Koh Samui tips!

Resealbumet skapat av: Marika
3 feb. 2009
Visningar: 989
Detta är något jag ofta får frågor om så nu lägger jag in detta som ett resealbum. Senast vi var på Koh Samui var 2007 så en del har troligtvis förändrats. Till exempel tror jag att Bang Po är mycket mer exploaterat idag än det var för bara något år sedan. Hoppas ni finner det läsvärt ändå!

Koh Samui tips!

Boende: The Fair House Beach Resort (OBS! Brant backe ner till stranden där även frukosten serveras- inte lämpligt för den som har svårt att gå lite längre)
Var: Cheweng Noi (finaste delen av Chewengstranden och den barnvänligaste tycker vi)
Varför: Lugare, finare, barnvänligare, inte lika många försäljare - lugn och ro nära hektiska centrum

Boende 2: Royal Living Residence.
Var: Bang Poh
Varför: Är ni några stycken så hyr ett eget lyxhus på stranden. alla bekvämligheter som pool m.m. finns på området som är välskött och har trevlig personal. Läs mer här: http://www.reseskafferiet.se

Rekommderade saker att göra:

1. Åk på en dagstur med jeep upp i bergen genom djungeln.
Vad får man se/göra: Åk förbi små hyddor i djungeln där folk bor, hör cikadornas och de andra djurens larmande ljud i djungeln (det är långt ifrån tyst), bada i vattenfall (eller doppa er kanske jag ska säga för det var kallt!), är lunch på en mysig restaurang på en kulle inne i djungeln men makalös utsikt, stanna till på utsiktspukten på Samui och se flera stränder samtidigt - jättevackert om det är bra väder. OBS! Vissa tider på året är vägarna nästan oframkomliga då de mer eller mindre spolas bort av monsunregnen. Vi var där i mars och på sina ställen tog sig knappt den 4-hjulsdrivna jeepen fram. Nedfärden från utsiktsberget ska vi inte heller tala om...det var väldigt brant och vägen gick i zick-zack nerför berget (inga skyddsträcken fanns).

2. Simma med sjölejon! Vi gjorde det aldrig och det ångrar jag. Det finns ett sealion-rescue-center utanför Lamai och här kan man boka in sig för att antingen se på en show eller så kan man bada med sjölejonen! Väljer man att bada med dem får man vara med och träna dem och gosa med dem =) man får också en videofilm med det spännande mötet på =)

3. Åk på en dagsutfykt med båt i Angtong National Marinepark och besök underbara små öar, klättra upp till makalösa utsiktplatser. OBS! Snorklingen var inget vidare när vi åkte men det kan ju ha berott på väder och strömmar just då (?) OBS! Alla småbarnsförädrar - ta med flytvästen hemifrån, det finns sällan i barnstl. på båtarna. Köp tex en begagnad hemma och ge bort den i Thailand när ni ska åka hem så får ni mer plats i väskan till alla fnd =).)

4. Ta katamaranfärjan till Koh Nang Yaun och åk med på snorkeltur till Koh Tao! Den som inte vill snorkla kan stanna på Koh Nang Yuan någon timme och sola, bada eller utforska omgivningarna. Här finns en liten bar och en restaurang.

5. Ta färjan till Koh Phangan och besök fullmånefesten! Det är en upplevelse för alla! Inte alls så stökigt och hemskt som man hört. Många barn var med sina föräldrar och det var en trevlig stämning där folk satt på stranden och åt mat, pratade, lyssnade på musik, skickade upp papplyktor mot natthimlen. Ta dock inte båten som går mitt på dagen tillbaka till Samui, dagen efter...alla mår inte så bra när de ska tillbaka...

6. Hyr ATV´s (4-hjulingar) och åk med på guidade turer bland risfält och in i djungeln!

7. Ät en romantisk middag på Sea Scape Beach Resort (Chaweng stranden) och serveras liggades på dynor, på stranden, med små bord klädda med linnedukar. Inte så bekvämt kanske... men en minnesvärd upplevelse!

8.Besök de andra stränderna på Samui tex.
Choeng Moen (finast längst ut på spetsen till höger där det också finns en bra baroch restaurang,
Lamai (lite större vågor och det blir snabbare djupt här och inte lika klart vatten men här är det lite billigare än i Chaweng, gäller både mat och shopping)

9. Missa inte hårsalongen mitt emot Ciao Bella (även kallat "Eriks" - en svensk restaurang med gudomligt goda stuvade makaroner och plankstek!!). Bea (kille) på hårsalongen är jätteduktig och det billgt; Extensions 1 000 SEK (5500:- i Sverige) lösögonfransar 140 SEK (1500:- i Sverige) klippning 50 SEK, Klippning och slingor 150 SEK. Bea är dessutom väldigt duktig och använder västerländska kända produkter och klipper västerländska frisyrer. Passa på och skäm bort er - och snälla, hälsa till Bea från mig, har besökt honom 2 år i rad =)

10. Åk till Tesco Lotus och shoppa! Här finns allt - från prisvärda glasögon och linser till thailändska skönhetsvårdsprodukter (kan rekommendera Oriental Princess-serien), kläder i mängder med priser från 20 SEK och uppåt - både för dam, herr och barn, skor som är lika biliga, väskor m.m. Det finns även matvaror för den som har eget hushåll eller vill fylla på mini-baren =) OBS! Här finns också billiga leksaker om ni har barn med er eller vill köpa med presenter hem =)

11. Lider ni av värmeutslag? Köp antiseptiskt talk på Tesco. Funkar jättebra =)

12. Gå på spa och få massage och skäm bort er själva eller ta massage på hotellet. Det är så billigt och gör underverk efter en lång resa =)

Listan kan göras lång med detta får räcka. Alla ni som åker till Samui kommer att hitta broschyrer om allt som finns att göra på hotellet och ute på "stan" .

Vill ni läsa på om Thailand innan ni åker eller leta boende? Kolla på http://www.reseskafferiet.se

Fråga gärna om det är något jag kan hjälpa till med =)
Kategori: Sol & Bad
Besökta länder: Thailand
Reslängd: 12 dagar
Datum: 5 - 16 mars 2006

Bilder

Karta