Hanoi och Halong Bay

Resealbumet skapat av: Rolf_52
1 maj 2015
Visningar: 186
Vår visa-run i början av februari från Thailand till Hanoi och norra Vietnam fick vår Schweiziske granne i Hua Hin att skaka på huvudet. "Vad ska ni dit i kylan och göra?" Och visst kändes det lite småruggigt att komma från +32 C till +18 C men Hanoi visade sig vara en spännande stad där vi mest fascinerades av folklivet.

Vi bodde mitt i gamla stan (Old Quarter / Hoan Kiem district) på Essence Hanoi Hotel & Spa. Rent, snyggt, fräscht och mycket hög standard för en billig peng. Lägg därtill den trevligaste och mest serviceinriktade hotellpersonal vi träffat så har ni en riktig hotellpärla. Vi blev inte förvånade när vi såg att Tripadvisor rankat hotellet topp-25 i världen för service.

Vi gjorde också ett par turer arrangerade av Tuan Linh Travel. En on-line resebyrå som först gav ett mycket positivt och trovärdigt intryck men tyvärr inte höll vad de lovade. Inget jag kan rekommendera. Nästa gång använder vi oss av den reseservice som vårt hotell i Hanoi tillhandahöll.

Turen till Halong Bay är nog ett måste men kändes ändå aningen "underwhelming" pga för högt ställda förväntningar. Vi valde en endagstur utan övernattning. Bussturen från Hanoi tar fyra timmer och man får en halvdag på sjön med lunch på båten vilket kändes fullt tillräckligt.

Turen till Sapa uppe i bergen vid kinesiska gränsen blev däremot "overwhelming" trots regn och dimma och här hade vi gärna stannat lite längre än de tre dagar vi hade planerat. För mer detaljer se separat album.
Kategori: Kultur & Historia
Besökta länder: Vietnam
Reslängd: 7 dagar
Datum: 10 - 16 februari 2015

Bilder

Karta

Kommentarer

Av Rolf_52
10 maj 2015 16:22
Tusen tack Bibchen…det blev en minnesvärd resa :)
Av Bibchen
8 maj 2015 16:28
Verkar ha varit en mycket spännande och givande resa.
Av Rolf_52
3 maj 2015 17:12
Tusen tack Eje för kommentaren och för att du valde albumet som favorit…uppskattas mycket :)
Av Eje_b
3 maj 2015 14:06
Jättefint album som jag gör till min favorit. Du har fångat vardagen hos de Vietnamesiska människorna så fint med Dina skickligt fina komponerade bilder. Vilka färger! Jag gillar verkligen detta album!!