Yosemite eller Highway ONE? mellan LV och SF

Av Addeman
16 jan. 2015 12:52
Visningar: 783
Jag är lite kluven på vägval mellan Las Vegas och San Francisco. Milsmässigt så är det ungefär lika långt att köra om man kör LV - Yosemite - SF eller LV - Highway One - SF. Jag och min sambo ska sen fortsätta från San Francisco vidare upp till Seattle.

Det jag undrar är, vilken väg är finast att köra? Highway One är ju otroligt vacker har jag förstått men samtidigt så kan det vara fint att åka via Yosemite.
När vi bilar uppåt sen efter SF så tänkte vi köra via Redwood National Park som ligger vid kusten några timmar från SF. Då skulle vi kunna bila vid kusten den vägen i stället för Highway One och välja att ta Yosemite, men den kuststräckan kanske inte är lika vacker som Highway One?

Några åsikter?
Av Jimhan
16 jan. 2015 13:46
Oavsett vilken väg ni väljer kommer det att bli en fin resa! Vi körde genom Redwoodparkerna norr om Eureka i somras och det var en häftig upplevelse att köra mellan de gigantiska träden.

Jag skulle ha valt att köra genom Yosemite, speciellt om man tar vägen genom Death Valley. Då får man vackra vyer, extrema landskap, höga berg, stora träd och mycket variation. Highway One är också väldigt fin att köra, men bjuder kanske inte på lika stor variation om man vill se olika typer av landskap.

Men som sagt, valet står mellan två väldigt bra alternativ.
16 jan. 2015 14:22
Jag skulle också välja inlandsvägen!
16 jan. 2015 16:43
Hej.

Jag hade också valt inlandsvägen. Kustvyn får ni senare. Risken för dimma är stor längs HighwayOne, beroende på när ni skall köra.
Av Marulk
16 jan. 2015 17:54
Instämmer med ovanstående, dessutom är Hgw1 norr om SF minst lika vacker som södra delen. Som Jimhan skriver är DV en fantastisk upplevelse man inte bör missa. Redwood NP passerade vi också förra sommaren o även det majestätiskt häftigt. Yosemite i sig är spektakulärt men även vägen mot SF via Central Valley med det vackra ek kullarna är vackert. Ngr bilder här på RG från våra resor i Californien o Nevada (bla)
Ni kommer få en härlig resa
Av Hkn
16 jan. 2015 18:11
Hej,

brukar tjata om en sak när det gäller Hwy 1: Kör den från norr till söder.

Anledningen är så enkel att man nästan blir arg – och jag talar av egen erfarenhet efter att ha kört den i båda riktningarna flera gånger; både snabbt och långsamt:

- USA har som bekant högertrafik. När det gäller Hwy 1 så kommer det mesta du vill titta på kommer att vara beläget på sjösidan, alltså till höger om vägen om du kör söderut. Att köra till sidan eller svänga av till höger är en barnportion/enkelt/smidigt.

- Hwy 1 är en vanlig väg med mötande trafik; ett körfält i varje riktning. Den är ofta väldigt trafikerad. Att vänta på att kunna svänga upp på Hwy 1 och ta vänster är kinesisk vattentortyr/frustrerande/osmidigt.

- Conclusion: Vill man stanna då och då och titta på saker; kör norr till söder. Vill du bara sluka mil, så är inte Hwy 1 en god idé. Men då finns alltid Interstate 5, en galet tråkig och relativt spikrak motorväg – ofta med många filer i samma färdriktning.

Dessutom är Yosemite ett fantastiskt ställe om mängden trafik i nationalparken bara är sansad.

Cheers,

:: håkan ::
Av Addeman
16 jan. 2015 21:52
Tack för alla svar! Yosemite it is! Läste här på en tråd att Tioaga Pass är väldigt fint och smidigt att köra igenom så blir nog den vägen. Vi åker i juni så då borde vägen vara öppen(om vi inte har riktigt otur)
Av Marulk
17 jan. 2015 09:05
@addeman, håll koll på Tioga via deras hemsida, finns nu även en App att ladda ner. Hittills har det varit snöfattigt i Yosemite. Rekommenderar en (minst) övernattning i mysiga Mammoth Lakes efter DV innan ni kör vidare mot Yosemite
19 jan. 2015 21:25
Intressant tråd eftersom vi med är i planeringen för en resa från SF mot Las Vegas och Grand Canyon.Vi kommer att vara där i början av Juli.
Vi har även eventuellt planer på att åka upp mot Oregon och vänner där som bor i Corvallis.

Detta har vi ca en vecka på oss att göra efter två veckor i San Fransisco området och en tur ner till Los Angeles. Det är vår andra resa på tre år och vi har inte varit inåt landet förr.
Tar gärna tips på små mysiga ställen att bo på. Behöver inte bo mitt i smeten.

Kristina