Publicerad 8 september 2008

Reseguidens medlem Viator är en 30-årig kille från Västerhaninge som hunnit med att besöka hela 52 länder. Sommaren 2007 spenderade han sju dagar ombord på världens största kryssningsfartyg, Freedom of the Seas.

Så här skriver han i sin blogg:

Sedan i söndags har vi varit ombord på Freedom of the Seas, som är världens största kryssningsfartyg (tillsammans med systerfartyget Liberty of the Seas). Ombord ingår all mat. Och det finns hur mycket mat som helst. När det inte serveras frukost, lunch eller middag kan man dygnet runt få obegränsat med fikabröd, kakor, hamburgare och tacos. Jag förstår att det finns de som påstår att man går upp ett kilo per dag på en sådan här båt.

Stora kontraster på Haiti

I dag har vi varit på Haiti. Typ. Vi har varit i land i Labadee, som är Royal Caribbeans resort på Haiti. De har hyrt ett paradisområde i 99 år. Det är förbjudet för haitier som inte har passerkort att komma in på
området och det är förbjudet för turisterna att gå utanför området.
Så å ena sidan har vi feta turister som har mer mat än de kan, bör och vill äta, i ett land som enligt en guide är det fattigaste landet i väst. Men å andra sidan, som de gärna påpekar: det allmänna läget i Haiti tillåter
inte turism. Det är inte, och har inte varit sedan 70-talet, tillräckligt stabilt i landet för att det ska gå att ta emot turister. Royal Caribbean är en av landets största inkomstkällor. Skulle man stänga ner den här jätteresorten skulle det innebära ett stort hack i deras BNP. Vi fick i alla fall se pyttelite mer av Haiti eftersom vi var till Malfini beach, en cirka 50 gånger 10 meter stor strand dit de kör ett begränsat antal turister. Stranden ligger på andra sidan Labadi stad från resorten sett. Ja, för egentligen är vi i Labadi, men det skulle uttalas typ Labadaj eller liknande av en amerikan. Så man döpte resorten så att den uttalas på rätt sätt av de flesta som kommer hit! Sammanfattningsvis har vi haft en grymt skön och avslappnande dag men vi har inte sett så mycket av det verkliga Haiti. Vilket kanske är tur med den kriminalitet som finns på de delar av ön som inte har stängsel och vakter.

Jeepsafari och vattenfall på Jamaica

Efter Haiti var vi på Jamaica. Där åkte vi på jeepsafari. Ön var mycket grönare än jag trott. När vi satte oss i jeepen blev jag lite förvånad över att de var så noga med säkerhetsbältet. Trodde inte de brydde sig om sådant. Men när det blev dags för lite off-road kom bältet till användning. Grusvägen blev mindre och mindre och han som körde saktade inte direkt ner när det var hål i vägen eller stora gupp. Till slut
körde vi på ett gräsfält mellan kor och hästar. Grymt kul! Vi besökte Dunn’s River Falls där man får klättra upp för ett vattenfall. I princip
går man i en mindre fors. Det var en riktig turistfälla, det tog 1,5 timme att klättra cirka 100 meter. Hade man varit själv hade det kanske tagit tio minuter, men nu var det fyra kryssningsfartyg i hamnen samtidigt i Ochos Rio och 85 procent av utflykterna går till vattenfallet.

Simma med stingrockor på Grand Cayman

Dagen efter det var det Grand Cayman, där vi åkte ut mitt i havet och simmande med stingrockor. Otroligt kul! De är vilda i bemärkelsen att det inte är inhängnat (det är som sagt mitt ute i havet) men de samlas vid ett rev som är så grunt att vattnet går till midjan och de matas så att de kommer dit varje dag. I början har man stor respekt för att bli stungen (såg en dokumentär på Discovery Channel med vad som händer om man kliver på en stingrocka). Men efter ett tag vänjer man
sig vid att de stryker sig mot benen och är ganska närgångna. På slutet vågade man till och med klappa dem lite och mata dem med bläckfisk. Man kan dock få ordentliga sugmärken om man inte passar sig när
man matar dem. Sedan var vi på 7 Mile Beach som enligt reklamen röstades fram till en av världens tio bästa stränder för 15 år sedan. Den är fortfarande fantastisk. Tyvärr var det lite mörka moln när vi var där men det var uppehåll fram tills att vi skulle åka tillbaka till kryssningsfartyget.

Playa Del Carmen och Mayaruinen Tulum i Mexiko

Sedan var det Mexico och hamnen Cozumel. Men vi åkte direkt vidare med båt till Playa Del Carmen och sedan buss till Mayaruinen Tulum. Det var ganska varmt där och ruinerna kryllade av iguana-ödlor. Sedan åkte vi vidare till Xel-ha som är en naturlig lagun med bräckt vatten och massor av akvariefiskar. Bra snorkling med fiskarna även om vattnet var förvånansvärt grumligt under ytan. Man ser fiskarna jättebra genom vattenytan från land.

I förrgår klev vi av båten efter en vecka som gått jättefort – känns inte som att det var sju dagar! Direkt i hamnen hämtade vi ut vår Mustang Cab och körde nercabbat till Key West. Där såg vi solnedgången, Sloppy Joes och Hemmingways hus. Vi åt även en grymt god Key Lime Pie. När vi åkte tillbaka till Miami igår körde vi med taket uppe. Det var för varmt för att åka nedcabbat!

Läs hela bloggen:
Karibisk kryssning
Turister i ett av världens fattigaste länder

Pssst!

Visste du att i december nästa år när Oasis of the Seas har sin jungfrufärd övertar hon titeln som världens största kryssningsfartyg? Läs mer på oasisoftheseas.com