Cingelsson, eller Camilla som hon egentligen heter, har gjort sin drömresa i Mexico. Under några spännande veckor upptäckte hon en del av vad detta fantastiska land har att erbjuda." />

Bienvenido a Mexico!

Maria
Reseguiden

Foto: cingelsson, medlem sedan 2006
Reseguidens medlem Cingelsson, eller Camilla som hon egentligen heter, har gjort sin drömresa i Mexico. Under några spännande veckor upptäckte hon en del av vad detta fantastiska land har att erbjuda.
Publicerad 8 september 2008

Teotiuacán – Gudarnas Stad

Teotiuacánt är en förhistorisk stad som började byggas 600 år före Kristus och under sin storhetstid var den en av världens största städer, med närmare 200 000 invånare. När vi steg ut på Dödens Aveny, den breda väg som löper genom staden, stod solen högt på en klarblå himmel. Den två och en halv kilometer långa vägen låg nästan öde.

Trappstegen upp mot Solpyramiden är höga och då Mexico City ligger på över 2200 meter över havet var det inte helt utan ansträngning som vi klättrade upp till toppen. Väl uppe är vyn storslagen, men inget slår utsikten från Månpyramiden. Den ligger i slutet av Dödens Aveny. Därifrån har man en fantastisk överblick över hela området och vi sätter oss ner för att vila benen och njuta av den magnifika utsikten.

Lata dagar på stranden

I Acapulco imponerades vi av de berömda klippdykarna, Las Quebradas, solade, badade, njöt av utsikten och drack Corona med lime. Vi hann även med Belize i några dagar innan vi anlände till Playa Del Carmen och slöt upp med ett annat par. På huvudgatan, som sträcker sig genom Playa, som det förkortas i folkmun, trängs restauranger, barer, souveniraffärer och turister. Så vi gjorde som alla andra; åt burritos, drack blåbärs-daiquiri, köpte bikinis med Coronaloggan (inte killarna!), såg eldshower och bara strosade fram och tillbaka. När vi tröttnat på det tog vi en färja över till Cozumel som ligger cirka 30 minuter från Playa och spenderade en dag på mer folktomma stränder.

Mitt smultronställe

Efter Playa Del Carmen åkte vi till Tulum – ett riktigt paradis och numera vårt smultronställe i Mexico. Här är stränderna djupare och vitare än någon annanstans jag någonsin varit. Vattnet är mer turkost och stämningen totalt avslappnad. Mellan sanddynerna, i en liten bungalow på 12 kvadratmeter utan toalett, bodde vi fyra personer för några få hundralappar. Några knappa meter bort låg stranden och även en liten strandbar med gungor istället för stolar. På dagarna åt vi vår lunch här och då drogs ett litet gatukök fram. En kille i kockkläder och kockmössa tillagade bland annat underbar cheviche – rå fisk med bland annat lime.

Tröttnar man på att bara ligga och sola kan man snorkla, prova på kite-surfing eller självklart ta sig en närmare titt på Tulums stolthet – Mayaruinen som majestätiskt reser sig ytterst på en klippa precis vid havet.

Mäktiga pyramider

Självklart tog vi oss också till Chitzen Itza, ett av världens sju nya underverk. Att det är Yucatanhalvöns stora turistmagnet märktes på en gång. Överallt fanns försäljare som försökte sälja sina varor för nästan ingenting och de som inte sålde något gick omkring med en kamera i högsta hugg. Men Chitzen Itza är mäktigt!

Från den stora pyramiden, Kukulcán, ges en bra överblick och en underbar utsikt och är ett måste att ta sig upp på. Men det krävs mod att våga ta det första steget när det är dags att gå ner för dessa nästan vertikala trappsteg. Vi vandrade vidare bland avbildade dödskallar genom Krigarnas Tempel och in i djungeln, där fler pyramider och ruiner finns.

Innan vi åkte hem hann vi med Isla de la Mujeres som ligger utanför Cancun och självklart några all-inclusive nätter mitt i smeten i Cancun! En värdig avslutning på en semester som innehållit allt.

Sponsrade erbjudanden:

{{rg_offer_plus_summary country_id_dest=“206” always=“1” compact=“1”}}

Hitta resan till Mexiko:

Hitta mer info:

Mexico

Sök bland reseförslag och erbjudanden: