Äventyr i Korallgrottan

Resealbumet skapat av: Anom
13 juli 2008
Semestern 13/71995 begav vi oss norr över.
14/7 vårat första besök blev Grönklitt Orsa Björnpark, där vi tittade på Björnar Varg och Lodjur. 15/7 gick färden vidare mot Överhogdal där vi titta på stenar, sedan fortsatte vi mot Strömsund, och campingen där
16/7 Började vi vår resa på vildmarksvägen som startar i Strömsund, strax utanför Gäddede besökte vi Hällingsåfallet Sveriges längsta canjon 800m lång fallet var 43 m högt.
17/7 var vi i Jorm och Jormliden.
18/7 Var vi i Ankarrede och campade, därifrån åkte vi till Brakkåfallet men det var inget vatten i det, sedan åkt vi upp på Stekenjokk och campade, för att vi dagen efter skulle besöka korallgrottan,
19/7 mötte vi våra guider vid bron vid Ankarvattnet därifrån tog de oss med, mot grottan det var en vandring på ca en timma, vi kom till en stuga i skogen där vi fick byta om till overaller och regnkläder o stövlar hjälm med karbidlyktor, väl utrustade började vårat äventyr.Grottans ingång var ett hål i marken där vi fick sätta oss ned och kana in i underjorden, ingen återvändo, vi fick krypa en bit så kom vi till en stor sal vi fick släcka våra lampor och vara tysta för att uppleva det totala mörkret o tystnaden,och det var mörkt och tyst, sedan kröp vi och hasade i olika gångar kom ibland in i stora salar där det kunde vara upp till 20 m takhöjd för att sedan inte kunna stå upp så det var varierande ett ställe var det stora isskulpturer i som hade bildats naturlgt. Men den trångsta gången kom när vi skulle ut, trodde inte jag skulle komma genom det var smalt och mycke vatten på botten och tyvärr damen som kröp framför mig fick cellskräck och kunde inte komma längre så där låg jag i vattnet och blev blötare o blötare, det fodrades mycke lugnande ord till henne och andningsövning för att få henne vidare, men till slut så kom vi ut och det var det stället dom en gång i tiden hittade grottan, har du inte cellskräck så gör denna vandring det var en upplevelse. Som avslutning så fick vi diplom för genomförd tur.
20/7 bar det iväg över Stekenjokk till klimpfjäll, Fattmomakke,Trappstegsforsen. Så framme i Saxnäs besökte vi Saxnäsgården och deras badbasäng där badade vi i 34G saltvatten och det gick att göra hela polen till en stor bubbelpol.
21/7 tittade på Stalon och kraftstationen , vidare mot Skansholm där det fans släktingar. Passerade Malgovik där det hade varit 53G kallt 13/121941, besökte Vilhelmina och sedan var vi åter i Strömsund, och på väg hemöver
Kategori: Äventyr
Besökta länder: Sverige
Reslängd: 8 dagar
Datum: 14 - 21 juli 1995

Bilder

Karta

Kommentarer

23 aug. 2008 10:45
Vilken äventyrlig och fin resa! Korallgrottan hade jag nog aldrig klarat av att gå in i. Det är skoj att få höra om sådana här upplevelser. GB
Av Strid
21 juli 2008 00:34
En fin berättelse där du beskriver ett spännande besök i Korallgrottan! Jag skulle gärna krypa omkring i grottan om jag slipper sällskap med cellskräck! Härliga bilder!
Av Akh
14 juli 2008 12:09
Hej! Vilken fantastisk upplevelse, jag har varit i Stora Blåsjön m fl platser efter denna väg, det är fantastiska vyer, måste varit "ursppännande" i grottan helst när det var svårt att komma ut från den, man kan nog få cellskräck vem som helst en sådan gång, skulle jag tro. Fina bilder samt berättelse.
14 juli 2008 09:22
Spännande resa och fina bilder. Gilla