Publicerad 30 september 2008

Cecilia beviljades ett friår av sin arbetsplats 2006-2007 och gav sig iväg på en resa med stopp i Australien, Nya Zeeland, Bolivia, Brasilien, Chile, Peru och Uruguay. Här följer några smakprov ur resealbumet Friårets fröjder:

Klart å betalt…nu kör vi!

Måndag 2 oktober 2006 - Sverige
Nu är den stora dagen här! Efter sex månaders ovisshet, åker jag iväg på vad som känns som mitt livs resa. Jag har fortfarande vissa svårigheter att förstå att det verkligen är på riktigt.

Honey I'm hooome

Torsdag 12 oktober 2006 - Perth, Australien
Resan hit gick bättre än förväntat. Kenneth och Lotta skjutsade mig till Arlanda och efter en “Det var nära ögat” med plånboken var jag på väg.

Väl framme i Perth delade jag en taxi med en tysk till vandrarhemmet. Jag följde även med ett gäng brudar ut och åt igår kväll.

Adrenalin & dödsångest

Tisdag 20 Mars 2007 - Nelson, Nya Zeeland
Vi bokade tid uppe i Abel Tasman, satte in Pauline i bilen och drog iväg till Motueka.

1500 kronor och 13000 fot upp i luften senare, en vuxen karl fastspänd bak på ryggen, min kropp hängandes utanför planet (för att divemastern ska sitta på kanten), order om att le för att på vingen sitter det en kamera som dokumenterar droppet, och sedan är det enda som omger mig luft. I 4000 fot är det fritt fall innan fallskärmen vecklar ut sig för att sedan bara dala ner och adrenalinet pumpar ut genom öronen på mig… Vackert! Fantastiskt!

Habla Espanol ¿ & Casa de Mama Vicky!

Torsdag 19 April 2007 - La Paz, Bolivia
Resan från Arica i Chile till La Paz i Bolivia tog ungefär 13 timmar. Lyckades uppleva ett jordskalv på ungefär 3.4 innan jag satte mig på bussen… det skakade bra! Resan innebar en gränsövergång med tillhörande immigration och jag skulle ange hur länge jag skulle stanna i Bolivia. Det spanska ordet för månader är Mese och det spanska ordet för bord är Meza, jag lyckades förklara för gränspatrullen att jag skulle minsann stanna i Bolivia i två bord, vilket de fann otroligt underhållande!

Jag har ju också börjat jobba som volontär på språkinstitutet FOX på kvällarna. Jag är än så länge lärarassistent, men jag behöver bara säga till så får jag en egen klass. En av studenterna, Dajara, en trettonårig tjej i sina bästa år tog med mig på middag efter en lektion. Vi kommunicerade hjälpligt på både engelska & spanska.

Dynamitgubbar & cha cha cha

Lördag 5 Maj 2007 - Sucre, Bolivia
Patty har dragit med mig på danslektioner, vi dansar Salsa, Merengue, Cumbia, Reaggeton, ChaChaCha, HipHop osv. Läraren heter Fernando och är riktigt duktig, både på att dansa men framför allt på att lära ut och förklara! Undra om det är något i vattnet i Skandinavien som gör att höfterna och överkroppen är som gjuten i cement på oss blekfeta vitingar? De är så duktiga på att skaka valda delar av kroppen här i takt med musiken att det är ganska genant att försöka kopiera det. Men det är riktigt roligt! Det har varit dansfestival här också och jag har varit och sett en del föreställningar.

Cecilias bästa tips till dig som ska iväg på långresa

Innan du åker: Scanna in viktiga dokument såsom pass, biljetter, visum och försäkringshandlingar och mejla dem till dig själv. Bifoga även viktiga telefonnummer, kontaktpersoner, bokningsnummer och eventuella inloggningsuppgifter.

Under resans gång: Var lagom misstänksam, respektfull och ödmjuk. Närma dig lokalbefolkningen och de ger tillbaka tusenfalt. Följ deras goda råd om vilka ställen som bör undvikas, de vet vad de pratar om. Kom ihåg att du är en gäst i deras land.

Planera inte sönder resan för mycket, på det sättet kommer du att missa de riktiga guldkornen!

Kolla in hela resan i albumet “Friårets fröjder”.