken eller ordna någon som ser till boendet. Det är jätteskönt nu att vi har haft en sådan lista för nu känns det som om vi har skaplig koll, så det är en rekomendation från oss till andra som ska resa att ha en sådan lista.
Planering
16 januari 2012 - Stockholm, Sverige
Äntligen så är det resdag, vi har väntat länge nu. Lite blandade känslor har jag eftersom jag lämnar mina barn hemma, kommer att sakna er. Sista veckan har bestått av att handla det sista som är bra att ha med, och det kan vara mycket. Packning är ju en historia för sig då det är svårt att veta hur mycket man ska ha med, ska jag ha de där skorna, ska jag ha sex eller sju par strumpor, behöver jag en varm tröja. Ja ni vet, funderingarna kan vara många och som det de flesta gångerna visa sig helt onödiga. Jag lämnar Gävle klockan 10.12 och möter min älskling på Arlanda. Planet tar oss till Frankfurt där vi får vänta någon timme för att sen flyga över Atlanten och landa i Rio de Janeiro klockan 06.00 brasiliansk tid. Temperaturen är enligt prognos 31 grader varmt och troligtvis regn. Men jag står hellre lite blöt och varm en sönderblåst och fryser.
Varför fly det här ?? Man undrar.
17 januari 2012 - Rio de Janeiro, Brasilien
Utsikt från hotellets tak.
Copacabana
Skönt att vara på Copacabana
Efter en 12-timmars resa från Frankfurt anlände vi till Rio tidigt på morgonen. Staden tog emot oss med 25 grader varmt och dimma. Som tur var fick vi checka in på vårt rum direkt när vi kom trots att vi var här alldeles för tidigt. Hotellet är beläget mitt mellan stränderna Copacabana och Ipanema. Trötta efter resdagen åt vi en fantastiskt frukost och tog därefter ett förmiddagsdopp i poolen på hotellets tak. Senare på dagen blev det naturliga valet att besöka Copacabana. Nu steker solen på oss från en nästan klarblå himmel. Det känns nästan osannolikt att vi står här i värmen med sanden mellan tårna och sockertoppen i bakgrunden. Tänk att vi äntligen är här!