Resa genom årstiderna 4. Mellan Hägg och Syren.

Resealbumet skapat av: Gullsing
4 maj 2008
Visningar: 1960
Vi tyckte att det var så vackert väder och hade inte varit i B.s barnbarns koloniområde Tornet och tittat i år. Området liggar alldeles intill Helsingborgs stads vattentorn, därav namnet.

B.s barnbarn D. är gift med S. och de har två döttrar vilkas namn börjar på A. Så det blir A1 och A2 här. De är alltså två av B.s 5 barnbarns barn. (Det 6te är på gång i sommar).

Så vi ringde och bjöd in oss på kaffe. Vi blev hjärtligt välkomnade och därför vi tog med oss en rulltårta och vispgrädde, för att ha nåt att bjuda på.

Vägen dit tog vi genom Fredriksdals friluftsmuseum och där träffade vi en av B.s tidigare arbetskamrater. Hans hustru och dotter var också med och de satt på en soffa och gonade sig i solen. Vi satte oss hos dem ett tag och snackade lite.

Så gick vi vidare förbi vattentornet och yngsta dottern A2 i familjen mötte vid grinden. Vädret var grannt, som man säger i Skåne och vi satt i deras trädgård och njöt i solen med kaffe och "tårta".

Där fanns en hel del blomster, som jag fotograferade. Varken vi eller de visste namnet på alla, så jag hoppas att det finns botaniker bland er, som kan berätta vad blommorna heter.

Så småningom skulle vi gå hem och då följde S. med och skulle låsa ut oss från området. Då visade hon oss var hennes föräldrar hade sin koloni och var D.s anhöriga hade sin.

När vi var nästan hemma igen, kom vi överens om, att inköpa varsin kebabtallrik hos vår hovleverantör i stället för att laga mat själva. Kebaben var jättegod som vanligt.

Nu finns alla bilder på plats och även filmer, så resan mellan hägg och syren är avslutad nu.

Jag har lagt in en ny blogg om branden på Fredriksdal den 18 maj.
Kategori: Barn & Familj
Besökta länder: Sverige, Danmark
Reslängd: 12 dagar
Datum: 4 - 15 maj 2008
Blogg: 5 inlägg

Bilder

Karta

Kommentarer

17 maj 2008 19:27
Jättertrevligt resealbum. Lite annorlunda, kul att läsa alla kommentarer. Så gillar jag också att knäppa foton på mat vi äter ute, till den övriga familjens spe!
16 maj 2008 14:57
Våren är här!
Av Ivan
15 maj 2008 23:01
Hej Gilla! Härlig resa du gjort. Här finns det gott om hägg, men mycket sparsamt med syren. Just nu har naturen tryckt på stoppknappen. Inte helt fel. Man vill ju förlänga den här tiden.
Av Crista
5 maj 2008 19:26
Vilka härliga bilder....nu kommer den finaste tiden som jag gillar bäst....mellan hägg och syrén. Vi har inte kommit riktigt så långt här ännu men någon vecka till så....
5 maj 2008 10:26
Det märks att våren har kommit längre i Helsingborg än i Upplands Väsby. Trevlig läsning och fina blommbilder .. tummen upp! /R