Travellovers blogg

Måndag 30 Juni 2008 - San Francisco
Resealbum: San Francisco

Resan till San Francisco

Min drömresa till San Francisco gick jättebra! Staden var vacker med sina branta kullar och Cable Cars. Allt motsvarade mina förväntningar. Övriga Kalifornien, t.ex. 17 Mile Drive var underbart, det finaste jag sett.
Här kommer min resa dag för dag!

Dag 1: 11 Juni: Vi lyfte från Landvetter 06.25, hade sedan 3 timmar i Amsterdam. Flyget till S.F. tog 10 timmar, väl framme tog vi en taxi till hotellet och tog sedan en promenad runt staden. De flesta turister börjar kanske med att se Union Square eller Fisherman's Wharf, vi tog andra hållet och började vår första stadstur med att gå in i delar utav the Tenderloin... då kan det bara bli bättre efteråt! :) Även om jag tyckte såg helt normalt ut på dagen, rätt så fint på vissa ställen till och med!

Dag 2: 12 Juni: Vi åt frukost på 50-tals Dinern Lori's Diner, mycket goda och stora portioner! Vi åkte sedan ner till Fisherman's Wharf med Cable Car, på eftermiddagen gick vi ändå upp till Coit Tower på Telegraph Hill. Fantastisk utsikt!

Dag 3: 13 Juni: På morgonen åkte vi på en sightseeing tur med Gray Line, skulle ha åkt på Bay Cruise, men dimman var för tjock så vi tog det nästa dag istället. Vi gick bort till Lombard Street - världens krokigaste gata och Fillbert Street - världens brantaste gata. Sedan promenerade vi bort till North Beach - de italienska stadsdelarna. Där beundrade vi Sts. Peter and Paul Church vid Washington Square Park. Vi vandrade vidare till Chinatown, som ska vara den största kinesiska bosättningen utanför Asien.
Tog sedan Cable Car - California linjen upp till Powell Street.

Dag 4: 14 Juni: På morgonen tog vi en färja till Alcatraz, väl framme gjorde vi en Audio Head Set tur och gick runt i cellbyggnaden.
Efter Alcatraz åt vi lunch i Fisherman's Wharf, på grund av att dimman inte var lika tjock idag tog vi en Bay Cruise på havet. Båten gick under Golden Gate Bridge och runt Alcatraz och längs S.F. Bayside tillbaka till pier 39.

Dag 5: 15 Juni: Dagen började med en tur till Muir Woods, massa stora redwood träd att kolla på! Sedan åkte vi vidare till Sausalito, en exklusiv ort mittemot San Francisco på andra sidan bukten.
Efter turen tog vi lokalbuss till Palace of Fine Arts - dess guldiga tak syns på långt håll. Sedan promenerade vi mot Golden Gate bridge, tog ca 1 timme. Väl framme gick vi upp till bron och över halva bron, vi orkade inte gå mer än halva vägen. Så vi tog lokalbussen tillbaka till Fisherman's Wharf via Fort Mason.

Dag 6: 16 Juni: Vi tog lokalbuss nr.21 från Market Street och hoppade av vid Alamo Square, där de kända Painted Ladies står - sex vackra viktorianska hus med hela S.F. Skyline i bakgrunden. Vi gick några block ner till Haight Street och vidare till Haight Ashbury. Där kollade vi in gamla Hippe affärer och mindes svunna tider från Summer of Love 1967.
Promenaden fortsatte genom hela Golden Gate Park, fick bl.a. se: Hippie Hill. botaniska trädgården, japanska tegården, Stow Lake m.m. Golden Gate Park är USA:s största anlagda statspark, större än Central Park i N.Y.

Dag 7: 17 Juni: Den här dagen var nog bäst med hela semestern! Vi åkte på tur med Gray Line för 3:e gången till Montery och Carmel. Vi åkte längs Highway 1, stannade i Monterey gick på akvariet där, sedan vidare till 17 mile drive, det finaste jag sett! Vi såg vackra stränder och klippor och även The Lone Cypress, världens mest fotade träd? Sedan bar det av till Carmel-by-the-Sea, jättevacker strand hittade man där!

