Yucatan mexiko tips!

Av Ohkarol
15 jan. 2012 16:48
Visningar: 8274
Hej!

Jag och min sambo ska till Mexiko och Yucatanhalvön 2 veckor i februari och vill veta allt! Vi ska vara en vecka i playa del carmen och en vecka i Tulum. Har läst på så mycket jag kan, men några frågor har jag inte fått svar på…

Är jättetacksam om någon vill svara på någon eller några av mina frågor, men tar också gärna emot tips i allmänhet om vad man ska tänka på och vad man kan göra!

Vaccinationer: jag har bara tagit hepatit A + dukoral. Har ju stelkramp-polio---- sedan tidigare, och enligtvaccinationsläkaren ska det räcka. Det jag nojar lite över är hepatit b + malaria… vad tog ni för vaccinationer?

Djungel: Jag skulle vilja se lite djungel när vi är där, så jag undrar om någon varit på tur i Sian Kaan eller något annat naturområde eller kan tipsa om något annat häftigt att se?

Skoproblem: Sedan funderar jag på vad jag ska ha för skor med mig… sandaler och gympadojor, men om man går i lite djungelområden, behöver man ha grövre skor med sig då? Som går högre upp på vaden? Tar gärna emot tips om hur man ska tänka med kläder…

Snorkling: Tänkte snorkla lite också, vilket jag aldrig har gjort förut! Hur gör man egentligen, har man med sig egna grejer eller är det bättre att hyra? Funderar på att iaf köpa egen snorkel, har lite smått bacillskräck och man vet väl aldrig hur de har rengjort stycket man har i munnen eller? Är det bäst att isf köpa hemma eller när man är i mexiko?

Mayaruiner: Någon som varit på Chichen Itza? Hur tidigt ska man vara där för att slippa de värsta folksamlingarna? Av de beskrivningar jag läst så verkar det vara hysteriskt mycket folk där och jag hatar folksamlingar… funderar nästan på att stunta i det och åka till någon av de mindre kända. någon som varit vid mayaruinen ”Coba”? Ligger tydligen inne i djungeln precis öster om Tulum…

Cenotes: vi ska ju självklart simma i en cenote, någon som gjort det? Bokar man plats med en guide för att gå ner?de har väl med sig lampor? För annars är det väl becksvart där nere? Snorklar man där nere också, eller är det mest att man simmar omkring? Någon som kan rekommendera en speciell cenote?

Ormar och giftiga småkryp, någon som har erfarenhet av detta? Finns det ormar i cenotes?

Hade massor av frågor här, men är tacksam om någon vill svara på något iaf:)

/Karolina
15 jan. 2012 19:03
Lyckliga er! Vilken fantastisk resa ni har framför er! Jag/vi har varit där några gånger, min syster bor i Playa del Carmen och för två år se´n gifte vi oss på stranden i Paamúl...

Det är ett av mina tips, Paamúl ligger längs motorvägen mellan Playa och Tulúm, ta en taxi eller åk colectivo, en slags bussar som är ett billigt och enkelt sätt att ta sig fram på. I Paamúl finns en liten mysig strand med en jättebra restaurang. Man kan lätt tillbringa hela dagen där, sola, snorkla, äta... det är inte särskilt mycket folk så om man föredrar lugnet istället för jetskies etc är detta underbart!

I närheten av Paamúl ligger Cenote Azúl som också är värt ett besök, det är en öppen cenote, dvs ingen grotta, jättemysigt. Vill ni snorkla i en grotta måste man nog göra det med guide, det verkar alltför farligt annars, men det är jättehäftigt. Och de har lampor!

Chichen Itza är värt ett besök, det räknas ju numera till ett av världens underverk. Det är ganska långt att åka men vi stannade vid ett par olika cenotes på vägen för att bada. Det är nog väldigt olika hur mycket folk det är, men ju tidigare man kommer desto bättre kan jag tänka mig. När vi var där fick man inte gå upp för den stora pyramiden, det var nå´n 85 årig amerikansk dam som hade ramlat ner så därför var den avstängd tills vidare...
Men annars är Coba jättefint, och där får man klättra upp... det var helt vidrigt... men värt det ändå. Att stå ovanför djungeln och bara se allt det gröna. Just att det ligger i djungeln är en härlig känsla.

Vill ni rida är ett tips Rancho Baaxal, där kan du rida både i djungeln och på stranden, jätteroligt även om man som jag är nybörjare och tycker hästar är lite läskiga...

När det gäller skor är det just sandaler, flip- flop (!), och gympaskor som jag har använt. De lite snyggare sandalerna har bara blivit liggande i väskan, det är en rätt laid- back stil som gäller och se´n sväller ju lätt fötterna i värmen...
Jag har både hepatit a och b, men aldrig tagit malariaprofylax.

Hoppas att ni får en underbar resa! Njut!!

/Lotta
Av Ohkarol
22 jan. 2012 18:48
Hej!

Tack så mycket för dina svar!

Bröllop på stranden låter ju underbart:)

Paamul ska definitivt kollas upp! Hade aldrig heller tänkt tanken att rida, men nu när du säger det så kanske:)

Har du, eller någon annan som läser varit i Xcaret? Det verkar vara många som åker dit, men är det värt det eller känns det för konstruerat? Fattar inte om det är mer inriktat för barn eller även för vuxna.

Minns du vad restaurangen I Paamul hette kanske? Eller det kanske bara fanns en att välja på?

/Karolina
Av Pefra
23 jan. 2012 07:57
Hej.

Vi kom hem för en månad sen och det var andra året vi var där, du kommer till ett underbart land med underbara människor.

Åker du ut på snorkeltur så får du i regel nya paketerade snorklar som, vi fick behålla sen,
så några baciller behöver du inte vara rädd förr.

Snorklar du i cenotes så är det med guide och flytväst på, dom har väldigt stor säkerhet i allt man skall göra där tycker jag, den cenoten vi var i fanns det uppsatta lampor inne i grottan och man blir såklart fotograferad, bilder som man sen kan köpa för en billig peng.

X-caret tyckte jag var lite överreklamerat tycker jag,, en fin park men inte så mycket som överaskar precis, jag tyckte inte det var värt pengarna, men där finns många andra liknande parker med.

Något du måste göra är att simma med delfiner, vi gjorde det strax utanför x-caret, 1 timme i en grupp om 6 st. med två delfiner, där man får vara med om footpusch, dansa och mata dom och en massa annat och som avslutning hoppar två delfiner över en, går att köpa både film och foto men väldigt dyrt, vi gav 1100 kr. för både film och alla foton, det går att jköpa enstaka foton men tror dom tog 25 us. dollar st. då.
23 jan. 2012 19:16
Hej!

Det finns bara en restaurang i Paamúl, prova deras pichana (grillat kött) eller deras räkfyllda fisk med parmesan- och vitvinssås... eller bara nachos och guacamole...;)

Jag har inte heller varit på Xcaret, men simmat med delfiner på samma ställe som Pefra. Det är underbart! Vi köpte filmen de tog och alla har ett stort leende hela tiden.

/Lotta
30 juni 2012 22:57
Hej ni som precis varit i mexico, hur var priserna på mat?? Jag och sambon ska till tulum i 2 veckor, frukost ingår på hotellet men vad går lunch, middag och drinkar på?