Högt och lågt i Taormina ...

Resealbumet skapat av: Karinlorvik
31 juli 2014
Visningar: 448
Var en vecka på Sicilien i maj, en ö som jag gärna återvänder till igen och igen.
Sicilien har mycket att erbjuda både vad gäller kultur och natur, så en vecka är egentligen alldeles för lite här. Denna gången tog vi det bara lugnt, d.v.s. höll oss i och runt Taormina, och gjorde inga långa utflykter.
På tidigare resor hit har jag bl a besökt Etna, Syrakusa, Alcantara-ravinen och ön Stromboli, det finns några skannade bilder härifrån i ett av mina äldsta album på Reseguiden: "Italienska Pärlor".

Taormina är Siciliens mest berömda turistort, vackert belägen på en klippudde med utsikt över Naxosbukten och mot vulkanen Etna. I den medeltida stadskärnan finns både öppna torg och smala gränder att ströva i, här finns ruinerna efter en grekisk teater som är väl värt ett besök, inte minst för den storslagna utsikten. Längs huvudgatan Corso Umberto finns många fina små butiker, antikaffärer, kaféer och barer. På dagarna myllrar det av turister här som besöker staden under några timmar, men på kvällarna är det lite lugnare, då går man ut och njuter av det goda italienska / sicilianska köket på någon mysig restaurang.

Nedanför Taormina finns flera badvikar, som t.ex. den vid Isola Bella. Man kan åka linbana ned till havet, eller man kan ta bussen till stränderna i Giardini-Naxos.

Ovanför Taormina ligger den lilla byn Castelmola på en klipphylla.
Besökta länder: Italien, Sverige
Reslängd: 8 dagar
Datum: 6 - 13 maj 2014

Bilder

Karta