Dag 8: 18 Juni: Vi promenerade ner till Market Street - den största gatan i S.F. och några block ner till Yerba Buena Gardens - som är en nöjesanläggning för barn (Inomhusskridskobana, karusell, bio, spelarkad m.m). Vi tänkte gå till San Francisco Museum of Modern Art, när vi kommer fram ser vi att dem har stängt varje onsdag.
Vi åkte sedan ner till Castro, inte så mycket att se där, men roligt att varit där. Castro Teatern var det mest sevärda där. Sedan tog vi spårvagnen tillbaka till Fisherman's Wharf.

Dag 9: 19 Juni: Turen till Yosemite National Park startade 07.00. Vi var framme 5 timmar senare inkluderat med ett rasstopp i Central Valley.
Parken var jättestor, chauffören gjorde en sightseein tur med oss; vi fick se: Half Dome, Yosemite Falls, El Capitan, Yosemite Valley plus massa skog!
Det var varmt och stort man fick 3 timmar i parken, hann dock inte se så mycket på egen hand.

Dag 10: 20 Juni: Vi beställde en tur till Six Flags Disovery Kingdom i Vallejo utanför S.F. Vi tog färjan ifrån Ferry Building och det tog en timme till Vallejo. Sedan väntade vi på bussen, det tog 20 min för bussen till parken. Vi spenderade ca 4 timmar i parken, det var mycket varmt, 105 Farenheit = ca 42 Grader. Jag åkte alla stora rollercoasters, Medusa hette den största och roligaste!
Åter i S.F. promenerade vi bort till Oakland Bay Bridge och under, sedan längs Embarcadero vid havet, ändå bort till AT&T Park där San Francisco Giants spelar Baseball.

Dag 11: 21 Juni: Den femte och sista utflykten med Gray Line gick till Wine Country. Det var fint, vi stannade 5 gånger. 3 gånger i Napa Valley och 2 i Sonoma Valley. Som sagt, landskapet var jättefint, vingårdarna också, men det var inget för mig. Denna utflykten kändes en aning onödig. Men är ändå glad att jag fick se det!

Dag 12: 22 Juni: Vi hade redan hunnit med det jag hade planerat in idag så vi tog en shopping dag. Det började i Fisherman's Wharf och så fortsatte vi vid Union Square på eftermiddagen.

Dag 13: 23 Juni: Finns inte så mycket mer att säga än att vi shoppade loss idag också! =)
Vi åkte med 2 halvfulla väskor, kom hem med 4 stora proppfulla väskor! Handlade så mycket så det fick knappt plats!

Dag 14: 24 Juni: Sista dagen i S.F.! Vi åt vår sista frukost på Lori's Diner, sedan sprang vi ner till Market Street och shoppade in i det sista, en halvtimme innan taxin skulle ta oss till SFO airport rusade vi tillbaka och packade ner det vi hade inhandlat! Taxin körde oss till SFO 11.00 och flyget gick 16.00, så vi hade gott om tid att äta kinamat! Flyget var ännu en gång 10 timmar långt!

Dag 15: 25 Juni: Plötsligt blev det onsdag, vi vred fram klockorna 9 timmar och landade i Amsterdam 10 på förmiddagen. Flyget gick runt 15.45. Sedan var vi framme på Landvetter igen efter en härlig resa omkring 17.00.

Sammanfattning:
Den här resan var den bästa jag gjort, allt var så vackert och annorlunda. Resan motsvarade verkligen mina förväntningar! Ett plus till att allt gick så bra som det gjorde, inget gick fel någonstans!
Amerikanarna är också riktigt trevliga, artiga och sociala, det bästa folket jag har träffat under alla mina resor.
Jag rekomenderar verkligen San Francisco, till alla som vill uppleva en liten amerikansk storstad med genuin småstadskänsla, en stad som förmedlar det bästa till sina besökare och visar upp sina vackra vyer vart man än är i staden.
Kalifornien i övrigt är en spännande delstat som har väldigt mycket att erbjuda, här behövs flera veckor om man ska hinna med bara det sevärda, sen är det upp till var och en hur länge man kan tänkas semestra.

Till sist vill jag säga tack till dej som läste hela detta blogginlägg, om någon gjorde det!? =)