En resa till Lund.

Resealbumet skapat av: Gullsing
5 juli 2013
Visningar: 226
Vi fick för oss att åka till Lund en dag. Det var rätt länge sen sist. På motorvägen ner mot Lund var det jättemånga bilar. Både personbilar och lastbilar. Många av dem kommer från Danmark och Sundsbron.
Kategori: Kultur & Historia
Besökta länder: Sverige
Reslängd: 1 dag
Datum: 4 juli 2013

Bilder

Karta

Kommentarer

7 nov. 2013 19:57
Jag får verkligen tacka för ditt beröm.
Av Rave
7 nov. 2013 18:36
Så hyggelig å se dine fine bilder fra Lund. Jeg var ofte på besøk i Lund på 70- tallet. Min mamma bodde der ca. 1 år. Trevlig stad!
30 juli 2013 19:09
Tack ska du ha. Vi mår bra båda två och jag hoppas att du också gör det. Det ska bli roligt att få läsa om dina äventyr. Kram/Gilla
Av Anom
30 juli 2013 13:32
Hej fint album, tyvärr har jag inte varit inne på reseguiden på länge, men nu ska jag skärpa till mig, ta och lägga in vad jag syssla med förra året, hoppas att allt är väl med dig och din man
9 juli 2013 08:10
Hej! Det var ju roligt att jag kunde inspirera till en Lundaresa för dig. Gilla
Av Mpc
9 juli 2013 07:19
Hej nu har jag blivit inspirerad av din bilder med att själv resa dit
6 juli 2013 11:00
Ni var duktiga i skolan och har lyckats väl i livet sen. Jag har också en "kändis" från min klass i skolan. Larz-Thure Ljungdahl, känd från TV med bland annat fiskeprogram och Sverige runt, tror jag det hette. Gilla
Av Ivan
6 juli 2013 10:56
Vi hade också låsta dörrar, en "Vaktis" och överordningsmän med guldknapp. Jag jobbade mycket med Gymnasieföreningen EDDA tillsammans med Per Västberg och Ragnar von Holten. Hade en egen nyckerl till skolan så jag kunde smita in bakvägar. Vi satte bl. a. upp teaterföreställningar. Åkte ibland på kort turné med dem. Många av dem som var med då fick senare kända namn. Till hjälp hade vi också en ung förmåga som jobbade med att sätta upp egenskrivna verk på Mäster Olofsgården i Gamla Stan. Han hette Ingemar Bergman.
6 juli 2013 10:27
Det var precis samma sak i Arboga Realskola. Rektorn var Pingstpastor, så det gick inte att fuska. Men vi hade ingen läktare. Om man kom för sent, fick man inte komma in alls för Vaktis och det blev en uppskrivning. Vid tre uppskrivningar fick man en anmärkning i betyget. Som väl var klarade jag mig från både uppskrivningar och anmärkningar.. Gilla
Av Ivan
6 juli 2013 10:16
Och morgonsamling också då förstås. Det hade vi i Östra Real med bibelläsning och psalmsång. Övervakade från läktaren så att vi inte satt och smygläste på läxorna.
6 juli 2013 09:51
Jaha! Där ser man. Jag känner igen de namnen också, men kommer inte ihåg vad de stod för. Minnesförlust. Men undervisningen i Asatron var nog inte så viktig för vår lärare, som vi hade i historia och kristendom, som det hette på den tiden. Han höll sig mest till kristendomen. Gilla
Av Ivan
6 juli 2013 09:28
Du får inte glömma Frö och Freja. De är de bästa!
6 juli 2013 09:12
Det var ju trevligt att du tyckte om mina bilder från Lund. Så får jag ju säga: Välkommen ner till Skåne. Ha det så gott. Gilla
6 juli 2013 09:11
Så du har gått över till Asatron? Då känner du väl till alla gudarna dä?. Oden, Tor och Frej känner jag igen. Har inte ägnat mig åt kunskaperna om Asarna sen skolan för över 60 är sen. Gilla
6 juli 2013 07:05
Tack Gilla för lite bilder från Lund. Är strax på väg ner till dina trakter. Ha en skön sommar.
Av Ivan
5 juli 2013 23:51
Modigt att du vågade dig ner i Sankt Lars krypta. Jätten Finn tillhör mina favoriter. När jag och Tingsten samtidigt och som de första lämnade svenska statskyrkan gick jag över till Asatron. Alla andra gudar är lågpresterande.