Zakynthos eller Skopelos

17 feb. 2016 10:19
Visningar: 1903
Hej!

Jag och min vän har bestämt oss för att åka till Grekland i mitten av Maj och öarna vi väljer mellan är Zakynthos och Skopelos. Zakynthos för att det verkar vara en otroligt vacker ö med många fina stränder och sevärdheter (vi har isåfall tänkt hyra bil) och Skopelos då vi båda älskar Mamma Mia-filmen och även den ön ser ut att ha fantastisk natur. Det vi vill göra under veckan är att utforska ön, vandra/springa på fina motionsspår, äta god mat, eventuellt snorkla och även så klart lite sol och bad.

Det vi undrar är hur är det med transfer mellan Skopelos och flygplatsen på Skiathos? Visst måste man ta färja dit? Går det åt en hel extra dag åt bara resande? Har ni besökt båda öarna och isåfall vilken gillar ni mest och varför?

Jag kan tillägga att vi är 19 år men är inte intresserade av fest och typiskt turistiga saker utan vi vill hellre se det äkta genuina Grekland om ni förstår vad jag menar? :)

Tacksam för svar!
Av Mipec
17 feb. 2016 10:34
Kan bara svara på Skopelos.

Det är mycket turister, men mest grekiska turister. Utan att ha det bekräftat är det gissningsvis många Atenbor som har en sommarlägenhet i Skopelos stad. Alltså är det mycket barnfamiljer, men långt ifrån bara.

Färjan från Skiathos tar ungefär 1,5H om jag inte missminner mig, det går en del katamaraner också som är marginellt snabbare. Du kommer rakt ner i Skopelos stad, så är det din destination är du framme direkt.

Hyrbil för att ta sig runt är ett måste, men du har då säkert minst 10-15 stränder att välja mellan. Sen kan du i och för sig ta utflyktsbåtar till stränderna, jag kan åtminstonde rekommendera att ta en båtutflykt runt Alonissos (som också är en OK ö).

Kristallklart vatten så snorklingen är bra för medelhavsförhållanden.
17 feb. 2016 10:41
Varifrån kan man göra en båtutflykt till Alonissos? Är det också från Skopelos stad?
Har du varit på Skopelos i maj, hur är vädret då ungefär? Har läst någonstans att det är typ som svensk sommar vilket duger för oss! :)
Av Mipec
17 feb. 2016 10:55
Citerat från Rebeccaslh:
Varifrån kan man göra en båtutflykt till Alonissos? Är det också från Skopelos stad?
Har du varit på Skopelos i maj, hur är vädret då ungefär? Har läst någonstans att det är typ som svensk sommar vilket duger för oss! :)
Hej, jag har varit där juni-juli så maj kan jag inte uttala mig om. Utflykter till Alonissos gör man nerifrån hamnen i Skopelos. (Fast jag vet ju inte hur det ser ut i maj, om det bara åks i högsäsong...)
Av Desires
19 feb. 2016 17:31
Definitivt ska ni välja Skopelos - en underbar ö, med en supergullig, genuin och pittoresk stad som heter Skopelos, dit ni kommer med båten! Här finns fantastiska stränder (men inga sandstränder!), utan det är vackra klapperstensstränder med kristallklart vatten! Men bil eller dyl är ett måste om man vill känna sig fri och ta sig runt till olika små charmiga byar, Mama-Mia platser o dyl. Jag har varit på 20-tal grekiska öar, och Skopelos är defintivt en favorit. Zakynthos tyckte jag inte alls om...
Här massor med foton från vår vecka där, kanske kan inspirera http://www.desires.se/#post91
20 feb. 2016 16:56
Var i skopelos för många år sedan och det jag minns var att det var riktigt fint, fantastiska hus och en hel del att se och mycket av det grekiska lugnet. Vi hyrde ingen bil, bara ta en båt. Har dock hört ännu bättre om zakynthos, flera bekantas "bästa resa" har varit dit. Ska själv dit i augusti så vet väl lite mer då :)
21 feb. 2016 09:39
Tack för alla svar! Det lutar åt Skopelos ändå.. Zakynthos får kanske bli i september istället ;)
Av Mikado
31 mars 2016 20:21
Lite sent svar kanske - men jag har varit på båda och säger utan tvekan Skopelos! Helt fantastisk ö. Zakynthos var också vackert, men de största byarna (Laganas och Argassi) är väldigt turistiga och inte så kul. Skopelos stad däremot, fantastisk. Vacker, genuint grekisk, god mat, mycket greker, fin hamnpromenad. Vi åkte buss till stränderna i två veckor och det gick alldeles utmärkt, och visst finns det sandstränder på Skopelos även om jag föredrog klapperstensstränderna (Panormos och Agnontas var mina absoluta favoriter). Hyrbil eller moppe hade varit skönt, framförallt sista veckan, men vi klarade oss som sagt fint utan också.
1 apr. 2016 19:47
Jag har bara varit på Skopelos av dessa två. Skopelos är helt fantastiskt, skulle gärna åka dit igen. Nackdelen är att det är lite meckigt att ta sig dit med färja från Skiathos och på hemvägen valde vi (utifrån när vårt flyg avgick) att övernatta sista natten på Skiathos.

Vi hyrde bara bil en dag på Skopelos, tyckte att det fungerade utmärkt att åka lokalbuss till de olika stränderna!