Reselotta

2007-09-30
Senast online
5 år sedan

Jag är en frisk fläkt på 37 år som ÄLSKAR att resa! Jag reser så fort jag får en möjlighet och älskar att ta del av natur och kultur i de länder jag besöker. Och äventyren så klart! Går gärna vandringar och vistas gärna även på de mindre turistiga ställena...Att träffa och prata med de människor som bor i varje land jag besöker är också otroligt givande och intressant!!

Min stora dröm sen jag var barn är att en dag kunna jobba som resereporter ute i världen! Det skulle vara en dröm som blev sann om jag fick den chansen! Då skulle jag få kombinera de två största intressena jag har- nämligen mitt reseintresse och mitt skådespelar intresse! Förutom mina resor, skådespelar jag också! Under drygt 10 års tid har jag hållit på med film/tv teater både på amatörnivå men också mer professionell nivå. Under de senaste resorna har jag haft framme min lilla kamera o filmat en hel del, så det blir små resefilmer. Mycket kul att ha och ett alternativ för de därhemma att se på istället för bara foton! Det blir mer levande med filmerna!

Mitt reseintresse började redan som liten då jag växte upp i en familj som var på resande fot en till två gånger vart år, mycket i Sverige men även en hel del runt i i Europa.

När jag blev äldre har jag börjat att resa till andra delar av världen.
2000 besökte jag Florida och reste runt där, 2003 hälsade jag på i Bulgarien, 2004 blev det Thailand och 2005 var jag i Kina och Västindien, närmare bestämt Tobago.

2006 gjorde jag en längre resa, en jorden runt resa på egen hand och var ute i 6 månader! Jag backpackade då i Asien (Indien, Thailand, Kambodja,Singapore, Malaysia) , Australien, Nya Zeeland, Fiji och USA.
Under den resan upplevde jag mycket häftiga och vackra saker, jag simmade bla med delfiner i Singapore, red på kamel i Indiens öken, dök vid Bariärrevet i och matade vilda kängurur i Australien. Jag åkte forsränning, hoppade fallskärm och gick vulkanvandringar på Nya Zeeland. Att vara ute och resa på det sättet känns så befriande och jag känner mig så levande!!
På Turmässan 2008 blev jag intervjuad av Vigor Sörman om denna resa. Se gärna klippet http://www.reseguiden.se/minsida/marlene/filmer/backpacking-resa-och-ta-dagen-so...

2007 bar det först av till Thailand och senare åkte jag och en kompis till Sydamerika (Peru, Bolivia och Venezuela). Det var en kombinationsresa där vi både backpackade men också bokade in oss på en mer organiserad rundtur. Min absolut häftigaste resupplevelse! Sydamerika är otroligt vackert och kulturen fantastisk och även folket! Jag åkte bl.a. båt på Titicaca sjön och vandrade på Inkaleden! Hur coolt som helst!

Island var resmålet sommaren 2008. Där hyrde jag och kompisen bil och det hanns med både snöscooter, hundspann, varma källor och underbara vattenfall m.m.!. Hur fint som helst och rekommenderas verkligen! Under denna resa fick vi låna Reseguidens videokamera och gjorde små resereportage om de olika upplevelserna! Jätteroligt!!

På hösten 2008 åkte jag över till Nya Zeeland igen och jobbade 9 månader. Under denna tiden hann jag med att se mig om ytterligare en gång i detta underbart vackra land!
Det blev också ett besök på Cooköarna över jul och nyår! Om man söker underbara stränder och fantatiskt vatten så är Cooköarna något att åka till!
När jag lämnat Nya Zeeland stannade jag i Asien i 3 månader och backpackade i de länder jag inte hann med under min jorden runt resa 2006. Denna gången besökte jag Filippinerna som följdes av Malaysias Borneo (där jag bla fick se vilda urangutanger och då passade jag på att adoptera en liten urangutang unge (så jag är numera mor till lilla Sogo-Sogo, 4 år:) Därefter bar det av till Bali och Gili-öarna, sedan Malayia igen och därefter åkte jag upp till Laos och Vietnam! Underbar resa och vilka fantastiska upplevelser med bla, snorkling i världsklss, vulkanvandringar, besök i typiska kulturella byar med dess speciella folkslag och mycket mer!

Jul och nyår 2009/2010 var jag i New York!- Metropolen som många besöker! Jättekul.

Tunisien 2010

Spanien 2015

Thailand med familjen 2018

Kap verde 2018

Nästa resa blir kryssning i Karibien i februari 2019.

Någon gång vill jag resa till Skottland och Irland (där vill jag vandra i dess underbara natur) samt Afrika och upptäcka kontinentens savanner och häftiga djurliv!! ! Det vore nåt.

Nu när jag blivit mamma blir det inte lika mycket resande längre men så fort pengar och möjlighet finns åker sambon och jag iväg med våra tjejer på 7 och 4 år,

Ha det gott!
/Lotta

Reselottas besökta platser
Resealbum  (Visa alla 14 album)
Härligt land med öppna och trevliga människor, bra shopping och lätt att ta sig fram!
4 feb 2010|Weekend & Storstad
Bilder  (Se alla 485 bilder)
Reselotta
Reselotta säger till Malla_:
nej vi bodde inte där, vi besökte den stranden på en dagsutflykt. Men det var ett fint ställe iaf... kom dock inte ihåg vad det hette.
19 juni 2010 12:37 - Anmäl
Malla_
Malla_ säger om Reselottas bild:
Bodde ni här? Vad hette hotellet? Ska dit i Mars så vi kollar in vart vi vill bo.
7 juni 2010 08:53 - Anmäl
Rommetorp
Rommetorp säger om Reselottas bild:
Kanon fin bild
14 mars 2010 20:47 - Anmäl
Karinlorvik
Karinlorvik säger om Reselottas bild "Australien":
Vacker vy och klara färger!
21 februari 2010 15:40 - Anmäl
Ziesta
Ziesta säger om Reselottas bild "Australien":
Det här skeppet såg jag i somras! :-) Undra just hur länge det kommer ligga kvar där... känns som det snart rostar sönder..
15 februari 2010 16:37 - Anmäl
Blogg
Problem med uppladdningen
Jag försöker att lägga upp bilder från mina senaste resmål men jag har stora problem med uppladdningen tyvärr! Hoppas att detta ska lösa sig inom kort!