Fellman, eller Sten-Anders som han egentligen heter, hade drömt om att åka på kanalbåtsfärd i 30 år. I maj förra året gjorde han drömmen till verklighet i södra Frankrike." /> – Vi åkte på ett franskt kanalbåtsäventyr - Reseguiden

– Vi åkte på ett franskt kanalbåtsäventyr

Maria
Medlem sedan 2007

Bild: Sten-Anders Fellman
Bild: Sten-Anders Fellman
Bild: Sten-Anders Fellman
Bild: Sten-Anders Fellman
Bild: Sten-Anders Fellman
Reseguidens medlem Fellman, eller Sten-Anders som han egentligen heter, hade drömt om att åka på kanalbåtsfärd i 30 år. I maj förra året gjorde han drömmen till verklighet i södra Frankrike.

– I 30 år hade vi planerat att åka till England och hyra en kanalbåt och i maj 2008 blev det äntligen av, berättar han i sin blogg.
– Det blev dock inte England utan södra Frankrike och Midikanalen då vi trodde att det skulle vara varmare där i slutet av maj då resan skulle gå av stapeln.

Två meter bred, 15 meter lång och 15 ton

Nu hade vi ju sett fram emot att få köra en riktig “narrowboat” som är standard i engelska kanaler beroende på slussarnas bredd. I Frankrike är dock slussarna mycket större och de flesta uthyrningsbolag har bara breda plastbaljor i sitt sortiment. Efter visst letande hittade vi dock ett engelskt bolag som hade en flotta med båtar i Frankrike så vi fick till slut vår egen två meter bred och 15 meter lång båt som vägde 15 ton. Cirka 15 000 kronor kostade det att hyra båten en vecka.

Lätt att vara kapten

Det är faktiskt mycket lätt att manövrera denna ganska stora skapelse och det behövs inga förkunskaper alls för att hyra en båt som denna. Fram, back och en rorkult är allt förutom strålkastare och signalhorn att användas i tunnlar som dyker upp ibland. Det enda man skulle tänka på var att inte köra in i någon av de plastbaljor som också trafikerade kanalerna. De skulle inte ha en chans mot våra 15 ton. Sen skulle man också tänka på att köra motorn ett visst antal timmar om dagen för att hålla batterierna laddade.

Vingårdar längs vägen

I strålande solsken la vi ut på vår första dagsetapp. Mot kvällen stannade vi till vid strandkanten vid ett värdshus där vi sedan åt och drack gott. Nästa morgon vaknade vi upp till spöregn, något som sedan skulle visa sig följa oss under hela resan. Dock var det uppehåll från och till och vad spelar lite regn för roll när man när som helst kan stanna till vid en vingård och prova på deras utbud. Vid ett tillfälle köpte vi ett rödvin av bästa kvalitet i en 6 liters dunk för 1 euro litern på en gård, så det gick ingen nöd på oss. Mycket god mat hann vi också med.

Lite kuriosa…

Lite kuriosa om båten är att då den är tillverkad för engelska förhållanden så hade den en stor septiktank som dock var avstängd då man i franska vatten låter allt avfall gå direkt ut i kanalen. Detta är en mindre trevlig del av att kryssa på franska kanaler då vattnet förstås är mycket förorenat. I de skriftliga instruktioner vi fick stod det faktiskt att om man råkade ramla i vattnet så skulle man omedelbart uppsöka närmaste sjukhus då man kunde ha blivit smittad av någon sjukdom. I böcker jag läst om kanalfärder i Frankrike framgår också att under sommaren när vattnet, som är nästan stillanstående, blir varmt luktar det heller inte så gott.

Billig transport

Vi hade även hyrt cyklar som låg på taket på båten och vi gjorde utflykter till närbelägna byar och fick på så sätt möjlighet att se mer av landskapet och hitta vingårdar och restauranger att pröva sortimentet på. Efter en vecka var det dags att säga farväl av båten och göra upp om de enda tillkommande kostnaden som var den diesel vi gjort av med, vilket glädjande nog inte uppgick till mer än 50 Euro.


Kolla in albumen och läs hela bloggen här.



Allt om Frankrike samlat på resmålssidan