Woodbury outlet och passets giltighetsdatum

8 apr. 2014 12:11
Visningar: 1599
Hej!

Åker till NY för tredje gången om 1 1/2 månad! Brukar få så himla bra hjälp och tips här på forumet så jag har 2 frågor som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med svaret på!

1) Den här gången skall vi prova Woodbury Common outlet. Har tidigare bara varit på Jersey Gardens outlet. Vad jag har förstått när jag läser på om Woodbury är att det brukar vara kö utanför affärerna, stämmer det? Ngn särskild veckodag som är att föredra? Vi funderar på att boka en shuttle dit för att slippa köa för att köpa bussbiljetter o s v. Ngn som har erfarenhet och vet bästa, lättaste, smidigaste ressättet till Woodbury?

2) Mitt pass går ut 28 dec i år. Någon som vet hur länge måste ett pass måste vara giltigt när man reser till USA?

/Therese
9 apr. 2014 19:01
Www.foziabus.com åkte vi med till Woodbury i slutet av mars. 35 USD t.o.r. Stannar på några ställen på Manhattan bl.a utanför Hotel Pennsylvania o Port Anthony. . Smidigt när vi bodde på hotellet. .dom stod utanför o sålde biljetter. Tog ca 1.5-2 Tim dit då var vi där vid 10 .. 2 hemresor att välja på kl.16 o 18... var lite folk när vi var där..
Av Peter_o
9 apr. 2014 22:27
Passet (dvs svenskt pass) behöver bara vara giltigt till och med hemresedagen för resa till USA.

Man kan läsa att USA kräver att passet ska vara giltigt 6 månader efter hemresan, men det gäller inte Sverige. Svenska staten garanterar passet 6 månader efter sista giltighetsdag och det är USA nöjt med.

/PeterO

Ps, formellt behöver passet bara vara giltigt vid inresan men då måste man skaffa nytt pass i USA. Och i det läget vill man ju inte frivilligt hamna.
Av Ales
10 apr. 2014 21:45
Hej,
Vi bodde på Affinia Manhattan och bestämde oss att köpa biljetter på plats i hotellet, tog det en kväll när vi gick förbi receptionen och det var tomt.. Vi åkte från hotellet kl08.30 inga problem, knappt någon kö.. Tog ung en timmen, härlig busstur och så var mn framme 0940, precis lagom att köpa kuponghäfte och affärerna öppnar... När vi var där var det knappt något folk (kommer inte ihåghelg eller vardag men det var i april)
Enda saken som jag vill anmärka är att bussen som avgick 18,39 som vi skulle med (vi bokade tur och retur) vr full, det var ren tur att vi fick platser tillbaka och då hade vi bokat platser!! Var lite frustrerad;(
Men allt gick smidigt och det blev massvis med shopping;)
Sen tyckte jag tt Macy's hade nästan matchade priser på vissa saker...
Lycka till!
24 apr. 2014 17:25
Jag kan varmt rekommendera att boka en hyrbil och köra till Woodbury's själva. Vi var fyra som åkte och då skiljde det inte mycket i pris från att köpa bussbiljetter. Bra att kunna gå till bilen och lämna av shoppingkassar så man slipper släpa på allt hela dagen! Vi var där någon gång mellan 11-12 på förmiddagen vill jag minnas och vi stannade tills det stängde kl 21 på kvällen! Hur lugnt som helst med folk inga köer alls men hann ändå inte besöka alla butiker så lägg absolut en heldag på detta stället!

Om ni hyr bil boka den någon dag i förväg via nätet, brukar bli lite billigare. Tänk på att välja ett uthyrningskontor som har öppet sent så ni kan lämna in bilen även om ni är tillbaka sent på Manhattan.