London nyår 2008-2009

Resealbumet skapat av: Leroslover
11 jan. 2009
Vi åker med Ryanair från Göteborg på fm på nyårsafton. Buss från Stansted till Marble Arch vid Hyde Park och sedan promenerade vi till vårt hotell, det tog ca 20 minuter. Närmsta tunnelbanestation Lancaster Gate.

Vi hade läst på om att det är vid London Eye man ska vara vid 12 slaget så det tänkte vi vara. Vi visste att det skulle bli mycket folk, vi visste att ingångarna till 'view' området stängs när det blivit fullt med folk så det gällde att inte vara för sen dit. Vad vi INTE visste var att det inte fanns någonting inne på området att köpa. Inget att dricka, inget att äta, ingenstans att sitta.

Dom som varit med förr hade med sig proviant och någon filt eller så att sitta på, andra satt direkt på asfalten och det var kallt!

Rekommendation till dig som tänker fira nyår vid London Eye (bästa utsikt från Victoria Embankement mittemot Eye där några av bilderna är tagna) någon gång har jag följande tips:

Försök vara där vid ca 21 (vi var där redan 19, alldeles för tidigt!).
Ta med dricka, varmt och/eller kallt, med eller utan alkohol.
Något att äta, mackor eller dyl.
Något att sitta på.

Vid 21 tiden höll vi på att frysa ihjäl. Vi gick ifrån området på jakt efter en pub som man kunde komma in i. Detta lyckades men när vi skulle tillbaka igen vid ca 22 så var det fullt! Vi hänvisades till en bro som gav utsikt från sidan av London Eye men det gick bra det också (härifrån är filmen vid 12-slaget tagen)

Vi hörde på nyheterna senare att det varit ca en halv miljon människor som firade in nyåret vid London Eye. Inte konstigt att det tog tid att ta sig tillbaka till vårt hotell. Vi gick större delen av vägen men så kom en buss som vi kunde ta sista biten.

Vi var hungriga eftersom vi inte fått tag på någon mat under kvällen, tur att vi åt en bastant lunch och att den lunchen var ganska sent på dagen, så vi köpte med oss en macka från Subway som vi åt när vi kom hem, då var klockan ca halv 3.

Vi hade fått reda på att det fanns en julmarknad i Hyde Park, vid Hyde Park Corner som pågick till den 4/1 och att det skulle bli en Parade som bl a gick Piccadilly, så den 1/1 gick vi först till marknaden, den var upplagd ungefär som dom tyska julmarknaderna. Med Gluhwein och allt! Vem trodde att man kunde få en 'Mulled red wine with Shot' i London? Många pubar serverade också detta! Sedan kollade vi en stund på Paraden innan det var dags för lunch.

På kvällen hade jag bokat upp biljetter till musikalen Spamalot, baserad på 'Monty Python and the holy grail' filmen och med svenska Nina i en av huvudrollerna. Det var första vinst i 'West End Star' tävlingen som gick i svensk TV för något år sedan. Den var kanonbra! Jätterolig. Tyvärr kördes den sista gången den 3/1.

Fredag 2/1 var det sightseeing. Towern och St Pauls Cathedral. Sedan lite shopping. På kvällen gick vi till marknaden igen. Mysigare när det var mörkt...

Lördag 3/1 Tunnelbana till Camden Market och sedan shopping. Bl a fick jag tag på en ny kamera som jag tittat på ett tag. Olympus Mju 1030, den klarar bl a foto under vattnet ned till 10 m. Perfekt till Thailandsresan i mars ;-) Tjänade iaf ca 500 på att köpa i London!

Söndag 4/1. Hemresedagen, promenad i området kring hotellet där vi inte varit, innan det var dags att hämta bagaget och börja resan till flygplatsen och hem.

Det var nästan 5 år sedan vi var i London före denna gången. Men jag lovar er att det inte kommer att dröja så länge tills nästa resa till London. Vad jag dock är säker på är att det kommer att vara varmare då (maj eller sept ligger bra till).