Så tar du dig till kontinenten

Rikarda
Reseguiden, besökt 24 länder

Bild: Stena Line
Snart är det dags att packa bilen och dra på road trip i Europa. Här tipsar vi om hur du smidigast tar dig till det europeiska fastlandet.
Publicerad 1 maj 2011

Bilsemester är frihet. Du åker dit motorhuven pekar, tar dagen som den kommer och väljer dina egna omvägar. Men för att kommma ner till kontinenten måste du över något av de hav som omger Sverige. Priserna på de olika alternativen skiljer sig en hel del, men också nivån på hur bekväm och flexibel du vill vara.

Bro eller färja?

Fördelen med Öresundsbron är att du slipper passa tider och köra på och av färjan. Däremot kostar det också en avgift att passera över bron och tidsmässigt går det ofta på ett ut. Ett argument som talar för färja är att du får en naturlig paus, möjlighet att äta och sträcka på benen.

Ett skönt sätt att inleda semestern kan vara att ta någon av de färjor med övernattningsmöjlighet som trafikerar svenska hamnar. Det är ett bra alternartiv för dig som har långt att köra genom Sverige. Bor du nära kan det också vara smart att ta en av långfärjorna. Bokar du en kvällsfärja vaknar du första semesterdagen i en hamn på kontinenten – bra om du vill utnyttja semesterdagarna till max. Dessutom slipper du att betala för en hotellnatt på utresan och en på hemvägen.

Prismedvetna familjen väljer färja

Räknar man med Skatteverkets standardkostnad för bil (18,50 kr/mil) blir det billigaste alternativet att ta färjan Helsingborg-Helsingör för att sedan fortsätta till Rödby och ta färjan till Puttgarden. För en familj med två vuxna, två barn och bil blir kostnaden hela sträckan Helsingborg-Puttgarden t/r i sommar 2620 kronor. Tar samma familj istället Öresundsbron hamnar prislappen på 2945 för sträckan Helsingborg-Puttgarden.

Din sömn kostar

Att sova ombord är dyrt, men bekvämt. Sätter vi familjen i exemplen ovan på färjan Göteborg-Kiel en lördag i sommar får de betala 7745 kronor för en resa t/r. Hade de istället kört till Kiel via Helsingborg och Rödby hade prislappen hamnat på 3743 kronor.
Ytterligare ett alternativ för vår familj är att köra ner till Trelleborg för att ta nattfärjan till Rostock. Överfarten tar dryga sju timmar och kostnaden, inklusive hytt och milen genom Halland och Skåne, skulle hamna på 6100 kronor.

Färjor till kontinenten


Det finns en rad olika linjer och bolag att välja mellan för att ta sig till Danmark, Tyskland och Polen.
Nedan kan du se vilka bolag som trafikerar vilka sträckor.
Göteborg - Frederikshavn Stena Line
Göteborg - Kiel Stena Line
Varberg - Grenå Stena Line
Helsingborg - Helsingör HH-ferries, Scandlines
Rödby - Puttgarten HH-ferries, Scandlines
Gedser - Rostock HH-ferries, Scandlines
Trelleborg - Rostock TT-line, Scandlines
Trelleborg - Travemünde TT-line
Trelleborg - Sassnitz Scandlines
Karlskrona - Gdynia Stena Line
Malmö - Travemünde Finnlines/NordöLink
Nynäshamn - Gdansk Polferries
Ystad - Świnoujście Polferries

Erbjudanden bilsemester