Resetrender 2009

Maria
Medlem sedan 2007

Foto: jempan, medlem sedan 2006
Foto: sarant, medlem sedan 2008
Närturism, weekendresor, fair-trade, individualism och prismedvetenhet är heta nyckelord för reseåret 2009.

Den globala finanskrisen till trots, flera undersökningar visar på att resandet är det sista svensken drar ner på när det ekonomiska klimatet blir tuffare. I Reseguidens resometerfråga vecka 45 svarade 59% att finanskrisen inte påverkade kommande reseplaner och endast 10 % svarade att de avvaktade för att boka nya resor.

Närturismen förväntas öka

Dock kan själva resmönstret ändra sig och det är därför ingen överraskning att närturismen förväntas öka nästa år. Även faktorer som klimathot och en allt högre standard på hotell, restauranger och spaanläggningar på hemmaplan gör att många svenskar väljer att semestra på nära håll.

Weekendtrenden fortfarande het

Weekendtrenden förväntas hålla i sig både inom Sverige och i Europa. Den ökande etableringen av lågprisbolag erbjuder allt fler möjligheter att snabbt och billigt smita i väg på en impulsiv weekendresa.

Individualistiskt resande

Det är svårt att direktöversätta den engelska termen “independent traveling”, men fokus ligger på den höga graden av individualism som har börjat prägla hela reseindiustrin och nu även massturismen. Nyckelordet är valfrihet, och vi kräver stor flexibilitet av researrangörena vare sig vi vill åka jorden runt eller boka en charter till Kanarieöarna.

Alternativt resande

Svensken är en mycket medveten resenär. Det blir allt viktigare för oss att ta ställning i frågor kring miljö och rättvisa runt om i världen – även när vi reser. Tågcharter har börjat dyka upp hos researrangörerna och alternativa ressätt som volontärresor, ekoturism och fair trade-resande blir allt starkare drivkrafter. Nya koncept och resor dyker hela tiden upp på marknaden, vare sig det är ett nytt helekologiskt hotell, att arbeta ideelt med att bygga skolor och sjukhus under resan eller ta hand om föräldralösa orangutangungar.

Prismedvetenheten ökar

Svenskarna ligger i toppen i Europa när det gäller att använda internet inför en resa. I kombination med vår önskan om ett oberoende resande är vi även extremt prismedvetna och vill ha maximal valuta för pengarna. I finanskrisens fotspår lär inte denna trenden ge med sig. Att paketera egna resor med de bästa priserna från internet är inte längre något bara för de mest rutinerade ryggsäcksresenärerna; nu erbjuder även charterbolagen enkla flygstolar och företagen har fått upp ögonen för online sök- och jämförtjänster när affärsresorna ska bokas.